Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joakim6945
#1248573
Kan du förklara vad det var du gjorde 10 gånger? Jag får allt utom bränslemätaren att fungera. Jag har lödt om 2 ggr och kollat kablar och annant, men jag får ingen ordning på det. Allt verkar sitta bra osv. Är det hemskt kännsligt så det måste vara en rejäl lödning kanske?
av Uninium
#1248578
Joakim6945 skrev:Kan du förklara vad det var du gjorde 10 gånger? Jag får allt utom bränslemätaren att fungera. Jag har lödt om 2 ggr och kollat kablar och annant, men jag får ingen ordning på det. Allt verkar sitta bra osv. Är det hemskt kännsligt så det måste vara en rejäl lödning kanske?
Har du kollat så att stiften i kontakten till mätarhuset sitter 100% rätt? Du lär trycka ut den blåa låsningen som sitter på sidan på kontakten för att stiften ska kunna få riktig kontakt med mätarhusets dito.
av Joakim6945
#1248585
Uninium skrev: mån 07 maj 2018, 20:23
Joakim6945 skrev:Kan du förklara vad det var du gjorde 10 gånger? Jag får allt utom bränslemätaren att fungera. Jag har lödt om 2 ggr och kollat kablar och annant, men jag får ingen ordning på det. Allt verkar sitta bra osv. Är det hemskt kännsligt så det måste vara en rejäl lödning kanske?
Har du kollat så att stiften i kontakten till mätarhuset sitter 100% rätt? Du lär trycka ut den blåa låsningen som sitter på sidan på kontakten för att stiften ska kunna få riktig kontakt med mätarhusets dito.
Tack för svar. Så du menar att det är kontakten på sladden då som kan sitta löst?
?
av Makkish
#1248591
Joakim6945 skrev:Kan du förklara vad det var du gjorde 10 gånger? Jag får allt utom bränslemätaren att fungera. Jag har lödt om 2 ggr och kollat kablar och annant, men jag får ingen ordning på det. Allt verkar sitta bra osv. Är det hemskt kännsligt så det måste vara en rejäl lödning kanske?
Bytte båda kablarna till 2st nya kablar köpte kablarna på Volvo, dom fick beställa hem dom då dom inte finns i lager då det är en ovanlig reservdel. Här kommer ett par bilder som kan hjälpa till om du vill beställa sådana stift kablar, dom kostar 34,50kr st mvh Markus.
IMG_0609.JPG
IMG_0609.JPG (146.85 KiB) Visad 734 gånger
IMG_0610.JPG
IMG_0610.JPG (154.58 KiB) Visad 734 gånger
IMG_0611.JPG
IMG_0611.JPG (172.03 KiB) Visad 734 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Joakim6945
#1248604
Jag antar att du använder Vesper's adapter. Vilken sladd var det du drog om? Det finns ju 5 olika sladdar som går in i adaptern.
av Makkish
#1248608
Joakim6945 skrev:Jag antar att du använder Vesper's adapter. Vilken sladd var det du drog om? Det finns ju 5 olika sladdar som går in i adaptern.
Jag använder ingen adapter, jag köpte bara en hastighetsmätare ifrån JB i Jönköping och tog o kopplade in den på samma sätt som den gamla. Sen så kopplade jag loss den och skarvade 2 kablar ifrån ODB2 Blå kabel & Grön kabel till DIM kabeln. Följde instruktionerna på swedespeed .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Joakim6945
#1248615
okej jag förstår. Jag ska nog ändå kolla hur bra det sitter på baksidan. Var var den blåa grejen sa du? På mätarhuset eller på själva hylsan?
av Makkish
#1248626
Joakim6945 skrev:okej jag förstår. Jag ska nog ändå kolla hur bra det sitter på baksidan. Var var den blåa grejen sa du? På mätarhuset eller på själva hylsan?
Kolla så att båda kablarna som du drog ifrån ODB2 till DIM kabeln sitter ordentligt.
IMG_0612.JPG
IMG_0612.JPG (51.42 KiB) Visad 715 gånger
Sen är jag ganska säker på att mätarhuset måste stämma överens med din bil om du har bensin så måste vara ifrån en bil med bensin har du du diesel måste mätarhuset komma ifrån en donator bil som går på diesel samt samma tank storlek.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Joakim6945
#1248630
Okej Tack. Jag tror det är det problemet jag har. Jag har en 2013 S80 Bensin. Mätarhuset kommer från en 2014 S80 Diesel. Har försökt att få Vesper Volvo att konstatera det i över en månad nu men de säger att de fortfarande undersöker mitt fall. Innan jag köpte detta mätarhuset så kollade jag med både Vesper Volvo i Ryssland och i Sverige. Båda sa att det skulle fungera, men jag tror du har rätt.
av Makkish
#1248632
Joakim6945 skrev:Okej Tack. Jag tror det är det problemet jag har. Jag har en 2013 S80 Bensin. Mätarhuset kommer från en 2014 S80 Diesel. Har försökt att få Vesper Volvo att konstatera det i över en månad nu men de säger att de fortfarande undersöker mitt fall. Innan jag köpte detta mätarhuset så kollade jag med både Vesper Volvo i Ryssland och i Sverige. Båda sa att det skulle fungera, men jag tror du har rätt.
Ska kolla upp det nu, återkommer snart med svarBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 23
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]