Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1224425
Hade egentligen inga planer på att trassla med detta just nu, men i en serie svaga ögonblick råkade jag klicka hem en DIM från en skrotad XC70. Många på bl.a swedespeed har haft tur med att montera dessa digitala hastighetsmätare på äldre bilar och kompletterat installationen med att skarva in sig på MS-CAN från OBD-II-porten för att få tankmätare och växelindikator att fungera. Instrumentet ska alltså egentligen fungera plug and play och åtminstone starta men så är inte fallet för mig. Men då verkar det mest varit lite nyare bilar man eftermonterat på tidigare, ingen gammal häck som min S80.

Andra faktorer verkar vara rätt tankstorlek (dvs köpa instrument från t.ex en AWD-bil med 70 L tank om det är vad mottagarbilen har) samt att instrumentet ska ha varit monterat och använt. Båda stämmer i mitt fall. Donatorbilen är en XC70 T6 AWD 2015 och min bil är en S80 V8 AWD 2007. Bensin, 70-/80-serien och AWD med 70 L tank.

I mitt fall är instrumentet alltså heldött och jag har egentligen inga större förhoppningar om att få det att fungera, men eftersom ångerrätten är två veckor och jag tog emot paketet igår har jag lite tid på mig att klura. Har tyvärr själv dålig koll på hur datanätverken i bilen fungerar och på hur jag ska tolka elscheman m.m.

Lite bilder. CAN-signalerna på C1:5-8 är de som jag tänker ser intressanta ut.

Kablarna som tillkom iaf på 60-serien: http://i67.tinypic.com/x4n9td.jpg
Kontakten till DIM på min S80: https://i.imgur.com/gL0zhh4.png
Kontakten till DIM:en från donatorbilen, XC70 2015: https://i.imgur.com/BTDuQUJ.png
Senast redigerad av 3 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1224427
Displayen är tydligen ansluten till två olika CAN-nätverk. Men oavsett om man gör den anslutningen eller ej, så vill det till att rätt information finns i nätverket för att displayen ska fungera. Om den exempelvis hämtar information från en RDO som inte supportas, eller försöker prenumerera på en SDO som inte finns, då hjälper det inte att du är inkopplad på rätt nätverk.

Nu försöker man ju som konstruktör, när man ska lägga till ett nytt instrument, att i möjligaste mån utnyttja information som redan finns i nätverket, så omöjligt att få igång det är det ju inte. Men som utomstående är det omöjligt att veta hur de har resonerat på Volvo, när de skapade den nya funktionen.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1224445
Har tittat lite närmare på kopplingsscheman samt i min bil och kan konstatera att anslutningarna #5 och #7 saknas (de som jag tänkte koppla om till 7, 8 enligt MY14-instrumentets schema som jag misstänker är samma som från OBD-II-porten). #9 på min bil saknas på nya och är en styrström till ett relä som i sin tur är med i att styra att rattlåset går i och ur. Dvs med nya instrumentet fungerar inte mitt rattlås.

Jag nöjer mig nog med vad jag förstod av din förklaring, att nätverken skiljer sig mellan årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1224467
Har kolla lite på det där men det känns tveksamt om det är värt, visst ser det bra ut men för många felkällor känns det som. Sen har man en mätare som inte kommer funka och det är lite halvdant.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1224474
Jag läste tråden på swedespeed. Det är tydligen exakt som jag trodde. Sådan information som man kan se i det gamla instrumentet, typ hastighet och varvtal, fungerar, men sånt som är nytt fungerar inte. Alltså finns inte alla meddelanden tillgängliga, och det är precis vad man kan vänta sig.
Användarvisningsbild
av ER
#1224476
Lösning för just detta med TFT på äldre bilar kommer under våren. Volvo Retrofit Sverige jobbar på detta enl. deras FB och mycket mera retrofit så detta blir en given uppgradering när det är släppt vad gäller info om vilket hus man behöver i vilken bil då dom säger att det är viktigt att det är rätt hus man försöker med och dom säger sig kunna bistå med huset också. Enl. vad jag kan utläsa så kommer ALLT fungera i TFT-huset oavsett om man har det eller inte på gamla huset exkl om det tex är specifikt R-design tema osv men funktionsmässigt så loar dom runt iaf. så jag hoppas på deras lösning.
Luktar också att man får igång rattvärme i nya tre-ekrade uppvärmda R-designratten senare på enklare sätt än vad jag nu planerar för.
av andersuw
#1224498
Vad är "Volvo Retrofit Sverige"? Har du någon länk? Får inte några träffar av intresse när jag försöker googla på detta.
av Schmoyoho
#1224511
least skrev:Signalerna finns där, så det ska gå att uppgradera till TFT på en äldre bil.
Hur vet man det? Varför fungerar instrumenten plug and play på vissa bilar (nyare?) men inte på exempelvis min? Har sett någon ryss som fått det att fungera men han hade en adapter av något slag. Mejlade och frågade om det var något han sålde men fick till svar att jag behövde komma till Ryssland med bilen.
StefanN skrev:Har kolla lite på det där men det känns tveksamt om det är värt, visst ser det bra ut men för många felkällor känns det som. Sen har man en mätare som inte kommer funka och det är lite halvdant.
Power-mätaren blev jag nedröstad på i en annan tråd, att den skulle vara något att ha, och eco-mätaren har jag aldrig begripit riktigt. Men även jag som gillar power-mätaren tycker inte det är någon dealbreaker direkt, att den inte fungerar. Mycket annat nytt som man får istället.
apersson850 skrev:Jag läste tråden på swedespeed. Det är tydligen exakt som jag trodde. Sådan information som man kan se i det gamla instrumentet, typ hastighet och varvtal, fungerar, men sånt som är nytt fungerar inte. Alltså finns inte alla meddelanden tillgängliga, och det är precis vad man kan vänta sig.
Service-indikatorn är ny för digitala instrumentet och fungerar även på eftermonterade instrument trots att det är något som inte fanns förut. Jag vet inte hur t.ex power-mätaren fungerar men t.ex beräknad last är ju en parameter som redan finns i ECM så det känns ju som att det inte borde vara något problem att visa det.
ER skrev:Lösning för just detta med TFT på äldre bilar kommer under våren. Volvo Retrofit Sverige jobbar på detta enl. deras FB och mycket mera retrofit så detta blir en given uppgradering när det är släppt vad gäller info om vilket hus man behöver i vilken bil då dom säger att det är viktigt att det är rätt hus man försöker med och dom säger sig kunna bistå med huset också. Enl. vad jag kan utläsa så kommer ALLT fungera i TFT-huset oavsett om man har det eller inte på gamla huset exkl om det tex är specifikt R-design tema osv men funktionsmässigt så loar dom runt iaf. så jag hoppas på deras lösning.
Luktar också att man får igång rattvärme i nya tre-ekrade uppvärmda R-designratten senare på enklare sätt än vad jag nu planerar för.
Kändes som en muppig grupp. Jag tror på att de jobbar på det men i övrigt så känns det som att om de väl släpper något så har man större chans att höra talas om det på andra vägar än att harva genom alla inlägg med "cockpit"-bilder.

Edit: andersuw, du missar inget i gruppen men lägger till en direktlänk om man vill kolla (jag gick ur) https://www.facebook.com/groups/136004410410228/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]