Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lugnegård
#1220733
Det kan tyckas vara en konstig fråga på ett Volvo-forum, men jag tycker man läser så mycket om allt för många verkstadsbesök och irriterande småfel, eller större och mer kostsamma reparationer. Vi kikar just nu på en -10 eller -11 med en budget på ca 125 000:-
Den är ju inte direkt körglad, men väldigt komfortabel och trivsam att åka i. Idag kör vi en BMW 525i med 17 år på nacken. Em helt problemfri skapelse som verkligen inte har kostat oss mycket utslaget över tiden vi ägt den (10 år). Men det är en sedan och vi behöver en kombi.

Jag har läst otaliga trådar där man diskuterar XC70, Passat Alltrack, Audi Allround och även V70 AWD. Överlag verkar folk väldigt nöjda med den upplevda kvalitetskänslan och komforten, och mindre med den faktiska kvaliten.
Om det inte blir en XC70 lutar det åt en ny bmw, exv 525 eller 530, alt en MB E class. Helt olika bilar, som känns bra på lite olika sätt. Passat lockar inte alls och inte Audi heller.

Jag vill inte alls köpa på mig en bil som strular och kostar för mycket per år i verkstadsbesök. Det är ju inte roligt med en bil man inte kan lita på. BMW startar alltid, och krånglar typ aldrig, inget allvarligt iaf. Vi vill ju köpa något som går bra, är komfortabelt för hela familjen och som inte stannar mitt i bilsemestern. Här uppe i norr (Umeå) är det en väldigt vanlig bil, så den kan ju inte vara så illa byggd eller?

Ska man fortsätta köra tyskt eller kan denna svensk vara ett alternativ?
av HakanF
#1220772
Det beror helt på alla märken så finns det bilar som bara krånglar och andra som bara går och går.
Min Volvo har inte haft mer problem än bekanta med BMW eller MB eller Hyundai för den delen.

Om bilen är i bra skick och är om omhändertagen så borde det vara lugnt.

Det du ska göra med en XC70 som inte ingår i servicen är:
Byta olja i automaten någonstans vid 6000-10 000 mil
byta olja i haldexen vid 6000- 10 000 mil
kontrollera oljenivå i vinkelväxel och bakaxel vid 10 000 mil
av XCE70
#1220786
Bra bil.. men kolla på listerna på sidan.. dom brukar släppa.
Jag har bytt ut runt om på min -15.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Lövet
#1220789
Ingen bil som kostade 400.000kr ny är problemfri när den kostar 125.000kr. Så är det bara. Sen är det inte så enkelt att reparationerna är linjära med miltalet utan de kommer i kluster. Så bilen bilen kanske kräver massor med underhåll mellan 14.000 mil och 16.000 mil men ingenting mellan 18.000 och 22.000 mil. Bara exempel, men du förstår säkert. Sen åldras tyvärr inte heller bilar på samma sätt så miltalen ovan kan kastas om beroende på hur bilen är skött och körd.

XC70 går inte sönder oftare än nåt annat, snarare tvärtom, men sönder kommer den att gå ibland.
av XC70Jonas
#1220845
Jag har gjort det bytet du funderar över. Min gamla 523 är den bästa bil jag ägt om man bortser från BMWs grava rostproblem.

523:an går som en klocka och är ljusår roligare att köra, drivlinan känns mer balanserad. En silkeslen gång som Volvon inte har dessvärre. Testa att vila foten på bromspedalen på tomgång i Volvon.
Jag har lite svårt att hitta en skön stolsinställnig i Volvon, jag är 188 cm lång och höger knä hamnar gärna vilandes mot mittkonsolen/radion vilket inte är superskönt.
I övrigt är jag mycket nöjd med volvon och för de behov jag har av en bil. Tyst och bekväm.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1220870
Vi har en XC70 och grunnar lite på om vi inte skulle ha två.
Jag behöver väl inte skriva mer än så.
Möjligen att jag inte har haft några större haverier som kostat pengar. Den läckande vindrutan är väl allvarligast, men den bekostar ju Volvo att fixa.
av Lugnegård
#1220878
Ett stort tack för era svar! Vi har haft 10 fina år med bimmern och det har alltid varit trevligt att komma ut i garaget. Ägarglädje och stolthet. Nu är behoven och prioriteringarna helt andra och feta fälgar betyder väldigt lite i vardagen, men komfort däremot, lätthet att lasta i och ur, lugnt uppträdande på snöiga vägar och en front som klarar av plogvallar och dåliga vägar är mer prioriterat. Säkerhet genom ett mindre inspirerat körbeteende är viktigt (know yourself).

Vi lånade nyligen en -13 över en helg och, mycket riktigt, den var rätt trist att köra, men ändå perfekt och mysig. Taxikänslan var total och AWD var go i all snö, D4:an räckte bra (surprise!). Skönt att inte behöva klättra ner i bilen utan bara kunna sätta sig.

Jag har inte testat Passat Alltrack, men tycker sportstolarna inte har en suck mot Volvos elstolar. Audi Allroad är ju fin men dyr att hitta med likvärdig utrustning (skinnklädsel är viktigt med småbarn, och elstolar högt prioriterat då det skiljer en del mln min och frun längd).
Så, det är bara att söka efter ett fint exemplar och hålla tummarna för att en 3.2 AWD snart kommer ut. VI har så nära jobbet att en diesel känns mindre smart.
av Schmoyoho
#1220900
3.2:an försvann efter MY09 och fanns dvs bara under två årsmodeller i XC70. T6:an som Stefan länkar ovan ser bra ut. Nog så ovanligt med T6:or i V-/XC70 men att därtill hitta en så pass välutrustad är inte gjort i en handvändning. Bättre och mer driftsäker drivlina får du leta efter.
Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]