Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1219746
gooose skrev:Jag använder ett torx 20 bits med en 200 mm lång böjbar förlängare( som en slang mejsel) en omvandlare från bits till 1/4 sedan 2 st 200 mm långa 1/4 förlängare och en 1/4 spärrnyckel.
Hihi, någon får gå bärsärkargång på Biltema... :D
av ingo86
#1219825
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Så vitt jag kan se i VIDA är det art.nummer 31355462. Men be din Volvo ÅF verifiera detta innan du köper/beställer för säkerhets skull.
Ska stämma, går att köpa ny för drygt 300 kr på nätet.

Ungefär det dubbla för en beggad på skroten.


Bild

Nu är den bytt, tog som sagt ca 15 min, demonterade luftburen för lite extra space. Hade felkod 1407 och en till som jag tyvärr tog bort innan jag sparade den men det stod något om korrupt cem? Raderade som sagt alla felkoder så får vi se om den kommer tillbaka.
av ingo86
#1219841
ingo86 skrev:
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Så vitt jag kan se i VIDA är det art.nummer 31355462. Men be din Volvo ÅF verifiera detta innan du köper/beställer för säkerhets skull.
Ska stämma, går att köpa ny för drygt 300 kr på nätet.

Ungefär det dubbla för en beggad på skroten.


Bild

Nu är den bytt, tog som sagt ca 15 min, demonterade luftburen för lite extra space. Hade felkod 1407 och en till som jag tyvärr tog bort innan jag sparade den men det stod något om korrupt cem? Raderade som sagt alla felkoder så får vi se om den kommer tillbaka.
För övrigt så ville skobes ha 1395kr, rena rånet!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1225604
gooose skrev:Med rätt verktyg o lite jävlar anamma så byter du den under 30 min på automat bil och det är en baggis på manuella bilar tar max 15 minuter med som sagt rätt verktyg

Jag använder ett tors 20 bits med en 200 mm lång böjbar förlängare( som en slang mejsel) en omvandlare från bits till 1/4 sedan 2 st 200 mm långa 1/4 förlängare och en 1/4 spärrnyckel

På automat bilar så får du ta bort laddluftslangen från motorn (den som går till IC)+ luftburken detta behövs ej på manuella där räcker det med att luftburken lossas/flyttas behöver ej lossa anslutningen till luftslangen till luftburken

Glöm ej att nollställa felkoder efter bytet

//Goose
Nu har jag också bytt. Tackar för tipsen Goose, följde dina råd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1225605
gooose skrev:Med rätt verktyg o lite jävlar anamma så byter du den under 30 min på automat bil och det är en baggis på manuella bilar tar max 15 minuter med som sagt rätt verktyg

Jag använder ett tors 20 bits med en 200 mm lång böjbar förlängare( som en slang mejsel) en omvandlare från bits till 1/4 sedan 2 st 200 mm långa 1/4 förlängare och en 1/4 spärrnyckel

På automat bilar så får du ta bort laddluftslangen från motorn (den som går till IC)+ luftburken detta behövs ej på manuella där räcker det med att luftburken lossas/flyttas behöver ej lossa anslutningen till luftslangen till luftburken

Glöm ej att nollställa felkoder efter bytet

//Goose
Nu har jag också bytt. Tackar för tipsen Goose, följde dina råd.
Användarvisningsbild
av gooose
#1226056
Kan addera ytterligare ett tips efter en egen erfarenhet idag.. :-(O)

Om ni är lite fippliga så köp även en skruv till givaren för om man tappar den
så hamnar den tydligen i never never land eller något liknande gjorde detta själv idag på en kundbil :-O)

Skruvjäveln bara gick upp i rök och nej den är inte i intercoolern tappade den innan givaren demonterats ?:-/

Problemet är väl för er som tänkt demontera halva bilen för att byta givaren

Vad skall ni nu göra med tiden ni nu fått över ;-//


//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1226739
Byta bakre främre länkarmsbussningen

HE HE

Misstänkte det du sade om skruven så jag höll krampaktigt fast i min så den inte skulle försvinna.
Användarvisningsbild
av gooose
#1226798
Den är en baggis att byta (om du har rätt verktyg)

Men glöm ej att göra en hjulinställning efter bytet av bärarmbussningarna

Bilen kommer att bli bra mycket fastare i röven (Sagt från en som är lite väl frispråkig ibland)
och det är även dumt att säga till kvinnliga kunder (kan lätt misstolkas)


//Goose
av MrAgnvik
#1368392
VolvoB20 skrev: mån 15 jan 2018, 13:08
gooose skrev:Med rätt verktyg o lite jävlar anamma så byter du den under 30 min på automat bil och det är en baggis på manuella bilar tar max 15 minuter med som sagt rätt verktyg

Jag använder ett tors 20 bits med en 200 mm lång böjbar förlängare( som en slang mejsel) en omvandlare från bits till 1/4 sedan 2 st 200 mm långa 1/4 förlängare och en 1/4 spärrnyckel

På automat bilar så får du ta bort laddluftslangen från motorn (den som går till IC)+ luftburken detta behövs ej på manuella där räcker det med att luftburken lossas/flyttas behöver ej lossa anslutningen till luftslangen till luftburken

Glöm ej att nollställa felkoder efter bytet

//Goose
Nu har jag också bytt. Tackar för tipsen Goose, följde dina råd.
Jag ska snart göra samma byte av sensor. Kunde du nå sensors kontakt med handen? Gick du då under den lilla kylaren med borttagen laddluftslang? Det är väldigt trångt....
Bilagor
IMG_1297.JPG
IMG_1297.JPG (471.94 KiB) Visad 1679 gånger
av Hobbymeck
#1395346
Kanonbra tips med bytet av denna rackare till sensor.
Ganska trångt för mig med Automat och korvfingrar :) Men det gick bra och bilen går även markbart bättre vid jämn låg fart. 👍👍

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]