Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1218708
Att den enbart har körts på bensin är ingen merit. Tvärtom skulle jag vilja säga. Kolla den här filmen och kolla extra noga när man visar upp motorns "insida", hel och i delar.

Filmen är några år nu och den är lite dåligt filmad ibland, mörk och dålig skärpa men budskapet går fram.
#1218727
Jimmy Svensson skrev:2,5FT 6 väx tycker jag är mycket trevlig att köra. 2,0 är inte alls lika trevlig. Dåligt drag och ligger väldigt högt i varv när du kommer över 90

Tyvärr måste jag hålla med här. Jag äger en 2.0F och jag har blivit less på den. Hade jag fått välja igen hade jag inte valt 2.0
av Rådlös
#1218800
Om man skall välja mellan en 2.0F och en 2.5Fx så måste man göra klart för sig själv att det är två helt olika motorer. Det blir väldigt svårt att göra någon balanserad jämförelse mellan dessa. Det ena är en fyrcylindrig 2-liters motor och det andra är en femcylindrig 2,5-liters motor. Redan i dessa parametrar framgår det ju att det är två helt olika förutsättningar.

2.0F-motorn har 147 Hkr och ett vridmoment på 190 Nm i V70 -08. Samma motor finns även i en mindre upplaga, 1.8F. Det är bara lite mindre cylinderborrning, men torde i övrigt vara tämligen lik 2.0F. Naturligtvis något mindre bränsleförbrukning och lite lägre effekt, men det handlar troligen om måttliga siffror.
Effekten i 2.0F räcker till för vardaglig körning. Det går utan vidare att köra för fort med en 2.0F. Det skulle även gå att spruta upp grus med bilen, vad nu det skall vara bra för?
Den är lite "högvarvigt" växlad. Manuell 5-växlad varvar ganska exakt 3000 varv/min vid 100 km/tim. I början kunde man känna att man ville ha en sjätte växel eller möjligen OD. Men man vänjer sig. Många gnäller på högljutt motorljud. Jag har haft lite tid och mil på mig att kolla detta. Däckljud och vägbrus med dålig asfalt hörs mer störande än motorljudet! Jag har Michelin Energy och den däcktypen satt på från början. Min genomsnittsförbrukning ligger på 1,18 liter/mil. Uppmätt vid pump och över ett par månaders tid. Alltid på E85. Skall man ofta dra släpvagn eller husvagn, så skall man inte välja 2.0F. Förbrukningen ökar markant i sådan körningar. Jag kör bara något släpvagnslass till kommunens soptipp och kanske något lass från IKEA någon gång om året. Den lilla merförbrukningen kan man stå ut med. 2.0F och även 1.8F har kamkedja.

2.5Fx motorn finns i flera varianter. Den "svagaste" har ett vridmoment på 300 Nm. Detta är alltså en starkare och större motor. Därav följer att det blir en högre bränsleförbrukning om man kör på E85. Men med ett bättre vridmoment kan man säkert "snålköra" om man kör med lite eftertanke före. Jag har inte prövat någon 2.5F, men läst förbrukningssiffror på 1,5 liter/mil på E85. Men då bör det alltså finnas marginal neråt på dom siffrorna om man kör "lätt"? 2.5Fx har kamrem.

Själva bilen i sig själv, V70 torde vara densamma med erkänt goda komfort och lastmöjligheter etc. etc. oavsett vilken motor man väljer. Där råder nog ingen skillnad. Alla F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är ur Volvos sortiment (Calix tillverkning i Volvos namn) med utbyggnadsmöjligheter med alla tillbehör från Volvo - Calix.

Så slutfunderingen på detta blir att man får fundera på vilken motor man behöver och vill ha. Stor 2.5-liters motor eller mindre 2.0-liters motor?
av MickeO
#1218811
Rådlös skrev:Om man skall välja mellan en 2.0F och en 2.5Fx så måste man göra klart för sig själv att det är två helt olika motorer. Det blir väldigt svårt att göra någon balanserad jämförelse mellan dessa. Det ena är en fyrcylindrig 2-liters motor och det andra är en femcylindrig 2,5-liters motor. Redan i dessa parametrar framgår det ju att det är två helt olika förutsättningar.

2.0F-motorn har 147 Hkr och ett vridmoment på 190 Nm i V70 -08. Samma motor finns även i en mindre upplaga, 1.8F. Det är bara lite mindre cylinderborrning, men torde i övrigt vara tämligen lik 2.0F. Naturligtvis något mindre bränsleförbrukning och lite lägre effekt, men det handlar troligen om måttliga siffror.
Effekten i 2.0F räcker till för vardaglig körning. Det går utan vidare att köra för fort med en 2.0F. Det skulle även gå att spruta upp grus med bilen, vad nu det skall vara bra för?
Den är lite "högvarvigt" växlad. Manuell 5-växlad varvar ganska exakt 3000 varv/min vid 100 km/tim. I början kunde man känna att man ville ha en sjätte växel eller möjligen OD. Men man vänjer sig. Många gnäller på högljutt motorljud. Jag har haft lite tid och mil på mig att kolla detta. Däckljud och vägbrus med dålig asfalt hörs mer störande än motorljudet! Jag har Michelin Energy och den däcktypen satt på från början. Min genomsnittsförbrukning ligger på 1,18 liter/mil. Uppmätt vid pump och över ett par månaders tid. Alltid på E85. Skall man ofta dra släpvagn eller husvagn, så skall man inte välja 2.0F. Förbrukningen ökar markant i sådan körningar. Jag kör bara något släpvagnslass till kommunens soptipp och kanske något lass från IKEA någon gång om året. Den lilla merförbrukningen kan man stå ut med. 2.0F och även 1.8F har kamkedja.

2.5Fx motorn finns i flera varianter. Den "svagaste" har ett vridmoment på 300 Nm. Detta är alltså en starkare och större motor. Därav följer att det blir en högre bränsleförbrukning om man kör på E85. Men med ett bättre vridmoment kan man säkert "snålköra" om man kör med lite eftertanke före. Jag har inte prövat någon 2.5F, men läst förbrukningssiffror på 1,5 liter/mil på E85. Men då bör det alltså finnas marginal neråt på dom siffrorna om man kör "lätt"? 2.5Fx har kamrem.

Själva bilen i sig själv, V70 torde vara densamma med erkänt goda komfort och lastmöjligheter etc. etc. oavsett vilken motor man väljer. Där råder nog ingen skillnad. Alla F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är ur Volvos sortiment (Calix tillverkning i Volvos namn) med utbyggnadsmöjligheter med alla tillbehör från Volvo - Calix.

Så slutfunderingen på detta blir att man får fundera på vilken motor man behöver och vill ha. Stor 2.5-liters motor eller mindre 2.0-liters motor?
3000rpm i 100?! Något sånt varvade vår gamla 460 från '94 också... Lite som att köra moppe med femhalva.

2.5FT är ganska rejält törstig även på bensin. Vi hade en '09 aut (200hk, 300Nm) och under 0.8 på landsväg kan man glömma. 6:an ramlar inte i förrän i 80 såvida man inte växlar manuellt för då kunde man tvinga i den i ~70. Blandad körning, eller snarare i tätort om än inte stadskörning med en massa kallstarter (med elmotorvärmare) så hamnade vi på 1,2-1,3 (någon gång uppåt 1,4) vintertid.

Nu med D4:an skrattar jag varje gång jag rullar in på macken - förr grät jag nästan - och det var ofta trots 70L -tank.
av monza
#1218954
MickeO skrev:
Rådlös skrev:Om man skall välja mellan en 2.0F och en 2.5Fx så måste man göra klart för sig själv att det är två helt olika motorer. Det blir väldigt svårt att göra någon balanserad jämförelse mellan dessa. Det ena är en fyrcylindrig 2-liters motor och det andra är en femcylindrig 2,5-liters motor. Redan i dessa parametrar framgår det ju att det är två helt olika förutsättningar.

2.0F-motorn har 147 Hkr och ett vridmoment på 190 Nm i V70 -08. Samma motor finns även i en mindre upplaga, 1.8F. Det är bara lite mindre cylinderborrning, men torde i övrigt vara tämligen lik 2.0F. Naturligtvis något mindre bränsleförbrukning och lite lägre effekt, men det handlar troligen om måttliga siffror.
Effekten i 2.0F räcker till för vardaglig körning. Det går utan vidare att köra för fort med en 2.0F. Det skulle även gå att spruta upp grus med bilen, vad nu det skall vara bra för?
Den är lite "högvarvigt" växlad. Manuell 5-växlad varvar ganska exakt 3000 varv/min vid 100 km/tim. I början kunde man känna att man ville ha en sjätte växel eller möjligen OD. Men man vänjer sig. Många gnäller på högljutt motorljud. Jag har haft lite tid och mil på mig att kolla detta. Däckljud och vägbrus med dålig asfalt hörs mer störande än motorljudet! Jag har Michelin Energy och den däcktypen satt på från början. Min genomsnittsförbrukning ligger på 1,18 liter/mil. Uppmätt vid pump och över ett par månaders tid. Alltid på E85. Skall man ofta dra släpvagn eller husvagn, så skall man inte välja 2.0F. Förbrukningen ökar markant i sådan körningar. Jag kör bara något släpvagnslass till kommunens soptipp och kanske något lass från IKEA någon gång om året. Den lilla merförbrukningen kan man stå ut med. 2.0F och även 1.8F har kamkedja.

2.5Fx motorn finns i flera varianter. Den "svagaste" har ett vridmoment på 300 Nm. Detta är alltså en starkare och större motor. Därav följer att det blir en högre bränsleförbrukning om man kör på E85. Men med ett bättre vridmoment kan man säkert "snålköra" om man kör med lite eftertanke före. Jag har inte prövat någon 2.5F, men läst förbrukningssiffror på 1,5 liter/mil på E85. Men då bör det alltså finnas marginal neråt på dom siffrorna om man kör "lätt"? 2.5Fx har kamrem.

Själva bilen i sig själv, V70 torde vara densamma med erkänt goda komfort och lastmöjligheter etc. etc. oavsett vilken motor man väljer. Där råder nog ingen skillnad. Alla F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är ur Volvos sortiment (Calix tillverkning i Volvos namn) med utbyggnadsmöjligheter med alla tillbehör från Volvo - Calix.

Så slutfunderingen på detta blir att man får fundera på vilken motor man behöver och vill ha. Stor 2.5-liters motor eller mindre 2.0-liters motor?
3000rpm i 100?! Något sånt varvade vår gamla 460 från '94 också... Lite som att köra moppe med femhalva.

2.5FT är ganska rejält törstig även på bensin. Vi hade en '09 aut (200hk, 300Nm) och under 0.8 på landsväg kan man glömma. 6:an ramlar inte i förrän i 80 såvida man inte växlar manuellt för då kunde man tvinga i den i ~70. Blandad körning, eller snarare i tätort om än inte stadskörning med en massa kallstarter (med elmotorvärmare) så hamnade vi på 1,2-1,3 (någon gång uppåt 1,4) vintertid.

Nu med D4:an skrattar jag varje gång jag rullar in på macken - förr grät jag nästan - och det var ofta trots 70L -tank.
Min 2,5 FT 2009 har jag kommit ner på 0,84l/mil som bäst. Det är en dl för mycket tycker jag. Däremot är 6-växlat ljuvligt för varvtalet och frånvaro av buller.

Ska du köpa en Volvo som varvar 3000 rpm i 100 knyck... Testa först o tänk efter om du kan tänka dig de varvtalen mil efter mil...
Jag hade en 2,5 170 hk som varvade nått liknande. ALDRIG, ALDRIG mer.
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
av GE71
#1219088
På jobbet hyrde vi några 2.0F när dom kom. Jag körde/åkte ca 2000 mil i en av dom under ett halvår och har nu en 2.5FT som jag kört knappt 1000 mil. Nu är det visserligen ett antal år sedan jag körde 2.0F men skulle starkt avråda från att köpa en sån om man vill ha en bil som känns trevlig. Motorn förstör precis hela bilen, den känns slö och orkeslös i precis alla situationer. 2.5FT gör att bilen upplevs på ett helt annat sätt och gör det till en riktigt trevlig vardagsbil.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]