Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket batteri till en T6:a med mycket korta körsträckor utan bränslevärmare

BOSCH S5 010 bly/syra 85Ah 800CCA
2
12%
TUDOR TL752 EFB 75Ah 730CCA
Inga röster
0%
Biltema AGM samt nytt batterilock från Volvo som klarar 190mm batterier
14
82%
Annat (skriv en kommentar)
1
6%
Användarvisningsbild
av Its1more
#1215378
Its1more skrev:Nytt batterilock beställt. Kommer måndag. Nu är det bara ett AGM-batteri som saknas...;-)
Lockhelvetet passar inte. Förmodligen gjort för annan batterilåda än den som sitter i en T6:a. Så, nu har jag ett AGM monterat som är för högt. Det gamla batterilocket vilar nu på batteriet. Inte optimalt. Blir tokig...

400:- fattigare till ingen nytta...

Tips?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1215388
Vilken längd hade du på originalbatteriet? Brorsan bytte på sin med 315mm batteri (90ah) i veckan, och där passade det höga locket som är på bild i tråden bra. Har man kortare (80Ah-isch) ska det vara ett annat.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1215391
TommyP86 skrev:Vilken längd hade du på originalbatteriet? Brorsan bytte på sin med 315mm batteri (90ah) i veckan, och där passade det höga locket som är på bild i tråden bra. Har man kortare (80Ah-isch) ska det vara ett annat.
Har 315mm längd. Vilken motor har han?
av Daniel73
#1215469
Its1more skrev:
Its1more skrev:Nytt batterilock beställt. Kommer måndag. Nu är det bara ett AGM-batteri som saknas...;-)
Lockhelvetet passar inte. Förmodligen gjort för annan batterilåda än den som sitter i en T6:a. Så, nu har jag ett AGM monterat som är för högt. Det gamla batterilocket vilar nu på batteriet. Inte optimalt. Blir tokig...

400:- fattigare till ingen nytta...

Tips?

/Fredrik

Det finns ett antal olika förhöjda lock, pilla isär
Lådan och se om där inte finns ett artikelnummer så du kan identifiera just din låda i volvos system.

Locket borde du kunna lämna tillbaka.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1215499
Its1more skrev:
TommyP86 skrev:Vilken längd hade du på originalbatteriet? Brorsan bytte på sin med 315mm batteri (90ah) i veckan, och där passade det höga locket som är på bild i tråden bra. Har man kortare (80Ah-isch) ska det vara ett annat.
Har 315mm längd. Vilken motor har han?
Xc60 d3 awd automat 2011 tillverkad 2011-04
av Daniel73
#1215502
TommyP86 skrev:
Its1more skrev:
TommyP86 skrev:Vilken längd hade du på originalbatteriet? Brorsan bytte på sin med 315mm batteri (90ah) i veckan, och där passade det höga locket som är på bild i tråden bra. Har man kortare (80Ah-isch) ska det vara ett annat.
Har 315mm längd. Vilken motor har han?
Xc60 d3 awd automat 2011 tillverkad 2011-04

Det går inte att dra några slutsatser med motormodell då lådorna varierat även inom samma årsmodell och samma motor.
Det kan vara något tillbehör som styr tex voc.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1217034
Jag fick lämna tillbaks locket, så det är lugnt. MEN, det är lögn i helvete att hitta ett till en XC70 MY13. Jag besökte Bilia idag och vi tittade runt. Vi kollade XC70 MY15 med VEA-motor och S/S, men det är samma artikelnummer på locket trots att orginalbatteriet var något högre (han gick och mätte ett). Så jag vet inte...vi vände och vred på artikelnumren på sprängskissen för batterilådan för båda bilarna, men blev inte kloka på hur det skulle kunna lösas.

Finns det någon som har några andra idéer på hur det skulle kunna lösas? I värsta fall får jag bygga ett själv på något sätt. Ett annat alternativ är att köpa ett nytt med orginalhöjden 175mm, men det vill jag helst slippa (mest för att jag vill ha AGM.

STORT tack på förhand för tips!

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
#1217361
Har klurat ut hur Volvo trycker in AGM-batterier i XC/V/70 S/S med 190mm i höjd. De väljer helt enkelt det kortare batteriet som är ca 3cm kortare.

Faan vet hur jag ska göra...silvertejp kanske?
av Schmoyoho
#1217421
Hur såg det ut med locket som inte passade? Och med det nuvarande locket? Det kanske rentav går att byta hela batterilådan?
av Daniel73
#1217437
Its1more skrev:Jag fick lämna tillbaks locket, så det är lugnt. MEN, det är lögn i helvete att hitta ett till en XC70 MY13. Jag besökte Bilia idag och vi tittade runt. Vi kollade XC70 MY15 med VEA-motor och S/S, men det är samma artikelnummer på locket trots att orginalbatteriet var något högre (han gick och mätte ett). Så jag vet inte...vi vände och vred på artikelnumren på sprängskissen för batterilådan för båda bilarna, men blev inte kloka på hur det skulle kunna lösas.

Finns det någon som har några andra idéer på hur det skulle kunna lösas? I värsta fall får jag bygga ett själv på något sätt. Ett annat alternativ är att köpa ett nytt med orginalhöjden 175mm, men det vill jag helst slippa (mest för att jag vill ha AGM.

STORT tack på förhand för tips!

/Fredrik
Inga bilar har det förhöjda locket som standard.
Det finns ett antal att välja på.

Läste någonstans där någon listade olika artikelnummer på dom olika locken.

Var det inte här var det på facebook (v70ii owners eller volvo bilklubb).

Man kan ju även fråga volvo direkt via deras support. Dom borde ha koll.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]