Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket batteri till en T6:a med mycket korta körsträckor utan bränslevärmare

BOSCH S5 010 bly/syra 85Ah 800CCA
2
12%
TUDOR TL752 EFB 75Ah 730CCA
Inga röster
0%
Biltema AGM samt nytt batterilock från Volvo som klarar 190mm batterier
14
82%
Annat (skriv en kommentar)
1
6%
Användarvisningsbild
av Its1more
#1211506
Hej alla!

Jag måste köpa ett nytt batteri till bilen. Har en T6:a MY13 utan bränsledriven värmare. Kör mycket korta sträckor 5-10 minuter. Ibland längre naturligtvis, men i veckorna många korta.

Kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på ett BOSCH S5 010 (icke EFB/AGM) eller ett TUDOR EFB.

BOSCH:
https://www.autoexperten.se/reservdelar ... osch-85ah/
TUDOR:
http://tudor.se/batteri/tl752-tudor-start-stop-efb/

BOSCH har 10Ah mer och högre CCA, å andra sidan har TUDOR bättre laddningsmottaglighet och klarar start/stop bättre. Inte för att jag har S/S, men jag tänker mig att ett batteri som är gjort för det klarar kosrta körsträckor bättre. Vet inte själv...

Kan inte ha högre batteri än 175mm, annars hade jag gått på ett riktigt BOSCH AGM.

Rösta gärna och kom med input om alternativ.

Stort tack på förhand,
Fredrik
Senast redigerad av 1 Its1more, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1211509
Biltemas AGM-batterier med gul ovansida är vä Vartabatterier med 4års garanti som ska vara bra, 95Ah för 1899. Får in större batterier om man kör med batterilock 31335286 som kostar 399kr på Volvo.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/
Användarvisningsbild
av Its1more
#1211511
dannesk skrev:Biltemas AGM-batterier med gul ovansida är vä Vartabatterier med 4års garanti som ska vara bra, 95Ah för 1899. Får in större batterier om man kör med batterilock 31335286 som kostar 399kr på Volvo.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/
Tack för tipset om nytt batterilock. Ska beställa.

Vet någon med säkerhet om det är Varta som tillverkar Biltemas batterier? Får ju två 95Ah Biltema AGM till priset av ett BOSCH.

Så himla dåliga kan väl ändå inte Biltemas vara, eller?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av drbrain
#1211513
Kolla hur långt batteri du får plats med först...

Jag hade biltemas 95Ah AGM i min gamla D5 AWD med det fick inte plats i min XC70 T6, 351mm långt... max är 314mm i min T6a. (Hade tänkt byta när jag bytte bil då det bara var några månader gamalt, men det sket sig :))

Frugan har Biltemas 80Ah AGM i sin 2.5FT och det har funkat fint 1.5år hittils iaf..
Användarvisningsbild
av SvenB
#1211516
Its1more skrev:
Så himla dåliga kan väl ändå inte Biltemas vara, eller?
De har ju 4 års garanti, så då ska du väl våga chansa :wink:
Användarvisningsbild
av Its1more
#1211546
twsniklas skrev:Köpte nytt igår till min V70 D4 AWD-13 90AH för 1637kr på Rejmes i Örebro
Orginal?

Artikelnummer?
Användarvisningsbild
av snepo
#1211561
Jag köpte batteri på Battericentralen. Han frågade hur jag körde. Korta sträckor många starter. Eller längre sträckor. Finns tydligen batterier som är bättre anpassade för många starter,än andra batterier. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var. Kan det varit cca värdet?
av andersuw
#1211658
Korta körsträckor med många starter innebär att det blir lite fler cykler av urladdning följt av uppladdning vilket sliter lite mer på batteriet. Ett stort batteri (med högre kapacitet i Ah) klarar det bättre än ett mindre och ett AGM-batteri klarar det bättre än ett icke-AGM. Men så länge starterna inte tär osedvanligt mycket på batteriet, t.ex. därför att motorn är svårstartad, bör man klara sig rätt bra med ett normalstort icke-AGM i vilket fall. Har man bränslevärmare och kör den flitigt blir det en annan femma. I det fallet skulle jag inte sätta i något annat än största möjliga AGM, särskilt om man inte har goda möjligheter att underhållsladda.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1211712
Originalbatteriet i våran XC70 D4 -13 börjar bli lite trött. Nu när frun är föräldraledig så går dieselvärmaren i regel 30 minuter innan avfärd på morgonen, därefter stadskörning 3km till skola följt av 1km till dagis och sen hem igen. Drifttid på bilen kanske 10 minuter varje morgon. Förmodligen kommer ju batteriet inte palla med hela vintern.

Tror batterilocket och biltemas AGM batteri fungerar utmärkt för oss. 4 års garanti, vad kan gå fel?
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]