Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rajjan
#1208079
Hej
Jag har problem med en V70 2010 D5 D5244T14, den går lite halvkass och saknar kraft, jag har kopplat in en Obd-läsare och den visar inga felmeddelanden, däremot finns det värden som jag är lite frågande till. Gaspedals-sensorn visar mellan 7,5-65%, borde inte detta vara mellan 0-100? Samt absolute throttle position står konstant på 89% oavsett om jag trycker ner pedalen eller ej. Mätaren jag har använt är en icarsoft vol 2: jag vet att det finns flera bättre men denna har funkat för mig. Jag har beställt en ny gaspedal med givare, så jag hoppas det löser den delen, men det jag tycker är mest märkligt är att den konstant står på 89% på throttle position, borde inte detta göra så att bilen inte går alls? Eller i vart fall generera felmeddelanden?
av jonathamsen
#1301445
Tjenare! hoppas kunna väcka denna tråden igen. kopplade upp min idag och den visade samma sak. Vid det här laget borde du fixat ditt hehe. Vad visade sig felet vara? Eller är det någon annan som har varit med om samma och vet vad problemet är?
av 164EOverdrive
#1463228
Samma sak med min 2015 D5244T12. Throttle position 89% på tom gång och under körning. När jag gasar till ordentligt så ändras det till runt 30-40% för att sen återgå till 89% konstant oavsett hastighet eller tomgång. Är detta normalt? Borde inte värdet ändras från lågt till högt beroende på gaspådrag?
Sen har jag Absolute Pedal Position givare D som ligger konstant på 7,8% samt Absolute Pedal Position givare E som visar 8,2%. Vid fullgas ändras givare E till uppåt 80%. Är detta normala värden?
av 164EOverdrive
#1463319
Nu har jag hittat nåt som heter Accelerator pedal position i Car Scanner appen och den visar i % hur gaspedalen används, och värdet går från 0 på tomgång och ökar med gaspådrag till 100 % vid fullgas.
Lika förbaskat visar Throttle Position 89% så gott som kontinuerligt!
Och sen har jag då Absolute Pedal Position givare D (APP_D) som ligger konstant på 7,8% samt Absolute Pedal Position givare E (APP_E) som visar 8,2%.
Finns det någon som vet hur ska man tolka detta?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]