Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
#1205684
Hej på er!

Var med farsan i förrgår när han köpte en S80 2.0F Automat MY09 månad 12 .
allt var frid o fröjd när vi provkörde samt hemsträckan på ca 3 timmar.

Men idag 2 dagar senare ringer gubben och säger att han får felmedelande och att den slirar väldigt. den lägger inte i nästa växel.
Stänger han av motorn och startar igen så funkar det ett tag. men återkommer.

Han minns inte hur felmeddelandet löd.

Har någon varit med om något liknande?
Jag sa att han skulle besöka verksta för att avläsa felkoder, tänkte att jag fiskar här sålänge under tiden.

Ringde för övrigt till förra ägaren som kunde svära på att det aldrig hänt han.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1205710
Hur långt har bilen rullat?
Har förra ägaren bytt olja i lådan?

Det är klart att säljaren inte har haft några problem med bilen.

Utläsning av felkoder är A och O.
Kan underlätta mycket i felsökningen.

Spontant så känns det som om det är någon av solenoiderna i ventilpaketet som bråkar.

Man kan prova med att byta oljan och adaptera växellådan.
Annars så får man börja med tex ventilpaketet, är det ok så får man gräva vidare.
Tyvärr är det nu det börjar att bli dyrt.

Men man ska inte måla fan på väggen.
Utan börja med felkoder.
av KenZoo
#1205721
Stefan_KG skrev:Hur långt har bilen rullat?
Har förra ägaren bytt olja i lådan?

Det är klart att säljaren inte har haft några problem med bilen.

Utläsning av felkoder är A och O.
Kan underlätta mycket i felsökningen.

Spontant så känns det som om det är någon av solenoiderna i ventilpaketet som bråkar.

Man kan prova med att byta oljan och adaptera växellådan.
Annars så får man börja med tex ventilpaketet, är det ok så får man gräva vidare.
Tyvärr är det nu det börjar att bli dyrt.

Men man ska inte måla fan på väggen.
Utan börja med felkoder.
förra ägaren har inte bytt oljan i lådan.

bilen har rullar 9000mil,
adaptera gör man via VIDA? eller finns det ett sätt att göra det själv på
av KenZoo
#1205816
StefanN skrev:Det är väl en Powershiftlåda i denna? Lamellerna kanske kan va slut?
Den har rullat 9000mil . Är lamellerna så dåliga i en powershift?

Verkstan som skulle läsa felkoder hade stängt idag.
av perral
#1205819
Lådan i min bil (V70 T4 Powershift) började bete sig märkligt när oljan blev gammal. Tror inte det är någon fara för lamellerna, då lådan är av wet-type, till skillnad från VWs berömda DSG lådor.

Min låda blev frisk igen efter ett olje-byte (bytesintervallet är just 9000 mil, i alla fall på min)
av KenZoo
#1205825
ååfan!!! nu lättade trycket över bröstet :)

Känner mig skyldig på nått sätt då det var jag som var den där bilkunnige som hängde med vid bilköpet ..

Minns du hur mycket oljebytet gick på ? Är det någon programuppdatering också ?
av perral
#1205831
KenZoo skrev:ååfan!!! nu lättade trycket över bröstet :)

Känner mig skyldig på nått sätt då det var jag som var den där bilkunnige som hängde med vid bilköpet ..

Minns du hur mycket oljebytet gick på ? Är det någon programuppdatering också ?
Mitt oljebyte gjordes i samband med service. Vill minnas att prislappen låg på ca 4500kr!
Eftersom det gjordes i samband med service kan mjukvaran ha uppdaterats, men jag vet faktiskt inte.
Mina symptom var att lådan slirade mellan växlarna och att lådan "ryckte". Hade inga felmeddelanden och inga felkoder (vad jag vet).

Behöver man byta något i VVT enhket? Ja[…]

Hej, Jag körde över 20 mil förra h[…]

Läckande Vinkelväxel

Dom brukar läcka lite.min växel i min 01[…]

Det räcker långt att ha nyckeln i ett[…]