Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204403
Hej!

Letar fortfarande efter en V70 årsmodell 2014-2015.
Där finns dock en del frågetecken. Hoppas på er hjälp!

1. Finns det en 5 cyl. motor på 181 hk i en D4 eller måste bilen ha AWD då?
Bilar med AWD, D5-modellen och XC70-modellen ser alla ut att endast ha Euroklass 5 och med ev. dieselbilsförbud/begränsningar av dieselbilar
i städerna så kanske det vore att föredra en bil m. Euroklass 6?

2. Stämmer det att en Volvo VEA-motor är en fransk motor och en Volvo utan VEA-motor är en Volvo-motor? Ja, ni förstår säkert vad jag menar.

3. När man kollar olika D4:or på Transportstyrelsen så skiljer det en del i lastvikten, hur kommer det sig då det ju är samma bilmodell?

4. Hur vet man om en bil har 6 eller 8 stegsväxlad automatlåda, det framgår ju sällan i annonsen?

5. Är där stora skillnader mellan D4 181 hk och 163 hk vad gäller acc. vid omkörning och hur bilen är att köra, växla etc? Skillnader då bilen är
fullastad, är 163:an bra mycket tröttare då? Upplys mig gärna och fördelar/nackdelar med respektive modell!

6. Automatlåda eller ej? Fördelar/nackdelar? Har läst en del om "huggande" bilar. ??:-/

Tack på förhand för att ni vill svara! :wink:
#1204409
1. En vanlig D4 181hk är 2L VEA motor. 5cyl D4 2L har 163. D4 AWD 5cyl är på 2,4L. Det återstår att se hur tillåtna de olika Euro klasserna blir. 5 och 6 är väl på pappret okej.

2. 2L 4cyl VEA är en Svensk motor från Skövde.

3. Lastvikten beror lite på utrustning, motor och växellåda. Olika årsmodeller kan oxå skilja.

4. Ingen AWD på V70/XC70 har 8-stegs automat. Endast D4 och T5 har 8-stegs lådan.

5. Jag upplever D4 181hk som bättre på allt. Visserligen hade jag en D4 163 manuell och jämför med en D4 181 automat och D5 233hk automat.

6. Automat är väldigt smidigt. Absolut bäst tillsammans med den adaptiva farthållaren. Klockrent vid backning med eller utan släp. Tror inte att jag saknar manuell låda alls trots att jag bara haft automat i snart två år. Körde enbart manuell i 15år.
#1204414
Perra83 skrev:1. En vanlig D4 181hk är 2L VEA motor. 5cyl D4 2L har 163. D4 AWD 5cyl är på 2,4L. Det återstår att se hur tillåtna de olika Euro klasserna blir. 5 och 6 är väl på pappret okej.

2. 2L 4cyl VEA är en Svensk motor från Skövde.

3. Lastvikten beror lite på utrustning, motor och växellåda. Olika årsmodeller kan oxå skilja.

4. Ingen AWD på V70/XC70 har 8-stegs automat. Endast D4 och T5 har 8-stegs lådan.

5. Jag upplever D4 181hk som bättre på allt. Visserligen hade jag en D4 163 manuell och jämför med en D4 181 automat och D5 233hk automat.

6. Automat är väldigt smidigt. Absolut bäst tillsammans med den adaptiva farthållaren. Klockrent vid backning med eller utan släp. Tror inte att jag saknar manuell låda alls trots att jag bara haft automat i snart två år. Körde enbart manuell i 15år.

:!: Tack så mycket för utförliga svar Perra83! :D
En fråga till angående ditt svar vid fråga 2 ovan. Har en D4 AWD 5 cyl. på 2,4 l årsmod. 2014 en VEA-motor? Är den svensktillverkad i så fall?
#1204516
W.A.P.E. skrev:VEA finns inte som 5-cyl.
De 5-cyl är oxå svensktillverkade.
Tack för svar W.A.P.E!
Ja se där lärde man sig lite ytterligare idag. :idea:
Jag som hela tiden trott att VEA-motorerna tillverkades av Peugeot ;)
Är toppenbra att ni finns här att fråga om råd - TACK! :D
#1204665
Perra83 skrev:De där Franska motorerna nämner man som PSA motorer. Dom är inte med i matchen längre hos Volvo.
Aha, ok! Fr.o.m. vilken årsmodell är PSA-motorn inte att räkna med?

Då är bara frågan vilken modell man skall sikta in sig på. Vill ni dela med er av era åsikter och synpunkter kring en bra modell så tar jag tacksamt emot det! :)

Tilläggas kan att jag bor i djupa Småland och kanske inte får så mycket användning av AWD? Men å andra sidan kan det vara bra med hög lastvikt. Jag kör 200-250 mil per månad. Jag kör inte släp ofta alls men visst en husvagn (boggie av större modell) kan ev. finnas med i framtidsbilden men är inget jag i så fall kommer kuska runt med utan bara köra vagnen från punkt A till punkt B för säsongsuppställning.

ALTERNATIV 1: D4 181 hk AWD (5 cyl) m. 6-stegslåda och med Euroklass 5 samt med en max lastvikt om 518 kg (Momentum BE). Skatt: ca 3900 kr/år. Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,5 liter/mil Blandad körning 0,62 l/mil Stadskörning 0,83 l/mil

ALTERNATIV 2: D4 m. VEA-motor (4 cyl.) 181 hk och utan AWD men med 8-stegslåda och med Euroklass 6 samt med max lastvikt om 436 kg (Momentum BE) och 479 kg (Summum BE). Skatt: ca 1400-1500 kr/år (Momentum BE) och ca 1100 kr/år (Summum BE).
Bränsleförbrukn. -Momentum BE- enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,41 liter/mil Blandad körning 0,45 l/mil Stadskörning 0,53 l/mil
Bränsleförbrukn. -Summum BE- enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,39 liter/mil Blandad körning 0,42 l/mil Stadskörning 0,47 l/mil

ALTERNATIV 3? XC70 D4 är en snygg bil men jag tycker det är märkligt att en "terrängmodell" har så pass låg lastvikt.
*Modellen AWD Summum (5 cyl. & 181 hk) har Euroklass 5, en 6-stegslåda och en max lastvikt om 488 kg. Skatt: ca 2500 kr/år.
Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,48 liter/mil Blandad körning 0,53 l/mil Stadskörning 0,61 l/mil.
*Modellen AWD Momentum (5 cyl. & 181 hk) har Euroklass 5, en 6-stegslåda och en max lastvikt om 483 kg eller 488 kg. Skatt: ca 2600 kr/år eller 4100 kr/år. Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Då det finns olika beräkningar på förbrukning på denna modell så är den antingen densamma som Summum-modellen enligt ovan eller ser det ut så här; Landsvägskörning o,52 liter/mil Blandad körning 0,64 l/mil Stadskörning 0,86 l/mil.
*Modellen Momentum BE utan AWD (antal cyl? & 181 hk) har Euroklass 6, manuell växellåda och en max lastvikt om 446 kg. Skatt ca 1400 kr/år. Bränsleförbrukn. enligt Transportstyrelsen: Landsvägskörning o,43 liter/mil Blandad körning 0,45 l/mil Stadskörning 0,49 l/mil.

Frågan är om angivna bränsleförbrukningar verkligen är tillförlitliga?
Alternativen på modeller är många och där ser olika ut vad gäller miljö, utrustning etc. Det blir inte lätt det här! :shock:
#1204669
Gällande uppgiven förbrukning så är min erfarenhet att den stämmer sämre för automat än för manuell.

Vår V70 D4 AWD Automat -14 (alltså 5 cylindrig 181 hk) går på 0,78 i snitt över de senaste 300 milen varav 30% stad och 70% landsväg.

Kör man motorväg eller landsväg så att lådan kan använda lockup tycker jag den är snålt, men stadskörning ökar på förbrukningen markant.

I sommar drog vi också husvagn i 550 mil och snittet då hamnade högre än jag kunde trott, lite drygt 1,3 liter/mil.

Men, underbar motor och skönt med automat :)
#1204741
Uppgiven bränsleförbrukning är alls inte tillförlitlig annat än i relativt avseende, d.v.s. en bil med högre uppgiven förbrukning drar i allmänhet också mer än en bil med lägre uppgiven förbrukning. Men alla drar avsevärt mer än uppgivet. Det är inget speciellt för Volvo utan gäller alla nyare bilar. Det är heller inte biltillverkarnas fel enligt min mening. Felet ligger hos dem som utformat reglerna för förbrukningstestet. Där finns alla möjliga kryphål som tillverkarna helt lagligt kan utnyttja. Och det måste de förstås också göra om de inte vill bli utslagna ur konkurrensen. Dessbättre är nu nya regler under införande som förhoppningsvis kommer att ge oss lite mer realistiska siffror framöver.

Min egen V70 D4 -15 FWD VEA aut. har en uppgiven förbrukning på 0,45 blandad körning men det kommer jag ju aldrig i närheten av ens vid ren landsvägskörning. Vad den egentligen drar i blandad körning är lite svårt att säga eftersom det beror så mycket både på blandningen och hur man kör. Men du får nog i vart fall räkna med att lägga på ett par deciliter. Vad jag noggrant testat är vad man kan testa rätt enkelt, det vill säga hur mycket bilen drar vid körning i konstant fart på landsväg. Där landar jag på ca 0,5 vid 90 km/h och ca 0,6 vid 110 km/h (verklig fart, inte mätarfart och verklig förbrukning, inte färddatorförbrukning).

Vad du skall köpa? En sån som jag köpte förstås. Vad annars? :D Skämt åsido skulle jag faktiskt föreslå en D4 med VEA-motor och åttastegad automat, vilket i sin tur innebär att bilen måste vara en sen MY -14 eller nyare. Före dess finns inga bilar med VEA-motor att tillgå. Den drivlinan har den fördelen att den går snålare än tidigare alternativ med automat. Och låg förbrukning ger lägre skatt och lägre bränslekostnad. Det är också en mycket trevlig drivlina rent körmässigt. Lådan växlar nästan omärkligt och motorn går tyst och mjukt, i alla fall för att vara en diesel. Den är också Euro 6 vilket kan visa sig betydelsefullt om det börjar dyka upp dieselförbud här och där i vissa städer. Euro 6 minimerar då risken att du drabbas. För att få Euro 6 på de femcylindriga motorerna måste du välja MY -16. Före dess var det Euro 5 där.

Närmare bestämt skulle jag också föreslå att du satsar på en sen MY -15, precis som jag gjorde. Varför jag gör det framgår av det här inlägget:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1196834

Behöver man byta något i VVT enhket? Ja[…]

Hej, Jag körde över 20 mil förra h[…]

Läckande Vinkelväxel

Dom brukar läcka lite.min växel i min 01[…]

Det räcker långt att ha nyckeln i ett[…]