Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205680
andersuw skrev:Och visst, det är långt ifrån de 0,41 som bilen skall dra vid landsvägskörning enligt de officiella siffrorna. Å andra sidan är jag rätt säker på att VEA-motorn och den åttastegade lådan går snålare än jämförbara drivlinor tidigare gjort, bara inte så snålt som det ser ut på papperet.
Jag har kört många tusenmil med olika V70/XC70 genom åren, och det har varit till 80-90% på 100-120 vägar.
Femcylindrig D4 2,0 och fyrcylindrig 2,0 VEA med automat och för mig skiljer det inget i förbrukning och 6 eller 8 stegad automat har inte heller någon betydelse vid landsvägskörning/motorvägskörning, vid stadskörning skiljer det mer i förbrukning. Men helt klart är D4 2,0 VEA en betydligt trevligare motor så den kan jag rekommendera. När det gäller D4 2,4 som finns i AWD modellerna så har den varit betydligt törstigare för mig, men vill du ha en sådan så rekommenderar jag 181 hp varianten, den med 163 hp känns otroligt strypt och trött, sedan tar AWD ganska mycket av prestandan. Det snålaste jag har kört har varit med en manuell D4 VEA förbrukningen hamnade på 0,57 l/mil, det var 120 mil motorväg med farthållaren ställd på + 15 km/h mot skyltad fart ( 125-135 km/h).
Men jag tycker inte att kombinationen diesel och manuell är speciellt trevlig, föredrar helt klar automat.
Senast redigerad av 2 Mwi, redigerad totalt 0 gång.
#1205714
Att den nya automatlådan gör större skillnad på förbrukningen i stadstrafik än på landsväg kan jag utan svårighet hålla med om. Likaså att VEA-motorn är trevligare än den gamla femman liksom att automat är trevligare än manuell. Däremot har jag svårt att tro att det inte är någon skillnad alls mellan en 2-liters femma och en D4 VEA vid körning på landsväg, även om den skillnaden kan vara liten. Enligt de officiella siffrorna har den sista framhjulsdrivna femcylindriga V70 2-liters D4:an med 163 hk och automat en landvägsförbrukning på 0,43 jämfört med 0,41 för VEA. Det närmaste en direkt jämförbar test som jag i övrigt hittat är ADACs Autobahntest av en femcylindrig 2-liters V60 D3 med 163 hk och manuell låda och en S60 D4 VEA med 181 hk och automatlåda. Den gamla D3:an drog där 0,61 liter milen och den nyare D4:an 0,58 liter.

Se länkar nedan. Tabellen finns i slutet och det är bara Autobahntestet som är jämförbart. I övrigt har de ändrat testrutinen mellan de två testerna.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... ce_DPF.pdf

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf

Sedan är jag också beredd att tro att du lyckats komma ned till 0,57, i alla fall på färddatorn, trots att du körde 120-130 verklig fart. Men då tror jag allt du hade en del medvind. ;-) I annat fall får man enligt min erfarenhet sänka hastigheten till 110 om man vill hålla den förbrukningen.

P.S. Det var jag och inte Leafs som stod för det påstående du kommenterar. Alltså du kanske vill redigera lite så att han slipper bli utpekad för något han inte sagt. ;-)

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]