Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1204295
andersuw skrev:Du menar tills du kan mäta nivån? Med gammaldags sticka och varm motor räcker det ju att vänta några minuter för att få ett hyggligt korrekt värde, med bara aningen underskattning av nivån. På VEA-motor med digital nivåmätare måste du vänta några timmar innan mätaren ens registrerar något nytt värde. Somliga har gjort misstaget att tro att det sker på en gång och därför överfyllt, vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser. Se ägarmanualen för detaljer.

Utvecklingen går framåt! Eller, ja, gör den det på just den här punkten? :wink:
Nej alltså tills den mäter av ett "hyggligt korrekt värde" (visar fullt)? Men alla mätare kanske varierar något?
Hade varit både bra och intressant att veta vid vilka volymer som det Varnar och ber om 0,5L , Låg och volymen som krävs för att visa Ok
Väntar ja 5-10 minuter så står det Låg.....1-1,5h då står det Ok....dock har Låg blinkat till någon gång även då, men sen bestämt sig för att visa Ok igen.
Tack, jag skall kika i manualen igen :-)-)

Går framåt ja.....känns lite som att Be om problem!
Är det någon typ utav Flottör som mäter mängden?
Användarvisningsbild
av Derank
#1204300
om 5år har ni vant er att vara utan sticka, utvecklingen i världen går framåt. sedan kan man ju välja att vara bakåtsträvare hela sitt liv om man så vill. Finns ju fortfarande folk som inet vill använda kreditkort på nätet
av andersuw
#1204305
@Dieselvolvo

Ja man måste som sagt vänta en bra stund innan den digitala mätaren reagerar efter påfyllning. Varför vet jag inte. Det tar ju inte timmar innan oljan runnit ner så pass att man kan få ett hyggligt korrekt mätvärde.

Vet inte heller exakt vilken typ av nivåmätning det handlar om. Det kanske står i VIDA men jag har inte rotat efter det.

Vad jag däremot vet är att mätningen i själva verket är rätt exakt. Det är bara det att man av någon anledning inte får se det exakta värdet i kombinationsinstrumentet. Man kan däremot se det i VIDA. Där står också mellan vilka gränsvärden mätvärdet får variera utan att nivån anses felaktig. Om jag minns rätt står det däremot inte när den säger till om en halvliter. Det kan mycket väl vara en bra bit innan den når undre gränsvärdet.

Min bil skall snart in på service nu och jag skall försöka komma ihåg att läsa av det exakta mätvärdet före och efter service för att se om jag kan få ett grepp om hur mycket olja bilen drar. Har hittills inte behövt fylla på mellan servicetillfällena men så rullar jag inte heller så långt per år. Bara något tusental mil eller så.
av andersuw
#1204307
Derank skrev:om 5år har ni vant er att vara utan sticka, utvecklingen i världen går framåt. sedan kan man ju välja att vara bakåtsträvare hela sitt liv om man så vill. Finns ju fortfarande folk som inet vill använda kreditkort på nätet
Det där har du fått om bakfoten. Utvecklingen går ibland bakåt. Då gäller det att vara framåtsträvare och säga ifrån. Visst, frånvaron av sticka är ingen katastrof. Men det gör livet lite svårare än det borde vara. Med kreditkorten är det tvärtom nu när infrastrukturen för att enkelt använda dem är så väl utbyggd. Men jag har svårt att se framför mig den infrastruktur som skulle göra en digital mätare med bara två värden (lagom mycet olja eller inte) som tar timmar på sig att reagera och kräver fullständigt plant underlag för att visa något alls skulle vara bättre än en gammal hederlig sticka.
av Dieselvolvo
#1204311
Derank skrev:om 5år har ni vant er att vara utan sticka, utvecklingen i världen går framåt. sedan kan man ju välja att vara bakåtsträvare hela sitt liv om man så vill. Finns ju fortfarande folk som inet vill använda kreditkort på nätet
Vad säger du om ett kort som antingen visar Lågt/fyll på eller Ok? Dålig liknelse kanske, men lika intetsägande enligt mig......detsamma med denna typ utav oljemätning.
av Dieselvolvo
#1204315
andersuw skrev:@Dieselvolvo

Ja man måste som sagt vänta en bra stund innan den digitala mätaren reagerar efter påfyllning. Varför vet jag inte. Det tar ju inte timmar innan oljan runnit ner så pass att man kan få ett hyggligt korrekt mätvärde.

Vet inte heller exakt vilken typ av nivåmätning det handlar om. Det kanske står i VIDA men jag har inte rotat efter det.

Vad jag däremot vet är att mätningen i själva verket är rätt exakt. Det är bara det att man av någon anledning inte får se det exakta värdet i kombinationsinstrumentet. Man kan däremot se det i VIDA. Där står också mellan vilka gränsvärden mätvärdet får variera utan att nivån anses felaktig. Om jag minns rätt står det däremot inte när den säger till om en halvliter. Det kan mycket väl vara en bra bit innan den når undre gränsvärdet.

Min bil skall snart in på service nu och jag skall försöka komma ihåg att läsa av det exakta mätvärdet före och efter service för att se om jag kan få ett grepp om hur mycket olja bilen drar. Har hittills inte behövt fylla på mellan servicetillfällena men så rullar jag inte heller så långt per år. Bara något tusental mil eller så.
Intressant! Ingen här som har Vida, och kan lägga upp en bild på hur det kan se ut?
Okej.....och därmed så varierar också volymen för "Ok" menar du?

Vet du/någon annan här om alla volvo-verkstäder fyller på exakt samma mängd vid service?
av andersuw
#1204319
Jag har VIDA men har ingen speciell lust att mäta oljenivån just nu och det är nog inte någon särskilt intressant bild att se heller. Det intressanta är mätvärdena som man kan återge utan bild.

Hur som helst är detta vad VIDA kan berätta om oljenivåerna och mätningen av dem för min V70 D4 -15 VEA.

Engine oil level (mm)

The value regards the current oil level. The signal comes from the directly connected engine oil level sensor which provides information about the oil level in the engine's oil pan.
Measurement range: 0 – 65 mm.
Normal value: 27 - 49 mm, which corresponds to a total oil volume of 4.4 - 5.2 litres (+ 0.4 litre in the filter).

Note! The levels above apply if the oil temperature is approximately 20°C. At 50°C corresponding volumes are 4.3 – 5.1 litres. At 80°C corresponding volumes are 4.2 – 5.0 litres. After oil service/oil change the level must be 38 mm. After filling the engine must first be started, to fill the oil filter with oil, then the oil must be allowed to run back down into the oil pan. See specifications - Lubricant, engine for exact volumes for oil service.

Note! The vehicle must be located on a level surface and with the engine off for a while so that the read out value is reliable. The time depends on the current oil temperature as hot oil runs down into the trough quicker than cold oil. The longer the engine is off, the more reliable the value from the sensor is. If the oil temperature is below 80°C read off after 5 minutes minimum.

Hint:
The oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for low oil (yellow information lamp) and 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critical low oil level (red information lamp). The oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp). The limits apply at an oil temperature of 20°C.

Note! The value from the sensor is updated with a new value every ten seconds.

Den mängd olja som skall fyllas vid service på min motor, D4204T5, är 5,2 liter. Skulle gissa att serviceverkstäderna också håller sig till det.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204333
Jag tror inte jag delar din uppfattning om att oljesticka i alla lägen är att föredra. Om du servar själv är det givet att sticka är att föredra för att se att du fyllt rätt nivå. Men för de flesta tror jag att digital varning är bättre. Jag hade ju sticka på min V50, som jag hade så gott som exakt fyra år. Om jag under dessa år tittade 10 gånger på stickan är det nog taget i överkant. Den drog ingen olja. Men om det blivit fel, och den plötsligt dragit olja hade det gått illa. Då hade en digital varning eller lampa varit bättre. Men en mätare som jag trodde hade avskaffats men som finns på min V40CC, är motortemperaturmätare.
av andersuw
#1204335
Jag tror ingen har något emot digital mätare så länge den funkar på ett bra sätt. Problemet i det här fallet är främst att den är så dåligt utformad: Bara två lägen (lagom eller inte) och väldigt trög och mäckig. Alltså borde Volvo ha givit oss en bättre digital mätare (vilket de enkelt kunde ha gjort, det är bara visningen av data det är fel på) eller en sticka som komplement.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1204351
Grejen är ju också att när man mäter med stickan ser man också oljan, hur mycket sot som finns, man kan lukta om den är utspädd med bränsle eller kontaminerat med vatten. Visst, säkert inga problem så länge bilen är ny, men om 15 år då?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]