Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Truckdoktor
#1202726
Hej. Min 2009:a V70 börja rycka lite svagt kallt som varm och i stort sätt alla körförhållande. Har 204.000km och inga felkoder enl. VIDA. Fundera om dubbelmassasvänhjul börjar ger upp eller om det är ev. tändspolarna som hälsar t.ex. Tändstifter är original Volvo och ca.2500 mil gammal.
Fundera, vad jag ska börja leta efter. Hur länge håller dubbelmassasvänhjul (hörde om ca. 20.000mil) eller vad tror ni jag ska kolla upp?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1265350
Hej, lite uppdatering sedan dess: Nu har jag 23.000mil på mätaren, testad och bytt en hel del under tiden, men ryckandet finns kvar vid acceleration.
-tändstift och tändspolar bytt
-svänghjul och koppling bytt, samt v-lådsolja, bromsvätska, mm.
-servad med ngn. motorrengöring och bytt olja igen
-nytt beg. spjällhus pga. fel
-nytt orig. luftmassmätare
-nya motorlagring
-var inne hos Volvo som kollade bl.a. tjuvluft (ok)
-provtryckte insugsidan själv ochså och har läckage på vacuumrör mellan insuggrenrör och luftrör mellan turbo och luftmassmätare. Ska det vara så?
-körd massvis med givarvärde via vida under färd, men allt inom rimligt områda, även lambdatrim, mm.
-tändstift är lite vit, så troligtvis för mycket luft i blandningen. Men varifrån och vad orsakar detta?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MickeM
#1265709
Svänghjulet knackar/bankar mycket högljutt när (Om) det ger sig. (Tveklöst nått som är FEL även för okunnig)
Kraftiga vibrationer på tomgång är också symptom.
För övrigt mycket ovanligt på Bensinarna. Inte särsklit vanligt på diesel heller, men mer förekommande.

Det blir aldrig ryck under färd. Vid ivägstart möjligen, men inte utan oljuden.

Det borde verkstaden upplyst dig om.
Oseriöst att bara byta utan ifrågasättande på dom premisserna.

Svänghjulet håller i regel bilen ut.
Majoriteten av alla svänghjul som faktiskt byts ut, är inte felaktiga egentligen, utan byts ut i förebyggande vid kopplingsbyte på långmilade relativt nya bilar.
Detta eftersom det är stort kostsamt jobb att riva, och man tar därför ofta extrakostnaden på svänghjulet för säkerhetsskull om man bedömer att bilen har många mil kvar.

Oftast byts också kopplingen för att slavcylindern/Urkopplingslagret ger sig.
Sällan utsliten lamell före 35,000mil.
Detta kan ske betydligt tidigare än utsliten lamell, och då är ofta bilen så ny så man tar nämnda kostnad. ...

Hur upplevs rycken mer exakt?
Som misständningar så hela bilen rycker till, eller som visst "tvekande"?
Tvekande som om man skulle gasa mer, och lite mer, och lite mer, eftersom varven ökar när man faktiskt tryckt gasen i botten från början.
(Eller i alla fall är pedalen stilla)

Och du har testat att köra med AC av?

Du ska förövrigt inte av några läckage efter LMM, där ouppmätt luft kan ta sig in vid undertryck.
Eller UT vid övertryck. (När turbon laddar)
av Truckdoktor
#1265732
Först: Är utbildad fordonsmekaniker själv fast håller oftast på med tunga fordon.
Dubbelmassasvänghjul var min diagnos och byte den själv ochså. Hade i början även lite ryck i nedförbackar samt den där slagande/tickande ljud vid start/stop av motorn. Det är borta nu, men:
Nuförtiden rycker det lite/måttlig vid stark acceleration när man trycker ner gaspedalen ordentligt och motorn är under 2500 varv/min. Det känns att det är miständningar, men inga felkoder sätts än (har vida till hands).

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

P.S.

-Du ska förövrigt inte av några läckage efter LMM, där ouppmätt luft kan ta sig in vid undertryck.
Eller UT vid övertryck. (När turbon laddar)

Det är just det som händer. Övertryck från insugsgrenröret hamnar via vacuumrören in i turbons sugsida...

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]