Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vonkraemer
#1200314
Hej!

Undrar om det är vanligt med havererade toppar och balansaxlar på D4 VEA motorn? Brorsans v70 D4 fick han byta topp på vid 8300mil. En bränd ventil.
2 månader senare gick balansaxeln åt skogen.
Nästa fråga är om fler här tycker att oljeförbrukningen på dessa motorer är hög? Ovan nämnda person får fylla på ca 0,5 liter varannan månad. Specad olja är 0w20 (ganska tunn)Kan man gå upp till 0w30 utan att förlora motorgarantin vid ett ev haveri? Eller är rekomendationerna så snäva?

MVH

Daniel
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1200327
Har haft min bil sen februari (V60 D4 MY17), typ 2800 mil i skrivande stund.
Oljan ligger stabilt, ingen förbrukning....
Hoppas att den håller utan haveri, brukar landa på runt 20000 mil vid bilbyte.
av andersuw
#1200328
Om du söker här på forumet kommer du att hitta flera trådar som handlar om hög oljeförbrukning och även någon/några som handlar om problem med toppen (trasiga ventiler) på VEA-motorer. Någon som handlar om problem med balansaxlar har jag ännu inte sett till. Spruckna motorblock och problem med EGR-ventilen har också rapporterats.

Hur vanligt något av dessa problem egentligen är kan ingen av oss säga med någon större säkerhet. Helt klart är dock att om det var mer än enstaka motorer som drabbades så skulle det finnas en väldig diskussion om saken, inte bara här utan också i media. En sådan diskussion finns delvis ifråga om EGR-problemen som varit tämligen vanliga, åtminstone på tidigt tillverkade VEA-motorer. Men EGR-problemen kräver i motsats till de övriga inte motorbyte eller topplocksbyte utan är av lägre dignitet.

Vad beträffar oljeförbrukningen kan också sägas att om man får fylla på 0,5 liter varannan månad (3 liter om året) med en någotsånär normal körsträcka så avviker det helt klart från genomsnittet för de VEA-motorer som nu är i drift. Enligt min minnesbild rapporterar de flesta här på forumet att de inte behöver fylla på mellan servicetillfällena en gång om året. Så har det hittills också varit för min egen del. Inte heller har jag drabbats av något annat motorproblem så här långt (peppar, peppar) så när som på en temperatursensor i katalysatorn som byttes på garantin.
av sensonic
#1200338
Bränd ventil? De jag har sett har sotuppbyggnad som kommer ovanpå ventilerna. Sedan blir det liksom inte fysiskt plats för ventil och sotavlagring mot sätet och då bryts det av flisor på ventilen. Är det samma felmod som du beskriver som bränd ventil? Ryckig gång blir resultatet. Den jag diskuterade med såg inget tydligt mönster i att det var ett visst körsätt som genererade detta utan det kom på ett fåtal bilar, både långmilare och sådana som körde korta sträckor. Kanske något specifikt bränslebolag?
av intruder1400
#1200357
Hm ! Har läst att dom har problem som du skriver i sign !
Var därför jag valde bort VEAn !
Konstiga är att D3an verkar inte lida något av dessa problem ! Inget som skrivit iallafall
av andersuw
#1200366
Nu är det ju inte enbart VEA-motorerna som figurerar i problemrapporterna här på forumet. ;-) Det har ju förekommit ett och annat motorras även på den gamla femman. Den kanske vanligaste orsaken är att multiremmen går sönder (t.ex. på grund av problem med något av de aggregat den driver) och sedan trasslar in sig i kamremmen så att även den går av eller kuggar över.
av vonkraemer
#1200490
sensonic skrev:Bränd ventil? De jag har sett har sotuppbyggnad som kommer ovanpå ventilerna. Sedan blir det liksom inte fysiskt plats för ventil och sotavlagring mot sätet och då bryts det av flisor på ventilen. Är det samma felmod som du beskriver som bränd ventil? Ryckig gång blir resultatet. Den jag diskuterade med såg inget tydligt mönster i att det var ett visst körsätt som genererade detta utan det kom på ett fåtal bilar, både långmilare och sådana som körde korta sträckor. Kanske något specifikt bränslebolag?
Ja det stämmer till fullo det du beskriver.
av Jonnybcool
#1200527
Enda jag haft på min är vad jag trodde var egrhaveri men visa sig att ventilen var okej men kylaren hade satt igen sig så den byttes. Visa sig genom att jag fick upp felkod på tempgivare i insuget samt att den drog mycket diesel. Första gången koden kom upp och givaren togs bort var den helt full med sot och klegg. Nån vecka efter den varit inne då och kylaren till egr blivit bytt så kom samma kod upp så då byttes även givaren. Sen dess har den gått utan problem, dock tar jag för vana att ta loss och göra rent givaren emellanåt... Och min har inte dragit nån olja mellan service än, byter med 1500 mils intervall dvs 2ggr om året. Den har nu passerat 7000mil. Dock kan min rycka till nån/några gånger ibland men är sällan så intalar mig att jag inte har problem med ventilerna :roll: :???:
av Leafs
#1200558
Det skulle vara väldigt intressant att reda ut (om det är möjligt) huruvida det har någon betydelse var man tankar.
Jag tänker mig att det kanske kan finnas tillsatser i dieseln hos någon leverantör som inte finns hos någon annan? Har detta i så fall betydelse?

I Saabvärlden fördes diskussioner huruvida det hade betydelse för ryckighet vart man tankade E85. Jag tycker det vore en högst rimlig frågeställning.
av MickeO
#1200562
Leafs skrev:Det skulle vara väldigt intressant att reda ut (om det är möjligt) huruvida det har någon betydelse var man tankar.
Jag tänker mig att det kanske kan finnas tillsatser i dieseln hos någon leverantör som inte finns hos någon annan? Har detta i så fall betydelse?

I Saabvärlden fördes diskussioner huruvida det hade betydelse för ryckighet vart man tankade E85. Jag tycker det vore en högst rimlig frågeställning.
Var det inte för några år sedan snack om att vissa märkens partikelfilter(?) sattes igen för dom som tankade hos OK/Q8?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]