Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1193647
Du har den femcylindriga tvålitersmotorn. Men om du inte visste exakt vilken motor du har förrän nu, hur kan du då vara säker på att den bil du provkörde och jämför med hade exakt samma motor?

Därmed inte sagt att du inte har något fel på din motor. Det är rätt svårt för oss andra att avgöra utan att själva ha haft möjlighet att provköra, lyssna och jämföra.
av mbc
#1193665
Jag har med en 2 liters femma den knackar med olika ljud ibland högre och ibland mindre, trodde det var nåt fel när jag köpte den, men enligt kompisen som är verkmästare på volvoverkstad låter den helt normalt.
Har provat några andra likadana och dom låter likadant, jobbarkompisens d5:a -13 låter med "konstigt".
Därmed inte sagt att det inte är nåt fel på din, svårt att säga utan att lyssna på den.
Åk bort till volvo och låt dom lyssna på den så vet du.
Mina äldre dieslar låter/lät helt annorlunda 2,4d-07 och en d5-06.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1193688
Tycker det är mest när den är kall som min låter klart annorlunda. Men det brukar ju dieslar göra, eftersom man sprutar in mer diesel för att de ska gå alls då.
Annars är det ju bara när jag av någon anledning vill trycka på mer än vanligt som den börjar väsnas (råma ska man kanske kalla det), särskilt när det går över 3000 r/min. Jag har 2,4 liters femma.
av Kimmen90
#1193708
apersson850 skrev:Men det brukar ju dieslar göra, eftersom man sprutar in mer diesel för att de ska gå alls då
Trodde dieslar inte kompenserade med bränsle i kyla. Bara bensin som trycker till extra bränsle vid kallstart.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1193760
Kimmen90 skrev:Trodde dieslar inte kompenserade med bränsle i kyla. Bara bensin som trycker till extra bränsle vid kallstart.
Det är förbränning i dieslar också, inte magi. Ska det brinna när det är kallt vill det mer till. Förr hade man mekaniska mojänger på dieselpumpen som man fick peta på för att komma igång när det var kallt. Exempelvis dra ut gaspådragshävarmen för att öka dosen. Nu är det elektroniskt.
Användarvisningsbild
av snepo
#1193767
Köp enJagga. Hörs inte att det är en diesel. Varken kall eller varm. Eller vid fullt gaspådrag. Otroligt men hörs inte alls att det är en diesel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1193776
apersson850 skrev:
Kimmen90 skrev:Trodde dieslar inte kompenserade med bränsle i kyla. Bara bensin som trycker till extra bränsle vid kallstart.
Det är förbränning i dieslar också, inte magi. Ska det brinna när det är kallt vill det mer till. Förr hade man mekaniska mojänger på dieselpumpen som man fick peta på för att komma igång när det var kallt. Exempelvis dra ut gaspådragshävarmen för att öka dosen. Nu är det elektroniskt.
Man kan ju inte riktigt jämföra diesel och bensin.

Man ger dieseln en extra dusch vid kallstart men den räcker ju bara någon sekund, på bensinaren fetar man blandningen ända tills motorn är varm vilket tar flera minuter.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1193840
Ja, den här typen av dieslar har ju glödning, så de har lättare att få fjutt på oljan än sådana som inte har det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]