Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av webtomten
#1187646
Hej,

Har en V70-12 med kurvljus där nivåregleringen och kurvljuset i vänsterstrålkastare har lagt av. Får upp kontrollampan för kurvljus i instrumentpanelen och meddelande om att strålkastarfunktion kräver service eller liknande. Plockade bort strålkastaren nu på kvällen och upptäckte att jag fått fukt i strålkastaren. Så nu misstänker jag att det har kommit fukt i kretskortet eller liknande. Men hur får man loss kontakten till abl-styrenheten så att man kan få loss den ifrån strålkastaren? Har testat men får inte loss den. Är det värt att byta bara styrenheten eller vad kostar en komplett strålkastare vet ni det? Eller kan det vara något annat som spökar? Kan det räcka att släcka felkoderna?
#1187647
1 på Bildelsbasen. Brukar inte funka med att bara släcka felkoderna i de flesta fallen.
Men torka prylarna och testa sen, kan funka.
#1187677
Misstänker också att det inte räcker att släcka felkoderna.

Jo jag såg på bildelsbasen att det finns en komplett strålkastare. Men det går ju på något sätt att få bort ABL styrenheten för den säljer dom också på bildelsbasen. Den sitter bara med tre torx samt kontakten på insidan som jag inte lyckas få loss.
#1187695
De flesta kontaktdon har någon slags hake eller liknande, som måste lyftas/petas/dras bort för att man ska kunna sära på donet. Jag vet dock inte exakt hur det som du nu kämpar med ser ut.
#1187772
Lyckades komma på hur man gjorde. Det var bara att lirka av styrenheten. Man behövde inte ta ur kontaktdonet. :)

Testade med en annan styrenhet nu och då rörde sig nivåregleringen sig en gång sen dog den igen och felmeddelandet kom tillbaka. :(
#1193753
Hej igen,

Jag har fortfarande inte lyckats lösa mitt problem. Dock testade jag idag att skifta höger strålkastare som fungerar till vänster och då fungerade inte nivåregleringen för xenonljuset i högerstrålkastare men så fort jag bytte tillbaka så funkade den igen. Och den vänstra strålkastaren fungerar inte varken på höger eller vänstersida. Vilket får mig att börja fundera på om det är något annat som spökar också på vänstersidan. Finns det fler styrenheter eller vad skulle felet kunna vara? Blir tokig snart. Har ingen lust att köp en annan strålkastare om det kanske inte är strålkastaren som det är fel på?

Ska testa den vänstra styrenheten i den högra lampan en gång och se om den fungerar då. För i så fall är det ju något annat som är fel.
Användarvisningsbild
av gooose
#1193947
När du testar så med grejer från V-H sida fram o tillbaka så om CEM styrenheten känner av en felaktig signal så bryter den ev ström ut till komponenten och då kan du få att inget funkar hur bra det än är
så lås gärna bilen med fjärren mellan varje test du gör så du med säkerhet vet att det inte är en sådan bagatell som krånglat till det för dig



//Gooose
Användarvisningsbild
av StefanN
#1196816
Nån som vet om det går att få dit en strålkastare med ABL på en bil utan och få det att fungera?
Att bara sätta in ger "strålkastarfel" så även om man kopplar ur ABL.
Går det byta xenondelen bara? Verkar svårt att ur den ur lamphuset.
Kom på att om man plockar ut hela elsystemet från strålkastaren och sätter in det gamla kanske dt kan funka och ABL sitter kvar bara utan att använda det?

Edit: Det funkar bra. :D Nu har man LED i positionsljuset.
Bild
#1382628
Hittade du felet med kurvljus och ljusnivå tar jag gärna det av hur du löste det.
Jag har exakt samma problem med vänster kurvljus och nivåjustering på min V70 awd 2013.
På höger sida va det grön "ärja" på stiften så jag gjorde rent på bägge sidor, men bara höger finjustering som fungerar.
Troligen styrenheten på vänster som gett upp, men hittade du nått annat fel är jag tacksam om tips över felsökning.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]