Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1184927
Låter som att man ska vara glad över att man upptäckte förra veckan att bilen verkar ha nivåreglering (dämpare med bälg, vilket vad jag förstått brukar innebära nivåreglering), även om jag inte har någon dragkrok i dagsläget :p
#1184935
Det som ställer till det, i relation till de sista inläggen, är att husvagnar nästan alltid har klen lastvikt, vilket innebär att de tunga sakerna hamnar i bilen, och man vill ha mer än 50 kg på kulan när man kör husvagn. Vindfånget lyfter rätt bra i vagnen ibland.
#1184968
Ja, måste man ha tungt i bagaget för att man inte får ha packningen i vagnen så är nivåreglering något man verkligen vill ha.

Finns det verkigen inga vettiga husvagnar att köpa ??? Som tex har 1500 i tjänstevikt och 2000 i totalvikt så man kan lasta 500kg.
#1184979
Några få. Om du köper nytt. Men många, som min, har ett godkännande som gör det rent tramsigt dyrt att ändra totalvikten i efterhand.
Sen har det ju varit ett ihärdigt jagande efter låga totalvikter, för att få köra ekipaget med B-kort. Det gör att det finns många vagnar som borde haft högre totalvikt än de har, men är registrerade med låg vikt för att komma under sammanlagd totalvikt på 3500 kg och för att komma under bilens tjänstevikt. Det är ju bara sen 2013 som regeln om vagnens totalvikt kontra bilens tjänstevikt tagits bort.

Min egen vagn kunde varit 80 kg tyngre, men han som köpte den ny hade väl inte körkort till det. Nu kostar det runt 10000 att få tillbaka de där 80 kilona, om man vill det. Jag lastar i bilen. Det känns som för mycket pengar för den viktskillnaden.
#1184994
Ja husvagnar är ju fan rena skämtet ibland. Läste nyligen att någon av de större tillverkarna sålde en olaglig jubileumsmodell.

Man hade nämlgen utrustat jubileumsmodellen med lite lull lull, tex markis, så den var överlastad även helt tom. :-O) :-O) :-O)

Allt för det ska se bra ut och vara lagligt på pappret med vanligt körkort, men sen blir den olaglig på vägen tom..
#1185035
Så är det. Tjänstevikten sätts innan de börjar utrusta vagnen. Allt extra tär på lastvikten.
Bra att det finns B96 körkort nu. Det gör det lättare att få köra med 4250 kg sammanlagd totalvikt. Täcker rätt mycket mer. Min XC70 får ju bara dra 1100 kg totalvikt med B-kort. Med B96 kommer man till 1850 kg, och det ryms många släp av olika slag i det intervallet.
Nu finns det i alla fall någon minimiregel för hur lite lastvikt en husvagn får ha.

Angående boggie, som diskuterades tidigare, så är det alltså så att vagnar i den storleksordning som passar till mig nästan enbart byggs på en axel nuförtiden. När jag började dra runt på husvagn 1980 var redan vagnar strax över fem meter (kaross) med två axlar, men nu är de en bra bit till på en axel. Min nuvarande heter 560, vilket innebär att den har en total längd på nästan åtta meter, när draget räknas in. Alltså ungefär fyra meter från kula till axel. Det är ett rätt rejält moment man får när det gungar till. Det är detta faktum, i kombination med att man måste lasta de tunga grejorna i bilen, som gör att det är så stor skillnad på att köra med eller utan nivåreglering.

Förr i tiden, när vi drog med Volvo 244, fick vi i princip sluta köra när det blev mörkt, för vi bländade både mötande och änglarna. Nu har ju bilarna åtminstone ställbar ljushöjd, även automatiskt om de har Xenonljus. Men det var inte lika lätt på den tiden.
#1185199
Själv kör jag med tält (3,5m Isabella), pinnar och barncyklar i bakluckan. Plus en husvagn på kroken. Säkert hela 150kg extra på bakvagnen inkl draget. Det är inga som helst problem med en V70 eller xc70, förutsatt att fjädrar och dämpare inte är helt slut. Däremot sjunker bla kia ceed ihop fullständigt.

Vi ska förstås ha respekt för dem som måste ha intakt markfrigång i alla lägen och som kör på dåliga grusvägar i motorvägsfart med sin husvagn. Annars uppstår inte fenomen som ovan beskrivits. Vänligen sansa er.
#1185205
andersuw skrev: I mitt fall stannade notan på knappt 20 000 kr varav lite drygt hälften för jobbet, som jag lät göra hos min Volvo ÅF så att jag har papper på att allt är gjort med Volvos goda minne. Då hade jag ändå tur eftersom jag hittade de dyraste delarna (nivomatdämparna) i fint begagnat skick för bara ca en fjärdel av vad skroten normalt tar och bara ca en åttondel av vad Volvo vill ha för nya. Bara bärarmarna var nya i mitt fall eftersom det i det fallet både är svårt att hitta rätt delar och knappt lönar sig att köpa begagnat ens om man hittat rätt variant.
Finns ju en billig lösning också, då min förra XC70 saknade nivåreglering och det var en företag/leasingbil som ej fick moddas så klämde jag i en sådan här sats för det facila priset 49 kr, och det fungerade ypperligt under de 3 år jag hade bilen med massor av körningar med släp och laster.

Bild
#1185387
VolvoB20 skrev:Ja husvagnar är ju fan rena skämtet ibland. Läste nyligen att någon av de större tillverkarna sålde en olaglig jubileumsmodell.

Man hade nämlgen utrustat jubileumsmodellen med lite lull lull, tex markis, så den var överlastad även helt tom. :-O) :-O) :-O)

Allt för det ska se bra ut och vara lagligt på pappret med vanligt körkort, men sen blir den olaglig på vägen tom..
Jag hade 65 kg lastvikt på min vagn när jag köpte den. Importören reggade alla vagnarna med lägsta möjliga totalvikt för att så många som möjligt skulle kunna köra med dom.
Eftersom alternativa totalvikter fanns i typgodkännandet kostade intyget från importören 1500 (nåt sånt) besiktning 800kr. Så för 2300kr fick jag lasta 200kg extra.

Men vissa årsmodeller är ett helt helsike att öka vikt på, även om chassit är godkänt för det.
#1185400
Fisch skrev:Själv kör jag med tält (3,5m Isabella), pinnar och barncyklar i bakluckan. Plus en husvagn på kroken. Säkert hela 150kg extra på bakvagnen inkl draget. Det är inga som helst problem med en V70 eller xc70, förutsatt att fjädrar och dämpare inte är helt slut. Däremot sjunker bla kia ceed ihop fullständigt.
Nej, det är klart att det går. Grejen är alltså att det går inte bara en aning, utan väsentligt mycket bättre med nivåreglering. Så till den grad att så snart man provat vill/kan man inte vara utan.

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]