Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1184005
Jag har dragit stora husvagnar utan och med nivåreglering med XC70 (min förra saknade). Inga problem alls bara man lastar husvagnen så man har rätt kultryck.

Nu ska det sägas att dessa husvagnar har boogie och vettiga köregenskaper. Hur tillverkare ens kan tänka tanken, eller hur någon kan komma på iden att köpa en 7-8 meters vagn med en fnutttig enkelaxel övergår mitt förstånd. En boogie är ju superstabil och varken slingrar i sidled eller bockar och niger så bilen får ta massor med krafter i baken.

Båtsläpet blir ju 9 meter med båten på och väger dryg 2.1 ton. Även det superstabilt med boogie.

Hästsläpet betydligt kortare, invägt på 2,7 ton, och väger runt 2,1 ton det med två stora hästar i även det med boogie.

Däremot är nivåreglering oslagbart och ovärderligt om man har stadigt folk i baksätet, eller om man kör till bordershop och handlar öl.
#1184070
apersson850 skrev:
osla skrev:Nej, då man lastar i bilen. Rätt lastad vagn ska ej lägga över nå mycket mer än 50 kg på kroken och så klen fjädring kan väl ingen bil ha att den skiter ner sig pga det.
Däremot ska man ha det om man vet att man kommer ha för mycket vikt på kroken samt last i bilen.
För att få en vagn som stabilt följer bilen behövs mer kultryck än 50 kg. Snarare det dubbla, även om det är förbjudet. En XC70 får ta max 90 kg på kroken, många andra inte mer än 75 kg.

Men som sagt, i praktiken vill man ha mer för att ha marginal när vägen svänger mer än vad man trodde, man väjer för rävar eller barn eller det blåser mycket.
Dessutom har många husvagnar tramsigt låg lastvikt, vilket innebär att tält, verktygslåda, kamera och annat tungt oftast får åka i bilen.

Visst går det att köra utan nivåreglering. Men det är så stor skillnad att när man väl köpt sin första med nivåreglering, sen går det inte att vara utan. Det är som med luftkonditionering. När jag köpte min första hade inte 10% av bilarna AC. Nu är det nog inte 10% av bilarna som inte har det.
Jag märker stor skillnad på min XC70 den första halva kilometern, innan den hunnit pumpa upp regleringen, mot resten av resan, när jag kopplat på husvagnen.
Min vagn har förresten en totalvikt på ca 1600 kg.
ska tillägga att mina bilar har gas hydraulisk nivåreglering likt citroen, och jag håller med, vill inte vara utan det men det pga att jag ofta lastar tungt i skuffen samt drar släpvagn som är flaket är förlängt över dragstången vilket går att jag ofta har 2 skotrar eller 1 skoter och en fyrhjuling lastade väldigt långt fram på vagnen, så har säkerligen 250 kg kultryck ofta samt några hundra kg i kofferten. då behövs nivåreglering. men lastar jag rätt behövs det inte alls om jag nu inte har mycket i bilen vill säga.

att sen börja ha 8-9 meters husvagnar utan boggie verkar ju rätt dumt i mina ögon, har man en boggie vagn går det hur stabilt som helst, inget över 5 m borde finnas med enkelaxel
#1184433
apersson850 skrev:Det finns ju fördelar med att ha en axel istället för två också. Så det är inget problem med det. Man ska bara ha en vettig dragbil. Sådana har nivåreglering.
Föredelen med enaxlat är ju lägre pris och vikt.

Men.... inga problem... problemet är ju att en axel på 8 meter släp gör att det blir grymma krafter som drar i bilen både i sidled och fram-bakled. Tex vid sidvind, gupp, gas/broms. Tex ett litet gupp blir ju dubbelt så kännbart när det träffar en enda axeln. Har man boogie blir det bara hälften så märkbart då det fördelas ut på två axlar med hälften på varje.

En bogie är ju tokmycket stabilare också när det är blåsigt ute. Det som rycker och drar i sidled vid hård sidvind på en enaxlad märks ju knappt alls när man har bogie. Har man en gång böjat köra bogie vill man inte byta tillbaka. Det märks ju även tydligt om man puttar runt släpen för hand. Vårt enaxlade saknar stabilitet och jag kan svänga runt med det hur lätt som helst med bara handkraft. Bogiesläpen har jag inte en suck att svänga runt för hand.
#1184528
För hundra år sen när jag höll på med ljuduthyrning hade jag ett täckt släp med individuell bogie med bladfjädring (köpte den av en kille som flyttat hit från Finland).

Den gick som en dröm förutom att den va obromsad(!), i Finland fick man, om jag förstod det rätt, köra i 70 även att den var obromsad.

Saknar den varje gång jag drar tungt släp eller husvagn..
#1184541
ok ja efter mkt om och men så verkar det ju faktiskt som att det kan funka att dra en vagn med bilen iaf, konstigt vore ju annars. finns nog ingen chans att eftermontera nivåreglering heller det kostar nog mera än det smakar om det ens går. kraftigare fjädrar i bak har jag aldrig stött på till en v70 III heller. Bara att prova och se, var lite orolig att min d3 5a på 136hk skulle vara lite klen att dra med men det är ju iaf 350nm så det borde ju funka. folk drog ju stora vagnar med en 136hk bensin 740 gle på 80 talet så och det var nog inte mera än 200-250nm i en sån. :-D
#1184543
Ja, precis. En enkelaxlad är lättare att sno runt med. Jag som ofta campar på tillfälliga platser, typ betesmark, uppskattar det. Dessutom är det lättare att få bromsarna att fungera vettigt på en axel.
I sidled gungar det inte farligt med dagens axlar och svängningsdämpare, men det gungar till bra i längsled när det är guppigt. Då är nivåregleringen guld värd. Dessutom vill jag ju behålla markfrigången när vagnen ska ut på åkrarna också.

Jag har dragit husvagn med 244 med B21A med förgasare. Det går det också. Men inte lika bra. Min 744 GLT 16 V hade 210 Nm max vridmoment.
#1184907
T5smurfen skrev:finns nog ingen chans att eftermontera nivåreglering heller det kostar nog mera än det smakar om det ens går.
Det går att eftermontera nivåreglering även på V70 i den här generationen. Jag har själv gjort det på min V70 -15, inte med tanke på husvagnsdragning (jag har inte ens drag på bilen) men däremot med tanke på återkommande behov av att köra med riktigt tung last. Tyvärr är det varken enkelt eller billigt.

På föregående generation (V70N) är det bara dämpare och fjädrar som behöver bytas och det finns en särskild sats för eftermontering att köpa från Volvo. På den generation vi pratar om i den här tråden finns inte längre någon sats för eftermontering eftersom Volvo inte tänkt sig att det skall kunna gå att byta. Det beror i sin tur på att man i normala fall behöver byta inte bara dämpare och fjädrar utan också de längsgående bärarmarna och de övre (krokformade) länkarmarna. Det innebär inte bara mer delar utan också mer arbete. Hela bakvagnen måste ned.

Det krävs också en hel del "utredningsarbete" för att komma fram till exakt vilka delar som skall dit istället för vad man redan har. Finns en hel hoper olika fjädrar, nivomater och bärarmar att välja på. Det är bara när det gäller de övre länkarmarna som det hela är förhållandevis enkelt.

I mitt fall stannade notan på knappt 20 000 kr varav lite drygt hälften för jobbet, som jag lät göra hos min Volvo ÅF så att jag har papper på att allt är gjort med Volvos goda minne. Då hade jag ändå tur eftersom jag hittade de dyraste delarna (nivomatdämparna) i fint begagnat skick för bara ca en fjärdel av vad skroten normalt tar och bara ca en åttondel av vad Volvo vill ha för nya. Bara bärarmarna var nya i mitt fall eftersom det i det fallet både är svårt att hitta rätt delar och knappt lönar sig att köpa begagnat ens om man hittat rätt variant.

Om man kan/vill göra jobbet själv och har samma flyt som jag hade när det gäller delarna kan man kanske komma ner på en kostad kring 10 000-kronorsstrecket. Men normalt sett får man räkna med att det kostar mer.
#1184910
andersuw skrev:
T5smurfen skrev:finns nog ingen chans att eftermontera nivåreglering heller det kostar nog mera än det smakar om det ens går.
Det går att eftermontera nivåreglering även på V70 i den här generationen. Jag har själv gjort det på min V70 -15, inte med tanke på husvagnsdragning (jag har inte ens drag på bilen) men däremot med tanke på återkommande behov av att köra med riktigt tung last.
Där kan jag hålla med till 100%. Min förra XC70 saknade nivåreglering och den var värdelös om man ville lasta lite i bagaget. Skulle jag köra något som var lite tygre blev det alltid att jag slängde på släpet och lastade det tunga på släpet istället så man slapp att det tyngde ned bilen i bakändan.

Så köra tunga släp var aldrig några problem så länge man lastade släpet jämt och det bara tryckte 50 kg på kulan.

Men skulle man lasta tunga saker i bilen, då är nivåreglering guld värt.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]