Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1185509
På min gamla V70N -01 så bytade jag till nivomat dämparna och fjädrar själv på garageuppfarten.
Blev själv förvånad över hur lätt det gick.
Visserligen så bytade jag det mesta i fjädringsväg på den.
Blev måttligt trött på att köra runt med 55mm sänkninssats.

Nuvarande V70 2.5FT -11 aut R-design är i mina ögon en mycket trevlig husvagnsdragare.
Nu har den nivomat som standard.

Som "apersson850" skrev: har man en gång provat så vill man inte vara utan det.
Kan bara hålla med.

Vår gamla Hobby vagn hade 40kg lastvikt. 1430/1470kg.
Inte mycket att hänga i julgranen.
Lastat förtält, sen var allt annat övervikt.
Höjde totalvikten till 1600kg.
För detta ville Hobby ha närmre 8000kr.
Bara intyg/typskylt kostade 3000kr!!
Sen var det teknisk förändring, en ny balk skulle monteras.
Detta löste jag själv med hjälp av en bekant som är smed. Det fina är att det inte är dokumenterat vilken typ av balk som skall monteras.
Så den kan man utforma precis hur man vill.

Och i måndags så hämtade man hem vår nya vagn.
En Knaus Sudwind 580 QS Silver selection.
Totalvikt på 1700kg, lastvikt på 241kg.
Så nu har man bara bord och stolar i Volvon och resten i vagnen.

Kultryck på ca 80kg.
Och ekipaget går som på räls.
När vi hade hämtat vagnen så satt jag o frun och pratade. Och glad som man är med ny vagn, så föll ögonen ner på hastighetsmätaren, 110km/h.
Märkte knappt av vagnen.
Givetvis fortsatte resterande del av hemfärden i 80km/h.
#1185555
apersson850 skrev:
Fisch skrev:Själv kör jag med tält (3,5m Isabella), pinnar och barncyklar i bakluckan. Plus en husvagn på kroken. Säkert hela 150kg extra på bakvagnen inkl draget. Det är inga som helst problem med en V70 eller xc70, förutsatt att fjädrar och dämpare inte är helt slut. Däremot sjunker bla kia ceed ihop fullständigt.
Nej, det är klart att det går. Grejen är alltså att det går inte bara en aning, utan väsentligt mycket bättre med nivåreglering. Så till den grad att så snart man provat vill/kan man inte vara utan.

Även jag förstår syftet med nivåregleringen och dess fördelar. Men det är inte det frågeställningen i tråden handlar om. Det går alldeles utmärkt att dra utan denna nivåreglering, alltså behöver TS inte vara orolig överhuvudtaget. Bilen går som på räls ändå utan gung. Det absolut viktigaste är hur lasten placeras och angörs i kombination med säkerhetsdrag på vagnen. Det kanske viktigaste är släpets däck och dämpare. Dessa egenskaper kan nivåregleringen knappast kompensera för. Nivåregleringens syfte vid släpdragning är att minska gunget i längsled och bibehålla markfrigången, inget annat. Sen är det upp till vardera bilägare att köpa bil med eller utan detta tillval.
#1185640
Jag har dragit en Kabe Royal runt 6 m, 1700 kg med lastad bil och 4 pers efter en XC60 i 14 dagar med runt 80 kg på draget. Det var superstabilt och det syntes inte att XC60 var lastad.
Nu har jag en Cadillac med nivåreglering (Sachs dämpare) och har visst bara dragit runt 1000 kg med den. Det märks att det finns men inget jag kommer att köpa till om det inte finns.
Min Toyota har jag fått förstärkta fjeder och dämpare för drag. Tycker faktisk det funkar bättre en nivåreglering då bilens dynamik är mer förutsägbar och då gillar jag att bakvagnen inte rör sig mycket när det går snabbt på motorväg men bara följer bilen. Där blir Cadillac'ens nivåreglering för mjuk i olastad läge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1194082
VolvoB20 skrev:Hur tillverkare ens kan tänka tanken, eller hur någon kan komma på iden att köpa en 7-8 meters vagn med en fnutttig enkelaxel övergår mitt förstånd.
Tittade för skojs skull i Kabes katalog för 2018. Alla vagnar med en invändig karosslängd under sju meter har enkelaxel. Notera att detta alltså är den invändiga längden i "huset". Vagnens totallängd är en bra bit till.
#1194219
apersson850 skrev:
VolvoB20 skrev:Hur tillverkare ens kan tänka tanken, eller hur någon kan komma på iden att köpa en 7-8 meters vagn med en fnutttig enkelaxel övergår mitt förstånd.
Tittade för skojs skull i Kabes katalog för 2018. Alla vagnar med en invändig karosslängd under sju meter har enkelaxel. Notera att detta alltså är den invändiga längden i "huset". Vagnens totallängd är en bra bit till.
Jag ryser ..... Har genom åren tex dragit Kabes lite äldre vagnar med och utan dubbelaxel, och det är ju som natt o dag i stabilitet i alla riktningar. Allt från i riktningstabilitet till när man passerar ett fartgupp.
#1239765
Jag har idag tagit nytta av att jag nu har en XC70 med och en utan nivåreglering. Hur det är att köra med nivåreglering vet jag sen gammalt. Där är min XC70 den bästa dragbil jag haft hittills.
Nu har jag provat att dra runt husvagnen en sväng med den andra bilen, som alltså inte har nivåreglering.

Skillnaden var så dramatisk att de som skriver att det går bra att dra en normal husvagn med en bil som saknar nivåreglering uppenbarligen aldrig provat en bil som har regleringen. Den utan nivåreglering är inget annat än hemsk jämfört med den som har.
Kul när man kan jämföra både den ena och den andra.
#1239827
apersson850 skrev:Jag har idag tagit nytta av att jag nu har en XC70 med och en utan nivåreglering. Hur det är att köra med nivåreglering vet jag sen gammalt. Där är min XC70 den bästa dragbil jag haft hittills.
Nu har jag provat att dra runt husvagnen en sväng med den andra bilen, som alltså inte har nivåreglering.

Skillnaden var så dramatisk att de som skriver att det går bra att dra en normal husvagn med en bil som saknar nivåreglering uppenbarligen aldrig provat en bil som har regleringen. Den utan nivåreglering är inget annat än hemsk jämfört med den som har.
Kul när man kan jämföra både den ena och den andra.
Nu måste du berätta närmare.

Jag har dragit vårt hästsläp 1000 kg tomt med 2 hästar a 550 kg dvs 2100 kg bakom våra XC70 så det är saftigt tungt, med och utan nivåreglering under flsera tusen mil.. Även dragit båten med vår 80 kärra och 2100 kg.

Det är absolut ingen skillnad alls. Men dessa släp är boogie och lägger bara 50 kg på kulan så det märks inte alls och det går lika bra och stabilt utan mista problem.

Har du en sådan där enxlad monsterhusvagn som häver hela hela sin vikt på kulan och drar i alla riktningar utan någon stabilitet från en boogie ?

Jag har dragit en kollegas stora Kabevagn som var enkelaxlad, de drog i bilen något grymt så där kan jag förstå att nivåreglering är välkommet. Det var även bra att ha stora fälgar med breda däck och låg profil som kan hålla emot sidledes då enkelaxeln ju även saknar spårstabilitet som en boogie där sidovindar är helt omärkbara.

Har även kört Kabevagn med boogie och den går som ett strykjärn och ligger kanon på vägen.
#1239867
De går alldeles utmärkt att dra utan nivåmatic men de är inte kul.Man slipper gunget när inte stötdämparna orkar hålla imot,jag tycker vanliga stötdämpare blir svampiga när dom har jobbat hårt ett tag.Nivåmatic är de bara å köra märker knappt att vagnen är på.Sen beror de på hur långt man ska köra ska man dra 400mil eller 50mil.

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]