Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1183452
Suttit och läst lite olika länkar för husvagn ska inhandlas i vår om det går som planerat. Har hittat trådar där personer som åker v70 är precis hur missnöjd som helst med egenskaperna på sin v70 III med något tungt efter. Blir lätt orolig när man hör att det som varit Sveriges vanligaste bil i mannaminne inte ska kunna dra något tungt efter med vettiga köregenskaper utan att ha nivåreglering. Det kan ju inte vara möjligt? Bilen vi äger nu är en v70 2014 d3 136hk utan nivåreglering. Det vore ju f-n om inte den skule kunna dra en vagn på 1500kg och ha normala köregenskaper med ett vettigt kultryck naturligtvis och rätt packad bil. Läste en tråd att fjädrarna skulle ha varit mjuka en period men blivit bättre nu? Vi har ju en v70 t5 som 2a bil en 2001. iof hårdare fjädring på den men har aldrig upplevt den som dålig dragbil och den har det hängt vagn efter förut på 1700kg och andra tunga släp som kanske inte varit allt för lämpligt kultryck eller last på. Är det några av er som är nöjda med era v70 III 08-16 som dragbilar fast den inte har nivåreglering? Förstärkta fjädrar verkar ju inte finnas att uppbinga iaf till modellen.
Senast redigerad av 1 T5smurfen, redigerad totalt 0 gånger.
#1183547
StefanN skrev:Det är ju nivåreglering du ska ha när du drar.
nej, då man lastar i bilen. rätt lastad vagn ska ej lägga över nå mycket mer än 50 kg på kroken och så klen fjädring kan väl ingen bil ha att den skiter ner sig pga det.
däremot ska man ha det om man vet att man kommer ha för mycket vikt på kroken samt last i bilen
#1183653
osla skrev:Nej, då man lastar i bilen. Rätt lastad vagn ska ej lägga över nå mycket mer än 50 kg på kroken och så klen fjädring kan väl ingen bil ha att den skiter ner sig pga det.
Däremot ska man ha det om man vet att man kommer ha för mycket vikt på kroken samt last i bilen.
För att få en vagn som stabilt följer bilen behövs mer kultryck än 50 kg. Snarare det dubbla, även om det är förbjudet. En XC70 får ta max 90 kg på kroken, många andra inte mer än 75 kg.

Men som sagt, i praktiken vill man ha mer för att ha marginal när vägen svänger mer än vad man trodde, man väjer för rävar eller barn eller det blåser mycket.
Dessutom har många husvagnar tramsigt låg lastvikt, vilket innebär att tält, verktygslåda, kamera och annat tungt oftast får åka i bilen.

Visst går det att köra utan nivåreglering. Men det är så stor skillnad att när man väl köpt sin första med nivåreglering, sen går det inte att vara utan. Det är som med luftkonditionering. När jag köpte min första hade inte 10% av bilarna AC. Nu är det nog inte 10% av bilarna som inte har det.
Jag märker stor skillnad på min XC70 den första halva kilometern, innan den hunnit pumpa upp regleringen, mot resten av resan, när jag kopplat på husvagnen.
Min vagn har förresten en totalvikt på ca 1600 kg.
#1183663
Hur vagnen går efter bilen beror på kultryck, lastens fördelning och om man har stabiliseringsdrag eller inte. Måste jag välja mellan nivåreglering och stabilisering drag på vagnen så väljer jag det sistnämnda alla dagar i veckan.

Själv släpar jag på en 1600kg husvagn som är 248cm bred. Vagnen har jag dragit med:

- V70 -07 170hk FWD automat. Funkade helt ok, väldigt trött dock. Vägegenskaper godkända.
- V70 -15 181hk VEA diesel FWD automat. Funkade jättebra, inget att klaga på alls. Bra vägegenskaper.
- XC70 -13 163hk AWD automat. Går som på räls. Bättre än ovanstående V70. Lägg i D och kör bara. Jättebra vägegenskaper.
- XC70 -13 215hk Polestar AWD automat. Samma bil som ovan, fast med polestar. En suverän dragbil blev ännu bättre.

Således ingen bil med nivåreglering som jag kört med husvagn. Ser heller ingen förtjänst av det ärligt talat. Frånsett att det, i vissas ögon, ser lite häftigare ut när man glider genom campingen med kromarmbågen och ungarnas musik på hög volym.
#1183952
Nivåregleringen påverkar ju ingen av de fysiska realiteterna, dvs kultryck och vagnens dynamiska egenskaper (viktfördelning och liknande). Det den gör, är att hålla bilens bakvagn på "rätt nivå". Om man har ett realistiskt kultryck och en vagn som är följsam, kommer det gå fint utan nivåreglering. Problematiken kan ligga i att man lastar för mycket, med mycket vanlig last + kultrycket, det senare hamnar ju maximalt ogynnsamt långt bak... man måste komma ihåg att 75 kg kultryck motsvarar typ 100 kg last i bagageutrymmet. Och last inkluderar ju passagerare...
#1183962
Grejen är att dagens vagnar ofta är rätt långa på en axel. Min är åtta meter, och det gör den gungig i längsled. Nivåregleringen gör fjädringen styvare, vilket kraftigt minskar gungandet. Det påverkar köregenskaperna ordentligt. Det märks inte alls på samma sätt med min 4,5 m släp.
Så ni som tror att det går lika bra att dra husvagn utan nivåreglering, ni vet inte vad ni pratar om. Då menar jag förstås en rimlig vagn, inte en tremeters hundkoja.

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Startproblem V70 2,5T aut -04

Gratulerar! Vad innebär motorstyrming och var[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]