Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1183010
Har noterat att min färddator visar helt fel när det gäller km till tom tank.
Har nu tankat två ggr och båda gånger fick jag i ca 65 liter och då hade det redan visats "---" i 4-5km när jag rullade in på macken. Tanken ska väl rymma 70 liter så jag borde ju haft ~40km till tom tank iaf. Gäller en XC70 T6 2012

Går det att kalibrera detta eller är det bara att leva med det?

Min gamla D5 AWD 2011 visade nästan exakt.. När det var "---" så fick jag i ~70 liter och visades 20-30km till tomt så fick jag i ~68 liter.
#1183033
Jag hade liknande som du på min XC70.
Min nuvarande XC60 har jag lyckats få på nästan 74 liter när färddatorn visar "---". Även denna ska ha 70 liter tank.
#1183057
Varför vill man köra tanken helt snustorr? Jag kan själv erkänna mig vara klent begåvad och tror jag ska hinna olika långt utifrån färddatorns räckvidder. Att färddatorn varit fel har varit marginal för mig att klara mig.

Sträcka till tom tank beräknas utifrån de senaste 30 km (?) körning så om du har 2-3 liter kvar och har buskört de senaste tre milen lär bilen tro du kommer få slut soppa ganska snart. Har du däremot snålkört lär dina 2-3 liter räcka till 20-30 km. Ingen aning varför det skiljer mot din förra bil dock.
#1183131
Jag brukar tanka långt innan den är nästan tom. Men det har hänt att den varit nästan tom, och jag tänkt att det räcker för att köra de tre milen till jobbet, och DÅ har det inte varit mycket kvar.
#1183150
Nu har jag inte kollat runt i VIDA så mycket, men det finns ingen inställning för att kalibrera tankmätaren kanske?

Nåt i stil med:

Töm tanken
"Mät upp 10 liter"
Fyll i tanken
Tryck på kalibrera.

Om inte annat hade det ju varit smidigt ;p
#1183181
Finns mig veterligen inget sånt, nej. Angående att köra tomt på tanken så frestar det väl på ejektorpumpen mellan tankhalvorna om den går torr och inte kyls av bränslet som passerar den. Dvs när bränslenivån går under 50% så slits den på...?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]