Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke1978
#1173828
Jag har ett bekymmer med min V70 2,0f som började tidigare i våras. Först fick jag varningen laddfel som kom och gick sporadiskt. Det kom alltmer ofta och Volvo gjorde en felsökning och rekommenderade generatorbyte då felkoderna tydde på att det här var felet. Det utfördes strax innan påsk och efter det har allt varit frid o fröjd ända tills imorse då varningen kom tillbaka igen. Jag lämnade återigen in bilen på Volvoverkstaden som uppdaterade någon mjukvara men det hjälpte inte.

Är det någon som varit med om det här problemet?

Varningen kommer ett par minuter efter att bilen startats men jag TROR att generatorn laddar trots laddfelsinfon eftersom det är bra skjuts i belysningen även om jag slår på helljus.
av andersuw
#1173856
Låter inte som kompetent agerande från verkstadens sida. Vilka felkoder har/hade du närmare bestämt? Det är kodbeteckningarna jag är ute efter. Misstänker att det handlar och hela tiden handlat om fel i den digitala kommunikationen mellan laddningsregulatorn och CEM (centraldatorn), d.v.s. att generatorn funkar helt OK men att CEM inte får korrekt information om den saken. Eftersom generatorn är bytt misstänker jag främst fel på kablaget inklusive kontaktstycken.
av Micke1978
#1173862
Det är en -09 och den har nu rullat 20 000mil.

Jag kände mig inte helt övertygad om att generatorn verkligen var felet från början men jag hade inte några argument mer än att de brukar väl inte gå sönder så ofta o är den trasig borde väl laddfelet vara konstant. Men nu hjälpte ju faktiskt bytet men inte särskilt länge..

På kvittot från första felsökningen står ECM-U046900. Det bör väl vara en felkod.
av Micke1978
#1173863
Glömde säga att batteriet antagligen aldrig är bytt men kontrollerat vid felsökningen. Det står även att kontaktstycken till generator kollats samt kablage.
av AndreasJakopsohn
#1322235
Jag har precis fått upp samma problem på min s80 - 2008.
Det står laddfel service snarast. Precis i samband med detta har servostyrningen lagt av.
Imorse gjorde jag ett test att starta bilen igenom och då stod inte längre detta kvar utan nu står det strålkastar fel service erfodras. Servon är fortfarande död.

Blir lite lätt oroad! Någom som vet något om detta?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1322244
Jag hade en liknande flock till synes orelaterade meddelanden när kablaget under batterihyllan hade destruerat sig självt mot en vass plastkant.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1322274
I mitt fall var det några stycken saker som inte fungerade. AC-kompressor, oljenivåkontroll och laddtrycksreglering, exempelvis. Inte tycker man direkt att de har med varandra att göra, men det visade sig att någon slug konstruktör i Göteborg valt att lägga de sakerna på en och samma säkring. Så när kabeln till en av grejorna fick kortslutning på grund av skada, då slogs de andra ut samtidigt.
Det är inte alls säkert att det är detta du lider av, men ibland är det "tänka utanför boxen" som gäller.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1322304
AndreasJakopsohn skrev:Jag har precis fått upp samma problem på min s80 - 2008.
Det står laddfel service snarast. Precis i samband med detta har servostyrningen lagt av.
Imorse gjorde jag ett test att starta bilen igenom och då stod inte längre detta kvar utan nu står det strålkastar fel service erfodras. Servon är fortfarande död.

Blir lite lätt oroad! Någom som vet något om detta?
Tror din multirem har brustit. Den driver generator, AC samt servo. :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]