Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1172693
Ja, om det finns en varning skall den självklart varna när man t.ex öppnar dörren och har p-ljuset igång. Denna funktionen fanns i alla Saab 9-5 (säkert övriga modeller också), men inte från fabrik utan man fick programmera detta med tech2. Den funktionen var klockren att ha.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1172724
VolvoB20 skrev:Att man får montera DRL och använda dessa dagtid har vi ju utrett i den andra EU-paragraf-studie-mega-tråden bara man kombinerar en EU-märkt DRL ljuskälla med en EU-godkänd kontakt som indikerar att DRL lyser..
Bild
Ja, precis. Det var det jag menade med att man inte får göra det hur som helst.
av andersuw
#1172781
daekol skrev:Eller så kan folk sluta bry sig vad jag kör med för ljuskombination.
Vi har alla såväl rätt som anledning att bry oss om vad du kör med för ljuskombination. Det är inte din privata angelägenhet utan en angelägenhet för alla dina medtrafikanter.
daekol skrev:Det många måste lära sig är följande:
1. Lära sig läsa vad en trådskapare frågar efter.
2. Lämna svar, tips, råd.
3. Om man vill diskutera något annat eller har synpunkter kan man ta det i PM med trådskaparen och inte förstöra en hel tråd.
Vad du behöver lära dig är att läsa forumreglerna. Rörande punkt 3, se vad apersson850 har att säga här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1172661
av Lövet
#1172796
Nu är saxen nära för vi är så genuint trött på det käbbel som vissa ständigt bidrar med. Skärpning!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1172905
Jag försöker fortfarande hitta numret på mjukvaran som gör att Läge 0 = Ljuset av.

Min servicetekniker verkar inte själv veta hur han ska fixa till det.
av Schmoyoho
#1172923
Har tänkt få det fixat själv och skrev upp numret när det dök upp i en tråd någon gång i tiden. Bör vara denna men googla och dubbelkolla först. 31254147
av andersuw
#1172991
Stämmer. Det är det artikelnummer jag lät ladda i min egen V70 -15 och har postat i en del tidigare trådar om saken. Men jag kollade just i VIDA och det är samma både för en XC70 -13 och en S80 -07. Man hittar det i VIDA där man kan förvänta sig att hitta det: Avsnitt 372 i reservdelsförteckning som avser CEM och därtill hörande mjukvara.
av daekol
#1173003
Micce1980 skrev:TS: Det blev tyvärr en chipstråd av det :wink: Men så kan det gå, man kastar ut en fråga på webben och hoppas på att bli uppfångad och få svar, så blir det ju inte alltid då det är människor med egna viljor som svarar vad de vill :wink:

Varning om p-ljus vore något att forska vidare i. Använder det regelbundet vid parkering där man får stå men man kanske inte alltid syns tillräckligt och att då bilen varnar att p-ljus är på nästa gång man öppnar dörren gör ju att man minns att koppla om lättare, tyvärr är det ganska lätt att glömma koppla om sen och eftersom andra bilister tyvärr inte varnar/påminner fortsätter man sin färd i hopp om att man har halvljuset eller så på :)

Så ja återkoppla gärna
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
av andersuw
#1173011
Tja vad var det jag sa. Vill du slippa komma ihåg att stänga av P-ljuset får du ladda ner den programvara som ger allt ljus avslaget i läge 0. Sedan gäller det bara att komma ihåg att slå på halvljuset så snart det börjar skymma eller blir dålig sikt efter som du i läge 0 bara kör med dimljusen påslagna, inga positionsljus. Inte så bra när det börjar bli svårt att se bilen bakifrån om den inte har bakljus på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1173024
daekol skrev:
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
??? Köp en diod och en 12v summer för några tior och koppla den mellan kabeln till parkeringsljusglödlampa och en säkring där du har spänning när tändningen är på så har du din varning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]