Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1178522
VolvoB20 skrev:
Daniel73 skrev:Biltillverkarnas rekommenderade lufttryck är inte taget ur luften utan är noga utprovat.
Man bör inte avvika alltför långt från dessa rekomendationer.
Vem orkar följa dessa ? Jag har ägt bilar med en lång list på olika tryck för 2 passagerare, 4 passagerare, med last, vid låg hastighet, vid hög hastighet.

Pumpar det som är rekommenderat för hög hastighet och last och kör med det hela tiden. Och orkar inte släppa ut luft när passagerare kliver ur eller man sänker hastigheten.
Kör med 3 bar,gjort i många år. Tycker det känns stabilare än rekommenderat tryck. Sen om det spar bränsle eller inte skiter jag i. Vill man spara bränsle,åker man inte V6 aut.
Användarvisningsbild
av snepo
#1178523
ThomasT skrev:
Jallemet skrev:Jag jagar förbrukningssiffror och helt ovetenskapligt har jag kommit fram till att däcktryck och körstil är dom enda (möjligtvis monsunregn) faktorerna som ger en mätbar skillnad.

Jag kör exakt samma vägsträcka varje dag, 10 mil landsväg och 1 mil stadstrafik och noterar att AC på eller av gör ingen skillnad (notera att jag kör mjuuukt) på någon av bilarna.
V70 2,4t -01 snittar 0,77L/mil & V50 D2 -12 snittar 0,48L/mil och även oberoende av årstid. Båda bilarna har 205 på sommardäcken och 195 på vinterdäcken.

Jag har kört V70 på 95, 98, samt gamla och nya V-power utan mätbar skillnad så jag antar att det märks skillnad först vid lite aggressivare körstil.

V50 har fått smaka på vanlig diesel och HVO, inte heller det har gett något utslag.

Min körstil innebär att följa med på gasen nedför och släppa efter uppför, motorbromsar till korsningar och rondeller och när jag kliver på hejdarn är hastigheten oftast under 40km/h.


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Att öka däckstrycket över rekommenderat tryck ger ytterst marginell besparing när det mäts upp under kontrollerade förhållanden.
Ungefär som att stänga av Ac. Märker ingen skillnad
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1178524
snepo skrev:
ThomasT skrev:Att öka däckstrycket över rekommenderat tryck ger ytterst marginell besparing när det mäts upp under kontrollerade förhållanden.
Ungefär som att stänga av Ac. Märker ingen skillnad
Både påståenden är lika gamla och har lika svårt att dö. Det fanns en gång i tiden när AC-kompressorn drog en massa effekt och man kände tydligt när den slog av/på. Det är inte så längre... Samma gäller åsikter om däck...
Användarvisningsbild
av snepo
#1178549
ThomasT skrev:
snepo skrev:
ThomasT skrev:Att öka däckstrycket över rekommenderat tryck ger ytterst marginell besparing när det mäts upp under kontrollerade förhållanden.
Ungefär som att stänga av Ac. Märker ingen skillnad
Både påståenden är lika gamla och har lika svårt att dö. Det fanns en gång i tiden när AC-kompressorn drog en massa effekt och man kände tydligt när den slog av/på. Det är inte så längre... Samma gäller åsikter om däck...
Så är det. Jag tycker att lite luft i däcken gör bilen sladdrig. Därför föredrar jag lite högre däcktryck.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1178641
Jag kan sträcka mig till att vi anser tillverkarens rekommendationer vara det absolut lägsta vi ska ha, undantaget terrängkörning då det kan vara vägvinnande att sänka trycket.



Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
#1180712
Nu har jag testad låg tryck på bana. Var på track day igår och körde då bara med 2.2 bar jämnfört med 3.0 bar. Däcken är Dunlop SP Sport 01 i 225/50-17.
Riktiga track day bilar med slicks kör ju runt 2.0 bar, ibland mindre. Så viss skillnad ska det vara.
Tiden fick jag inte kolla - tidtagning är inte tillåten (en teknisk grej som gör att track day är en teknisk kurs där försäkringen täcker).

Fast jag fick känna ordentligt på skillnaden och det är myyyycket bättre med lågt tryck, mer grip genom svängen - jag gissar det hänger ihop med att däcken på insidan i svängen (dom som har minst vikt från bilen) har kontakt på hela däckytan.

Dessutom ingen skrik från däcken med lågt tryck. Med 3 bar skrik hela tiden med samma hastighet.

Bild

Min bil är längst till höger. Det är tyvärr inte den till vänster (det är brosans bil).

Bild

Och det var inte ekonomirace:

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1180724
EjS skrev:Banan såg såhär ut:
Jyllandsring... Har bara kört där i simracing. Men var vad jag kan komma ihåg en kul bana.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1180728
EjS skrev:Nu har jag testad låg tryck på bana. Var på track day igår och körde då bara med 2.2 bar jämnfört med 3.0 bar. Däcken är Dunlop SP Sport 01 i 225/50-17.
Riktiga track day bilar med slicks kör ju runt 2.0 bar, ibland mindre. Så viss skillnad ska det vara.
Tiden fick jag inte kolla - tidtagning är inte tillåten (en teknisk grej som gör att track day är en teknisk kurs där försäkringen täcker).

Fast jag fick känna ordentligt på skillnaden och det är myyyycket bättre med lågt tryck, mer grip genom svängen - jag gissar det hänger ihop med att däcken på insidan i svängen (dom som har minst vikt från bilen) har kontakt på hela däckytan.

Dessutom ingen skrik från däcken med lågt tryck. Med 3 bar skrik hela tiden med samma hastighet.
Nja, innerdäcken gör inte mycket nytta. Jag gissar på att det nog hänger mer på att ju hårdare däcket är desto svårare får det att greppa på micro/macro nivå.

Är denna bild innan bankörningen?
EjS skrev:Bild
Användarvisningsbild
av EjS
#1180730
Ja den är skitkul. Ett par sväng där du ska gå sänt i apex för att komma rätt in i nästa svängen, ett par sväng där du bara ska gå på broms en tiondedel sekund för att få vikten på framhjulen. Och sedan en del långa sväng med flat out där du går på curben i utsidan i plus 100 kmh när du går ut svängen.

Sedan kör du runt 150 kmh i min (ca. 250 hk) på rakan och med allt annat än Brembo monoblock bromsåk och belägg (och uppåt) går du i fading på något tidpunkt - och då blir det stressigt.

Men det är det som är kul. Det är roligt att åka på en ny bana - men än mer kul när du lär alla små tricks runt banan.

Körde om en Audi SQ5 med 313 hk. På rakan fint drag men i svängen hopplöst med hög tyngdpunkt!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]