Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
#1167339
Kostnaden blev 0 kr. Det gick väl på nån form av garanti/goodwill. Min Pst så att han skulle lösa de på nått sätt :)
av Jonnybcool
#1167779
Leafs skrev:Drabbas även D3 VEA av EGR-problem i samma omfattning? Eller klarar den sig bättre tack vare lägre effektuttag?
Jag vet faktiskt inte... Har kört ett par dagar med min nu och den går som vanligt märker ingen skillnad men var ju bara kylaren som byttes så.
Dock tycker jag fortfarande den drar lika mycket diesel, den har gått upp 1-1.5dl/mil av nån anledning men kan inte komma på varför... Har förbrukning mätt vid pump varje gång jag tankat sen bilen köptes och nu ligger det snittet högre efter senaste tankning, den började dra mera några dagar efter att jag fick upp felkod på givaren i insuget första gången.
av Leafs
#1167933
En tanke....

Dessa motorer ska ju enligt Volvo köras på en motorolja som är väldans tunn, 0W20, och det ryktas också om att de kan förbruka en del olja. Ingen större katastrof i sig, men den motorolja som förbrukas slinker ju ut i avgasreningen. Kan detta ge upphov till de problem med EGR som några har?
av Jonnybcool
#1167965
TommyP86 skrev:Du bytte inte hjul samtidigt? Rullomkretsen påverkar rätt mycket.
Har högre profil på sommardäcken det här året jämfört med förra men körde på "normal" förbrukning i en vecka på nya däcken innan den började dra mer...
av Jonnybcool
#1167966
Leafs skrev:En tanke....

Dessa motorer ska ju enligt Volvo köras på en motorolja som är väldans tunn, 0W20, och det ryktas också om att de kan förbruka en del olja. Ingen större katastrof i sig, men den motorolja som förbrukas slinker ju ut i avgasreningen. Kan detta ge upphov till de problem med EGR som några har?
Är ju ingen omöjlighet att det skulle kunna vara så
av Leafs
#1168180
Frågan är ju i slutändan om man "vågar" köpa en VEA. Jag velar mellan D4 VEA automat eller D4 AWD automat. MY2015 eller 2016.
Det är väl tveksamma EGR-ventiler och oljeläckage m.m. mot tveksam Haldex 5.

Visst finns det garantier och maskinskadeförsäkring o.s.v. men man vill ju aldrig ha en bil som står på verkstaden mer än nödvändigt.
av andersuw
#1168199
Leafs skrev:En tanke....

Dessa motorer ska ju enligt Volvo köras på en motorolja som är väldans tunn, 0W20, och det ryktas också om att de kan förbruka en del olja. Ingen större katastrof i sig, men den motorolja som förbrukas slinker ju ut i avgasreningen. Kan detta ge upphov till de problem med EGR som några har?
De få rapporter om onormal oljeförbrukning på VEA-motorer jag sett har gällt bilar som gått rätt långt. EGR-problemen gäller däremot i många fall bilar med rätt kort körsträcka. Så jag tror inte så mycket på hypotesen om en koppling mellan oljeförbrukning och EGR-problem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]