- ons 19 apr 2017, 18:36
#1167266
Vad var ungefär kostnaden för detta? Eller har Volvo goodwill på detta? (Har inte hängt med riktigt.....)
Moderator: Moderatorer
Leafs skrev:Drabbas även D3 VEA av EGR-problem i samma omfattning? Eller klarar den sig bättre tack vare lägre effektuttag?Jag vet faktiskt inte... Har kört ett par dagar med min nu och den går som vanligt märker ingen skillnad men var ju bara kylaren som byttes så.
TommyP86 skrev:Du bytte inte hjul samtidigt? Rullomkretsen påverkar rätt mycket.Har högre profil på sommardäcken det här året jämfört med förra men körde på "normal" förbrukning i en vecka på nya däcken innan den började dra mer...
Leafs skrev:En tanke....Är ju ingen omöjlighet att det skulle kunna vara så
Dessa motorer ska ju enligt Volvo köras på en motorolja som är väldans tunn, 0W20, och det ryktas också om att de kan förbruka en del olja. Ingen större katastrof i sig, men den motorolja som förbrukas slinker ju ut i avgasreningen. Kan detta ge upphov till de problem med EGR som några har?
Leafs skrev:En tanke....De få rapporter om onormal oljeförbrukning på VEA-motorer jag sett har gällt bilar som gått rätt långt. EGR-problemen gäller däremot i många fall bilar med rätt kort körsträcka. Så jag tror inte så mycket på hypotesen om en koppling mellan oljeförbrukning och EGR-problem.
Dessa motorer ska ju enligt Volvo köras på en motorolja som är väldans tunn, 0W20, och det ryktas också om att de kan förbruka en del olja. Ingen större katastrof i sig, men den motorolja som förbrukas slinker ju ut i avgasreningen. Kan detta ge upphov till de problem med EGR som några har?
Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]