Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1164578
Jonnybcool skrev:
Persvante skrev:Sådana här "problem" löses väl med avgasreningsåtagande? Alla fabrikanter ska garantera att bilen funkar ett visst antal mil, även om den vanliga garantin har gått ut?
Inget jag hört talas om?
Jo det finns ett sådant åtagande för svensksålda bilar som gäller i fem år eller 8000 mil. Se här, paragraf 15-19:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.htm
av andersuw
#1164580
pumpnasare skrev:Min är tillverkad 201410 och skall in på 12000 mila service nu,jag har inte haft några sådana problem.
Kan det bero hur långa/korta resor man gör?
Det kan mycket väl vara fallet. Du kör uppenbarligen långt per år och därför troligen en väsentlig del längre sträckor. Men man kan rimligen motverka problemen vid kortare körsträckor genom att använda bränslevärmaren både före start och under körning för att begränsa den tid motorn går med låg motortemperatur.
av Jonnybcool
#1164624
andersuw skrev:
Jonnybcool skrev:
Persvante skrev:Sådana här "problem" löses väl med avgasreningsåtagande? Alla fabrikanter ska garantera att bilen funkar ett visst antal mil, även om den vanliga garantin har gått ut?
Inget jag hört talas om?
Jo det finns ett sådant åtagande för svensksålda bilar som gäller i fem år eller 8000 mil. Se här, paragraf 15-19:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.htm
Stod upphävsdatum 2011 i dokumentet?
av andersuw
#1164631
Sorry för att jag i hastigheten länkade till den gamla versionen av lagen istället för den nya. Se här, paragraf 21-29:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
av Jonnybcool
#1164639
andersuw skrev:Sorry för att jag i hastigheten länkade till den gamla versionen av lagen istället för den nya. Se här, paragraf 21-29:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
Lugnt, hittade den nya versionen när jag googla lite 8) Tack för länken :) :-)-)
av andersuw
#1164699
Bra! Troligen bör du kunna åberopa det för att helt slippa betala något. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1164728
andersuw skrev:
pumpnasare skrev:Min är tillverkad 201410 och skall in på 12000 mila service nu,jag har inte haft några sådana problem.
Kan det bero hur långa/korta resor man gör?
Det kan mycket väl vara fallet. Du kör uppenbarligen långt per år och därför troligen en väsentlig del längre sträckor. Men man kan rimligen motverka problemen vid kortare körsträckor genom att använda bränslevärmaren både före start och under körning för att begränsa den tid motorn går med låg motortemperatur.
Dieslar är ju skumma och tvärs om mot bensinare. En bensinare kan man ju "sota ur" genom att gasa ordentligt och blåsa ur den. Den diesel reglerar man ju effekten genom hur mycket bränsle man sprutar in. Ju mer/hårdare man gasar, desto mer bränsle och mindre luftöverskott = mera sot. Trimmar man motorn med tex Polestar blir det ännu mera sot. De flesta som triimat (och utnyttjat effekten) rapporterar ju tex att partikelfiltret bänns ur mycket oftare.

Bild
av Leafs
#1165012
Är problemen med EGR mest relaterad till tidiga VEA? Finns det något alls som talar för att problemen är mindre på exempelvis bilar tillverkade 2016 och senare?

Om man har en VEA som har sotat igen, är detta ett "rensningsarbete" som går att göra själv, eller är det byte som gäller?
av andersuw
#1165015
Ja problemet med EGR är främst relaterat till tidiga VEA-dieslar (ej bensinmotorer så vitt jag vet) och möjligen också främst D4. Man har bland annat ändrat mjukvaran till motorstyrningen, kanske vid flera tillfällen, för att få bukt med det. Dessa uppdateringar lär man få per automatik om man lämnar in bilen för service och inte redan fått dem. Att döma av den här tråden har man också modifierat både utformningen av EGR-ventilen och EGR-kylaren, inklusive åtminstone en av kylarslangarna. Kan inte svara på om problemet kan åtgärdas genom rengöring. Men så vitt jag vet byter Volvoverkstäderna delar snarare än rengör dem om problemen blivit akuta.
av snowlax
#1165602
Har en XC70 D4 VEA tillverkad januari 2016 gått 2000 mil.

För ca en månad sedan visades Kontrolllampa Försämrad motorprestanda. Och det hade jag
redan kunnat konstatera sedan i alla fall ett halvår tillbaka.

Pratade med min ordinarie Volvo-tekniker per telefon som omedelbart ställde diagnosen igensotad tryckgivare.
Han sade också att sådana byter vi frekvent.

Lämnade in bilen på annan Volvo-verkstad där man konstaterade följande felkoder:

ECM-P241300 ECM-P00BC00 ECM-P241377

Tryckgivare igensatt

Åtgärder. byte tryckgivare, EGR-ventil/EGR-kylare

Undrar om Volvo har löst problemet med igensopade tryckgivare eller om man kommer behöva byta den även framledes?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]