Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1162493
Jag har läst i en annan tråd (Volvo 2,5FT 11 15000mil, slirande koppling?) och gissar att jag har liknande problem.
Lite av problemet nu är att jag har anmält till försäkringsbolaget att jag har ett problem när ideerna kom kring dubbelmassesvänghjulet. De har sagt att det troligen kan räknas som en maskinskada, men det lär väl bevisas av verkstaden. Killen på försäkringsbolaget antydde att de symptom som jag beskrev kunde likna detta fel (läcker fett på lamellerna) med att det kan vara andra saker också.
Har varit till Volvo och skulle påvisa mitt problem och det som är intressant att det var då lite svårt att få det att släppa, men med lite envishet och ivrigt körande så kunde jag visa att varvräknare stack lite (området kring 3 till 4 tusen) på trean och fyran. Tyckte det var lite märkligt att det inte var så tydligt som tidigare men tänkte att det kunde höra med om den var varm eller inte. Volvokillen sa att det borde hugga lite när den går i igen, vilket jag inte känner riktigt. Det börjar bli lite svårt att verkligen pressa (har inte direkt varit ute på eget flygfält och provat) men nån gång har jag känt lite tendens om man envisats med gaspådraget. Oftast har den gett med sig och greppat igen ganska mjukt.
Tid har bokats för service (7 kkr självrisk) men jag har ingen aning om vad som kommer att hända. Kan det vara annat fel?
Nu har jag kört lite till och det intressanta är då att jag har haft svårare och svårare att återskapa problemet. Sist jag kände det vara bara på fyran, flera i bilen, men det var bara lite "slir" och inte så tydligt. Därefter har jag försökt igen men kan inte alls återskapa det mer.
Så nu funderar jag på vad jag ska göra? Anmält som sagt, bilen har gått 11900 mil, men om det nu inte är problem längre...
Kan Volvo göra något test för att se om det är fel eller måste man plocka ner allt? Verkar ju dyrt om det inte är något fel. 3 kkr för svänghjul men arbetet, och hur är det med försäkring om man inte kan påvisa fel. Snårigt och tacksam för tips hur jag borde göra.
#1162549
Ett fel som inte kan provoceras fram och som inte sätter felkoder kommer inte att gå på någon försäkring.
Men, det kan löna sig att kolla om det finns goodwill från antingen Volvo centralt eller din återförsäljare.

Dock måste felet kunna påvisas... Om inte, så finns det ju inget fel att ta på goodwill.
#1162997
Det är precis det som är dilemmat. Det har funnits ett problem som skulle kunna gå på försäkring. Att jag hade med en tekniker som också noterade felet är ingen hjälp. Det finns ju inget bevis.
Kan det finnas annan orsak till varför detta problem dyker upp - och självläker??
Det har varit jättemycket korta sträckor som jag kört senaste tiden blandat med få långa körningar. Noggrann med växlingar och minimalt slir. Bytte till sommardäck och pressade lite extra idag men finns inget tillstymmelse till problem nu.
#1471054
Hej! Ang detta problem du hade så började min d3 my12 slira koppling främst 4,5 och 6 växel i våras. Sedan försvann problemet och har nu börjat komma tillbaka! Hattades något fel? Äre bara byta koppling som gäller? Känns som om kopplingen är dålig så är den dålig hela tiden?

Mvh

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]