Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1162054
Ja så är det troligen. Även om det inte gäller en bränslevärmare kan det vara värt att undersöka om läckaget finns just vid värmaranslutningen förutsatt att det handlar om en värmare som är direktansluten till kylvätskesystemet, vilket mycket väl kan vara fallet här. Även om inte värmaren med anslutningar bildar någon egen slinga där kylvätskan cirkulerar bara när värmaren går skulle ett eventuellt läckage där kunna påverkas av om värmaren är igång eller inte. Det blir förstås särskilt hett just vid värmaren när den går och den hettan kan tänkas bidra till förvärrat läckage.
#1162074
Min bil har motorvärmare i form av doppvärmare. Jag vet inte hur mycket exakt min bil tar i kylarvätska men jag minns att jag fick fylla en 2-3 gånger för att bilen varnade för låg nivå under vintern 15-16. Första gången i november och sista gången mars-april någonstans, sen ingenting förrän nu i januari. Om du kan kan få det till ett garantiärende är det väl trevligt att få det åtgärdat men annars hade jag nog inte brytt mig. Alltså, jag har inte lagt någon energi på min åtgång av glykol efter jag fick det till att vara kopplat till mv:n.
#1162256
LottaGroning skrev:Tack igen, då blev det lite klarare om vad som gäller. Verkar som att denna trådägare och jag troligen har likadana
elektriska värmarpatroner (original på FT-motorer), min PT sade något i förbigående att det fanns en O-ring vid patronen som tröttnade på sin uppgift ibland.
Jag har faktiskt inte kollat hur motorvärmaren ser ut på min bil.
Menar du att det är 100% att det är en intern patron om det är en 2,5FT som har originalmonterad värmare?
När sitter det kontaktvärmare, är det på vissa modeller, årsmodeller, vid eftermontage, eller helt slumpartat?

Såg det du skrev om förbrukning och det låter ungefär som min och kanske min drar t.o.m något ytterligare.
Jag tankar i regel lite drygt en gång per månad och det kanske blir vattenfyllning vid varannan tankning. Så säg varje 100mil (1,4lit/mil stadskörning korta sträckor) måste man fylla från min till max, vet inte riktigt hur många dl det kan vara.
Det var lika förra vintern innan servicen i somras med provtryckningen och inget läckage hittades då.
Den här vintern tyckte jag det minskade ganska sakta, för att plötsligt få larm om låg kylvätskenivå. Så det verkar inte heller läcka linjärt lika mycket varje mil utan lite mer slumpartat, det är iaf känslan.
Såg nu i villkoren för garantin som följde med bilen att ett undantag är läckage! Ganska typiskt! Garantibil skryter ju om att deras bilar är testade på miljoner punkter, men den bästa besiktningsmannen kan ju inte upptäcka ett läckage över tid vid en ögonblicksbild vid besiktningen.
Så då är ju Garantibils reklam ganska ihålig.
Men...jag få hoppas att det är något lindrigare...motorvärmarn låter som en sak man kanske ska hoppas på! ;)
#1162257
Ja jag är rätt säker på att etanolbilarna har elmotorvärmare som standard. Och 100 mil max till min är absolut för mycket för att ignorera. Min V70 T5 -02 har alltid "dragit" max till min på något års körning. Men det innebär i praktiken ett par dl per 1000 mil. Mellan max och min på 100 mil är minst 10 gånger mer. Och det bör man nog definitivt bry sig om.
#1162315
los945 skrev:
LottaGroning skrev:Tack igen, då blev det lite klarare om vad som gäller. Verkar som att denna trådägare och jag troligen har likadana
elektriska värmarpatroner (original på FT-motorer), min PT sade något i förbigående att det fanns en O-ring vid patronen som tröttnade på sin uppgift ibland.
Jag har faktiskt inte kollat hur motorvärmaren ser ut på min bil.
Menar du att det är 100% att det är en intern patron om det är en 2,5FT som har originalmonterad värmare?
När sitter det kontaktvärmare, är det på vissa modeller, årsmodeller, vid eftermontage, eller helt slumpartat?

Såg det du skrev om förbrukning och det låter ungefär som min och kanske min drar t.o.m något ytterligare.
Jag tankar i regel lite drygt en gång per månad och det kanske blir vattenfyllning vid varannan tankning. Så säg varje 100mil (1,4lit/mil stadskörning korta sträckor) måste man fylla från min till max, vet inte riktigt hur många dl det kan vara.
Det var lika förra vintern innan servicen i somras med provtryckningen och inget läckage hittades då.
Den här vintern tyckte jag det minskade ganska sakta, för att plötsligt få larm om låg kylvätskenivå. Så det verkar inte heller läcka linjärt lika mycket varje mil utan lite mer slumpartat, det är iaf känslan.
Såg nu i villkoren för garantin som följde med bilen att ett undantag är läckage! Ganska typiskt! Garantibil skryter ju om att deras bilar är testade på miljoner punkter, men den bästa besiktningsmannen kan ju inte upptäcka ett läckage över tid vid en ögonblicksbild vid besiktningen.
Så då är ju Garantibils reklam ganska ihålig.
Men...jag få hoppas att det är något lindrigare...motorvärmarn låter som en sak man kanske ska hoppas på! ;)
Jag håller med dig, symtomen är väldigt lika= Högre förlust under vintern och nästan inget på sommaren. Helt sjukt svårt att felsöka.
Om garantin inte gäller så kolla med Volvias maskinskada så fort som möjligt före 15 000 mil.
Har för mig att alla FT motorer har likadana värmare från fabrik, ett villkor för att få rätt miljöklassning.
#1162357
Ganska säker på att det var P2:orna som hade kontaktvärmare. Tror alla P3:or har antingen slangvärmare (tror jag, VolvoSwedens installationsvideo på hans XC70 T6 var en slangvärmare) eller doppvärmare.
#1162360
Utanpåliggande vämrare började de med när det blev aluminiumblock. Typ på 850 etc. Rödblocksmotorerna hade insticksvärmare. Där var blocken av gjutjärn.
Sådana vattenförluster som beskrivs här är helt upp åt väggarna till. Själv har jag på den nuvarande bilen fyllt på två gånger. Det är vanligt att man får efterfylla en eller två gånger på en bil, då det gärna blir luftfickor vid produktionen.
Två påfyllningar, alltså, på ny bil och hittills drygt 21000 mil därefter.
#1162387
På min bil skulle det krävas att man tog ned avgassystemet, om jag minns rätt, för att komma åt doppvärmaren så jag har helt enkelt bestämt mig för att strunta i det. Har fått två förslag på läckagekällor, antingen dålig tätning till doppvärmaren eller punktkokning (kanske inbegriper dålig tätning) men om jag inte behöver förvänta mig några haverier som följd så väntar jag nog på att det ska bli värre innan jag gör något åt det.
#1162399
Schmoyoho skrev:På min bil skulle det krävas att man tog ned avgassystemet, om jag minns rätt, för att komma åt doppvärmaren så jag har helt enkelt bestämt mig för att strunta i det. Har fått två förslag på läckagekällor, antingen dålig tätning till doppvärmaren eller punktkokning (kanske inbegriper dålig tätning) men om jag inte behöver förvänta mig några haverier som följd så väntar jag nog på att det ska bli värre innan jag gör något åt det.
Måste man ta ner avgassystemet??
Här är en motorvärmare som tillbehör:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 539-1/2011
Är det den här sorten du kallar för doppvärmare?
Om den originalmonterade är av samma typ, så ser det inte ut som att man behöver ta avgassystemet.
Men du kanske har en annan bil?

Vad menas med punktkokning?
#1162408
LottaGroning skrev:
los945 skrev:
LottaGroning skrev:Tack igen, då blev det lite klarare om vad som gäller. Verkar som att denna trådägare och jag troligen har likadana
elektriska värmarpatroner (original på FT-motorer), min PT sade något i förbigående att det fanns en O-ring vid patronen som tröttnade på sin uppgift ibland.
Jag har faktiskt inte kollat hur motorvärmaren ser ut på min bil.
Menar du att det är 100% att det är en intern patron om det är en 2,5FT som har originalmonterad värmare?
När sitter det kontaktvärmare, är det på vissa modeller, årsmodeller, vid eftermontage, eller helt slumpartat?

Såg det du skrev om förbrukning och det låter ungefär som min och kanske min drar t.o.m något ytterligare.
Jag tankar i regel lite drygt en gång per månad och det kanske blir vattenfyllning vid varannan tankning. Så säg varje 100mil (1,4lit/mil stadskörning korta sträckor) måste man fylla från min till max, vet inte riktigt hur många dl det kan vara.
Det var lika förra vintern innan servicen i somras med provtryckningen och inget läckage hittades då.
Den här vintern tyckte jag det minskade ganska sakta, för att plötsligt få larm om låg kylvätskenivå. Så det verkar inte heller läcka linjärt lika mycket varje mil utan lite mer slumpartat, det är iaf känslan.
Såg nu i villkoren för garantin som följde med bilen att ett undantag är läckage! Ganska typiskt! Garantibil skryter ju om att deras bilar är testade på miljoner punkter, men den bästa besiktningsmannen kan ju inte upptäcka ett läckage över tid vid en ögonblicksbild vid besiktningen.
Så då är ju Garantibils reklam ganska ihålig.
Men...jag få hoppas att det är något lindrigare...motorvärmarn låter som en sak man kanske ska hoppas på! ;)
Jag håller med dig, symtomen är väldigt lika= Högre förlust under vintern och nästan inget på sommaren. Helt sjukt svårt att felsöka.
Om garantin inte gäller så kolla med Volvias maskinskada så fort som möjligt före 15 000 mil.
Har för mig att alla FT motorer har likadana värmare från fabrik, ett villkor för att få rätt miljöklassning.
Det är bara 15000 mil om man köpt bilen av en auktoriserad Volvohandlare. Annars är det 12000mil - tyvärr!
Jag köpte min via Garantibil (auktion). Men det följde med en 2-årig begbilsgaranti som jag ska kolla upp. På Garantibils hemsida ser den relativt ok ut i aspekten av läckage och elbakluckan, inte direkt konkreta undantag. Men på Svensk Bilgarantis hemsida står det undantag för bl.a läckage. I bästa fall så har Garantibil en egen variant av försäkring som inkluderar mer punkter än standardförsäkringen, man kan iaf hoppas! Blir ett lååångt telsamtal och försöka få igenom tre olika fel; lucka, läckage och låda! :|

Finns två olika system beroende på &ar[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]