Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1161595
Med dator menar jag en Vida-Dice eller Autocom. Där kan man se för det mesta varje knapptryck man gör och där ser man om knapp är intryckt eller inte.
En enkel OBD-läsare ser man bara felkoder på motorn.
#1161601
Ja att läsa ut parametrarna till POT (Power Operated Tailgate Module) live via VIDA/DiCE eller Autocomm kan nog vara ett steg på vägen mot en mer precis diagnos i det här fallet.
#1161612
Bara att byta låsenheten har varit med om ungefär samma och det var bara att handla på bildelsbasen, byta och sen så var det problemet borta.
Kunde komma till bilen då luckan stod vidöppen när det var som djävligast...
#1161613
LottaGroning skrev:När du hittat varför motorn drar vatten får du gärna berätta orsaken, eftersom min också gör det utan synligt läckage.
Efter den diagnosen om läckaget kanske det inte är lönt att laga bakluckan?

Blåst toppackning är ett tips...
#1161615
andersuw skrev:Ja att läsa ut parametrarna till POT (Power Operated Tailgate Module) live via VIDA/DiCE eller Autocomm kan nog vara ett steg på vägen mot en mer precis diagnos i det här fallet.

På min så var det lätt att diagnostisera felet då det var självmarkerande dvs rent fysiskt så kunde man se att en vajer som var dockad till låsenheten hade "slutat röka" och då så fick sys info att öppna luckan för att det inte fick feedback att den gått i lås.
#1161619
oldtimersmc skrev:
LottaGroning skrev:När du hittat varför motorn drar vatten får du gärna berätta orsaken, eftersom min också gör det utan synligt läckage.
Efter den diagnosen om läckaget kanske det inte är lönt att laga bakluckan?

Blåst toppackning är ett tips...
Ja eller godsutmattning i topp eller block (spricka) och som lök på laxen en bråkig växellåda.
Kom ihåg volvias 15 000 mils gräns på maskinskada, andra bolag har 12 000 mil.
Caching i plonkan. Lagar dem eller löser in bilen ? Så är verkligen luckan att börja i rätt ände ? Just woundering?
#1161626
Det är den otrevliga hypotes som dyker upp i bakhuvudet hos oss alla. Men man kan ju alltid hoppas på något mer harmlöst, som läckande kylare (i och för sig inte så kul det heller), läckande slang eller något så simpelt som en dåligt åtdragen slangklämma. :D
#1161676
Ja,det är väl bara att hålla tummarna för att det är något bagatellartat fel i maskinrummet.
Men hur reagerar en automatlåda på om den får i sig glykol via kylaren för lådan?
Om jag har fattat rätt så händer det ibland?
#1161935
LottaGroning skrev:
oldtimersmc skrev:
LottaGroning skrev:När du hittat varför motorn drar vatten får du gärna berätta orsaken, eftersom min också gör det utan synligt läckage.
Efter den diagnosen om läckaget kanske det inte är lönt att laga bakluckan?

Blåst toppackning är ett tips...
Ja eller godsutmattning i topp eller block (spricka) och som lök på laxen en bråkig växellåda.
Kom ihåg volvias 15 000 mils gräns på maskinskada, andra bolag har 12 000 mil.
Caching i plonkan. Lagar dem eller löser in bilen ? Så är verkligen luckan att börja i rätt ände ? Just woundering?
Folksams Volvo försäkring har 15K
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]