Efter ytterligare lång tid tänkte jag uppdatera läget
Bilen har nu gått ca 14.950 mil (13.170mil då jag köpte den 2015-11), dvs nästan inget körd, trots att jag använder den dagligen!
Bakluckan:
Fick låskistan i bakluckan utbytt hösten 2017 utan att det kostade mig en krona.
Den förlängda garantin som följde med bilköpet i 2år och som jag sedan förlängt i omgångar och fortfarande har, täckte kostnaden som var ca 7000kr.
Faktiskt väldigt smidigt, jag behövde aldrig kontakta försäkringsbolaget, utan det gjorde Volvo-verkstan.
Men den blev aldrig riktigt bra. Den krånglar nu på ett annat sätt: det är väldigt svårt att öppna lucken med luckans vanliga mekaniska knapp. Om bilen är låst funkar den oftast. Är bilen olåst kan man få stå och trycka 10-20ggr innan luckan reagerar. Om man råkar trycka för hårt/långt, så man passerar det mekaniska "öppningsläget", låser den sig igen. Så för att lyckas måste man oftast ha tålamod trycka lite lösare tills den reagerar.
Brukar ta fram nyckeln och öppna via den för det är enklare.
Jag misstänker att det finns en elektrisk brytare bakom handtagets knapp som är glapp.
Ska försöka få felet fixat med samma försäkring.
Men det värsta är läckaget av kylvätska och problemet med växellådan...
Växellådan:
Jag har tagit upp att den växlar ryckigt ända från första servicen 2015. Men jag har fått lite medhåll och läsningen i service-uttaget har inte visat något.
Men förra sommaren sa man att man också kunde ansluta en utrustning direkt till lådans styrenhet, vilket gjordes förra hösten.
Efter provkörning med testen inkopplad pekades då ut att växellådans styrenhet var trasig, så jag hade rätt!
Och eftersom Volvo-killarna sa att man kunde lita på testen, gick jag med på ett byte av styrenheten.
Det gick på maskinskadeförsäkringen, men kostnaden blev ändå ca 7500kr.
Det blev enorm skillnad, bilen gick mjukare och hade snabbare respons, trots att lådan inte "körts in" och lärt sig min körstil. Men allt eftersom under vinter och vår tyckte jag att den blev sämre igen.
Trodde kanske att jag vant mig, eller att det var inbillning, men på servicen i somras gjordes samma test igen då man läste av direkt i styrenheten.
Och testen pekade mycket riktigt ut att den växlade fel och att det var samma fel igen - styrenheten var trasig!
Eftersom det verkar otroligt, kontaktade verkstan här Volvo i Gtbg (eller Volvia) och frågade hur man skulle gå vidare. Man sa då att lådan ska bytas till en begagnad.
En låda som gått ca 7000mil är sedan dess bokad för mig hos någon Volvo-skrot (antar jag).
Kostnaden för mig kommer att bli 10.500kr (antar då att bruttokostnaden är 30.000kr).
Den nya styrenheten kommer då att flyttas över till den "nya" lådan.
Jag har inte gjort det än på riktigt, men jag kommer hävda att jag redan betalat 7500kr av dessa pengar, eftersom man tidigare var så säkra på att det var styrenheten.
Läckaget:
Har haft bilen på tre servicar efter köpet hösten 2015. Den första var sommaren 2016, efter att jag upptäckt vattenförbrukningen den första vintern.
Den har dragit ganska mycket vatten varje vinter men inget märkbart på sommaren.
De har provtryckt systemet varje gång, utan att visa något de första två åren.
Förra året 2017, hittade dom en slangklämma som var svår att komma åt och se, som det var lite torkad glykol runt, så den byttes. Under den senaste vintern 17/18, tyckte jag att den drog något mindre, men fortfarande oförklarligt mycket.
Så sent som i juni i somras fanns det väldigt små rena vattendroppar i oljan på oljestickan, dock inget kladd på locket.
Vid servicen någon vecka senare syntes naturligtvis ingenting.
Senare i sommar har jag inte sett några vattendroppar.
Vid den senaste servicen i somras provtrycktes den två gånger. Den första visade inget, men vid den andra sjönk trycket avsevärt. Jag undrade om man haft läckage vid anslutningen, men det trodde man inte.
Man tror nu att det är ett internt läckage i motorn och man rekommenderar mig att riva toppen för att förhoppningsvis se något.
Volvia kan inte säga om jag kan få hjälp från försäkringen förrän de ha fått en kalkyl av verkstan.
Och för att göra det måste åtminstone toppen rivas som jag måste godkänna, dvs det är en riskpeng.
Att riva toppen och byta en packning ska grovt gå på ca 20.000kr, men man byter då lite mer grejer som kamremmen. Kostnaden blir alltså större.
OM Volvia går in och täcker, blir min minsta kostnad ca 35% av 20.000kr plus byte av div remmar och packningar, kanske 10-12.000kr.
OM det inte är topp-packningen ökar också kostnaden.
Planen är nu att riva toppen och därefter höra vad Volvia säger.
I samband med detta ska även växellådan bytas.
Efter att detta bestämdes åkte jag två något längre sträckor mot normalt, tätt på varandra; Gävle-Uppsala t.o.r och några dagar senare Gävle Västerås t.o.r.
Jag kollade oljan före den första resan och konstaterade att nivån minskat till hälften mellan max och min sedan i juni då bilen servades (ca 2-300mil). Körde efter den resan lite kortare sträckor lokalt. Kollade sedan innan resa nr 2 och nivån låg ungefär lika som innan resa 1, möjligtvis något lägre.
På väg hem från Västerås, på skogen mellan Heby och Gävle, efter ca 20mils körning, kom varning om låg oljenivå. Stannade och kollade och nivån låg exakt på min-strecket, alltså från knappt mitt emellan min och max till min på 20mil.
Fyllde ca 0,5 liter när jag kom till civilisationen. Därefter har jag kört bara kortare sträckor här i Gävle och nivån har sedan dess inte synbarligen ändrats.
Kan det ha något gemensamt med vattenläckaget?
Men det har också tillkommit ett par andra nya problem:
I våras vid den sista slasksnön fanns en vattenpöl på instrumentbrädan. Jag hade redan innan sett spår av vattenrinningar precis ovanför på framrutans insida. Jag har taklucka, så jag tänkte att det kanske är något problem med den. Men det syns inga fläckar på innertaket.
Kan det vara otätt i vindrutans klister?
Rutan är i vilket fall repig och behöver bytas.
Kostnad ca 2000kr, om det bara är rutan som är problemet.
Den smäller också ganska hårt bak när man kör i skarpare gupp, typ isig väg med gropar.
Jag fick höra i somras att det är ett par bussningar i bärarmarna bak som är dåliga och bör bytas.
Kostnad ca 3-4000kr inkl 4-hjulsinställning.
Så man undrar nu vad man köpt för bil...
Är van med den gamla 945:an som inte hade några större problem.
Iofs en skön bil att köra och med mycket bra utrustning och med superljudanläggning (Premium med sub),
men vilken milkostnad!!
Ett marknadsvärde är nu utan större fel ca 100000kr hos bilhandlare. Lägre vid privat affär.
I bästa fall, kan kostnader för reparationer sluta på ca 30.000kr! (10.500+12.000+2000+4000)
I värsta fall om även toppen eller ännu värre motorn måste bytas... hemska tanke!!
Eftersom jag inte i dagsläget skulle få speciellt många kr vid inbyte hos Volvo här i stan och jag inte vill lura på bilen till någon annan privatperson, så sitter jag lite i en rävsax.
Att Volvo i Gävle skulle lösa in den är ganska otroligt, eftersom den inte är köpt där, utan av Garantibil, som naturligtvis gått i KK sedan jag köpte bilen.
Försäkringen som jag fortfarande betalar för täcker inte interna läckage, det har jag kollat upp.
Jag får vara glad om jag kan lösa låsproblemet den vägen.
Bilen har från början körts av en försäljningschef på Volvo i Gtbg (2010-2012). Det var antagligen det interna leasingbolaget på Volvo-cars som ägde bilen då.
Därefter gick bilen upp till Bilia i Södertälje där ägaren före mig köpte bilen.
Han hade den 2012-2015 då han sålde den till mig via Garantibil.
Vad ska man göra?
Finns det några andra möjligheter än att punga upp vad det kostar att repa?
Trots Volvo hela livet börjar tålamodet tryta...