Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mekmanV70
#1160498
Hej,

Detta är min första tråd i detta suveräna forum.
Har läst och sökt i ämnet felkodsläsare och fårstått det som VIDA 2014d ihop med dice inte fungerar fullt ut till MY2016.
Vill gärna kunna utföra grundläggande service själv på bilen även om jag har nybilsgaranti. Planerar att ha bilen länge.

Ska jag gå på ngn annnan felkodsläsare eller är det så att det finns lösningar på detta?
av andersuw
#1160589
Välkommen till forumet! Tyvärr stämmer det att VIDA 2014D inte täcker din årsmodell och att du därmed sannolikt inte kan läsa ut bilen med någon VIDA all-in-one-version plus DiCE. Du kan ändå ha stor nytta av all den information som finns i VIDA 2014D eftersom det mesta är detsamma på en -16 som på tidigare årsmodeller. För själva utläsningen av bilen är jag dock osäker på vad som funkar. Icarsoft gör läsare specifikt för Volvo och kanske de fungerar även på MY -16. Autocom kanske också fungerar.
av mekmanV70
#1160622
Tack för svaret! Har tillgång till en kopia på Vida 2014d men jag har inte lagt tiden för att få det att snurra ännu.
Får skaffa ngn generisk kodläsare tillsvidare, vilket kanske räcker för hemmabruk. Har sett att det finns en variant som man kan använda tillsammans med telefonen.

Ang VIDA, finns det serviceschema i programmet för varje specifik service t.ex. 3000 / 6000 / 9000 osv?
av andersuw
#1160633
OK. Väl värd möda att få din VIDA 2014D att snurra. Där finns mycket matnyttigt och man kan nog lugnt utgå från att inte mycket skiljer på en V70 -16 jämfört med -15, som finns med i 2014D, åtminstone till stora delar och kanske hela årsmodellen.

En generisk läsare är ingen ersättare för en "riktig" men den variant för användning tillsammans med smartphone som du nämner är ändå i mitt tycke värd att ha oberoende av om man också har en "riktig". Har själv köpt en sådan (Vgate iCar 2) som jag använder ihop med DashCommand på min iPhone trots att jag sedan tidigare hade VIDA/DiCE. Använder den inte för att läsa felkoder men däremot för att läsa ut diverse löpande parametervärden som man inte kan se i kombinationsinstrumentet eller inte se lika exakt. Kostar ju nästan inga pengar och finns alltid till hands i bilen.

Säkert dyker det upp "riktiga" läsare som klarar MY -16 om det nu inte redan finns. Har ingen riktig koll på vad befintliga läsare klarar. Däremot är det inte alls säkert att det någonsin kommer att finnas någon riktig ersättare för VIDA/DiCE för nyare årsmodeller med tanke på att VIDA numera är helt Internetbaserat. Med en "riktig" felkodsläsare och VIDA 2014D har du å andra sidan en väsentlig del av funktionaliteten hos VIDA/DiCE.

Och ja, det finns serviceschema som klargör vad som skall göras vid varje miltal i VIDA. Serviceschemat för din bil är å andra sidan något du helt enkelt kan be din Volvo ÅF att trycka ut åt dig. Är väl inte mer än en tre fyra sidor.
Användarvisningsbild
av Derank
#1239671
https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh ... qgQAvD_BwE

Den funkar på min XC60 2016 fullt ut iaf, du kan inte göra allt med den men den räcker för de flesta, realtidsinfo osv, mycket smidig.

Enligt tillverkaren funkar den bara upp till 2015, men jaghar testat den på 3 xc60 2016 utan problem, kan såklart inte garantera att den funkar på din, men det vore konstigt om den inet gjorde det.

Köptes hos Vparts
av farbrornilsson
#1240291
OK, tack ska kika på den...

//Med vänlig hälsning
Derank skrev:https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh ... qgQAvD_BwE

Den funkar på min XC60 2016 fullt ut iaf, du kan inte göra allt med den men den räcker för de flesta, realtidsinfo osv, mycket smidig.

Enligt tillverkaren funkar den bara upp till 2015, men jaghar testat den på 3 xc60 2016 utan problem, kan såklart inte garantera att den funkar på din, men det vore konstigt om den inet gjorde det.

Köptes hos Vparts
av Venom
#1245380
Någon som har provat iCarsoft VOL II på en XC70 D4 AWD My 16?
Det förekommer olika uppgifter på nätet till vilka årsmodeller den fungerar!
Jag har mejlat "iCarsoft.com" och frågat, men inte fått något svar!
Användarvisningsbild
av Derank
#1245397
Funkar den på min xc60 20 16 lär den funka på din ochså. Förvänta dig inget vettigt svar från icarsoft. Jag fick nåt kryptiskt svar då jag ställde samma fråga.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]