Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1219265
Jag lämnade in tjejens V70 i förra veckan till Bilia i Sävedalen utanför Göteborg och Volvo stod för kalaset.
Limet hade släppt i överkant.
Bilen är en -09 som har gått 26000 mil och inte varit servad hos en auktpriserad Volvoverkstad på 3-4 år.
Kollegan upptäckte samma fel på sin -12 förra veckan. Hon lämnade in den samma verkstad och Volvo tog det också.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1219304
Såvitt jag har förstått blev de här limfogarna som släpper för hårda. De spricker då av belastningarna på rutan, när karosseriet flexar. Rutorna ingår ju som en bärande del av bilen nuförtiden.

Mitt andra byte var inte för att den nya rutan lossnade, utan för att det var fel på den från fabrik. Fel på själva rutan, alltså.
#1219337
När åtgärdades problemet redan från fabrik? På min v70 -14 märkte jag i förra veckan märkliga rinningar på insidan av rutan.....har varken haft, eller har någon fukt i bilen vad jag vet. Torrboll och slår alltid av skorna så man inte får in en massa snö.......Förmodligen rutan som släppt i ovankant eller? Vill inte gå ut o känna/trycka pga kylan...
Torkarblad ska ju alltid bytas vid ny vindruta.....står Volvo för nya blad också då??
#1219344
Någon gång under 2015 vill jag minnas att dom var medvetna om orsaken.
Vet ej om dom ändrade något i produktionen men det är väl rimligt att dom ändrade.
Eller så lät dom det vara till V70 utgick.

Fast jag kan ju inte tänka mig annat än att dom har samma lim som tilll övriga volvomodeller
#1219346
Själv bytte jag min ruta på carglass pga stenskott och har livstids garanti på monteringsrelaterade problem.

Kostade 0kr med OKQ8 Backup försäkring
#1219620
Det handlar inte om film på att /om det kommer in vatten eller hur sliten rutan är
Man måste skära ut rutan och först då ser du vad som hänt och har limmet släppt från rutan så kan det vara primern som vart undermålig på rutan som orsakar att vattnet kommer in

Dessa bilder på rutan losstagen bifogas i en rapport till Volvo + bilder på rutans stämpel som sitter i ena hörnet och är underlag för vad dom tar för ställning i ärendet

vilket gör att det är en kostnad som tillverkaren kan så för MEN OM rutan är utbytt så att det inte är en original ruta tex så är det en annan sak


//Gooose
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]