Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1219860
apersson850 skrev:Kraven från Volvo har ändrats över tid, förmodligen i takt med att folk försökt lura till sig en ny ruta på felaktiga grunder.
Ja precis så är det
Rutan ur och foto på att limmet lossnat från rutan pga primören inte funkar+ stämpeln på rutan

Skickade senast en för detta i förra veckan


//Gooose
#1219898
Jag upptäckte problemet sommaren 2016, och rutan byttes på sensommaren det året. Då räckte det med att jag själv fotograferade läckage, ruta, rutans märkning och bilen (med nummerskylt) för att Volvo skulle konstatera att det var garantiåtagande. Men snart därefter ändrades det till att Volvoverkstaden skulle göra detta.

Att min ruta bytts två gånger beror på att det visade sig vara ett annat fel på den nya rutan som sattes in. Några nya läckor har jag inte sett.
#1274040
Tack vare denna tråden fick jag kännedom om att det kunde gå på "goodwill".

Jag gick in på Bilia och sa att det läckte i vindrutans ovankant och att jag ville ha rutan bytt. (V70-2008)
Jag behövde inte ta upp frågan om goodwill utan det gjorde de direkt!
#1286239
Jag har frågat Volvo i Gävle, men här säger man att man tidigare försökt få det som Goodwill men inte lyckats, så det är ingen idé säger man, det är självrisk som gäller.
I mitt fall har jag dessutom ett litet stenskott i kanten ovanför rutan som gjort ett lacksläpp som krypit ner under rutans limning.
Från början trodde jag att det var det som gjorde att det läckte, eller möjligtvis att takluckan läckte, men tack vare denna tråd så inser jag att det är limningen som är dålig.
Det läcker vanligtvis inte mer än att det kan komma en droppe då man tvättar bilen, men det finns alltid ett spår av en rinning på rutans insida på ett visst ställe även om det inte är blött.
Men förra våren då sista slasksnön kom hade jag en pöl på instrument brädan. Man kan fundera på hur mycket som letade sig ner bakom...
Så läckaget varierar tydligen.
Jag måste alltså passa på att slipa och lackera i samband med rutbytet.
Enklast är ju då att göra det på Volvo som kan göra allt på samma ställe.
Fick ett pris förra vintern på 1500kr för blästring och lack av kanten mot taket.
Jag skulle då få acceptera en liten synligt skarv i lacken.
Men den killen rådde mig att avvakta tills det skulle komma ut en ny skyddsfilm mot stenskott för takets framkant, som enligt honom var på G.
Han tyckte jag skulle sätta dit en sådan direkt efter lackeringen.
Denna film har tydligen ännu inte kommit ut, så jag måste göra något mot läckaget nu.
Har en tid nu till i början av februari.
Killen som gav mig ett pris på 1500kr för lacklagningen har slutat.
Nu får jag ett nytt pris av den nya killen på ca 3500kr!
Han säger att man vill lacka från vindrutan till halva takluckan och göra skarven där, alternativet är hela taket, men det blir mycket dyrare.
Detta bara för ett lacksläpp under vindrutans limning!
Vad ska man göra? Blir det ok att få en lackskarv vid sidorna på takluckan?
#1286255
los945 skrev:Men den killen rådde mig att avvakta tills det skulle komma ut en ny skyddsfilm mot stenskott för takets framkant, som enligt honom var på G.
Han tyckte jag skulle sätta dit en sådan direkt efter lackeringen.
Denna film har tydligen ännu inte kommit ut, så jag måste göra något mot läckaget nu.
Behöver ju inte vänta på nån speciell film det finns redan lämplig film för detta. Jag har monterat 10-15mm bred 3M-film ovanför rutan samt Biltemas på lite utsatta ställen på bilen såsom insteget vid bak & framdörrarna.
los945 skrev:Vad ska man göra? Blir det ok att få en lackskarv vid sidorna på takluckan?
Kan dom inte rostlaga lokalt och sedan göra en lokal lackning vid skadan och sedan dimma ut emot den tidigare lacken. Kanske inte blir helt osynligt men kanske ändå är acceptabelt, du har ingen bild på rostskadans omfattning?
#1286339
Kan det vara så att Volvo håller på att ta fram en egen variant, eller re-branda 3M:s?
Killen på Volvo som nämnde filmen sa sen höst/vinter 2017 att han nyligen (antar hösten 2017) hade varit på utbildning på Volvo i Gtbg där dom hade berättat att den var på G-
Kanske är fördröjd av någon anledning?
Har du info om vad det är för 3M-film? Produkt-nr?
Hur ser den ut monterad ovanför vindrutan, syns den mycket?

Nej jag har ingen bild, men det är ett litet stenskott på ett par mm max där det gått helt igenom lacken och blivit brunt av rost. Det har sen spridit sig neråt under lacken och in under limningen av rutan.
Hade jag gjort det själv skulle jag skrapa/slipa rent och grunda/måla med en liten pensel, större än så är det inte och det är ju ingen utställningsbil.
Problemet är årstid, brist på garage och kanske främst, att man måste ta ut rutan för att komma åt, annars kommer det säkert tillbaks på en gång.
Så är man beroende av hjälp och smidigast är förståss Volvo.
Jag har ifrågasatt priset, man han sa att dom vill göra åtgärden professionellt och då var det att lacka förbi takluckan och dimma ut där.
Jag kan ju inte ifrågasätta det eftersom jag inte är i branschen.
Nämnde iaf vad den första killen hade sagt och priset som han sa 1500kr, man det kan inte kille nr 2 fatta hur nr 1 hade fått fram.
Frågade samtidigt om att åtgärda rost längst ner på skärmkanterna fram i ovankanten på stänkskydden, på den invikta kanten. För det vill man ha ca 11-12000kr. Han sa att dom vill ta bort skärmarna för att komma åt ordentligt runt plåtkanten in mot hjulhuset.
#1317398
Har fortfarande inte åtgärdat min läckande ruta, som på senare tid blivit värre. Den är nu provisoriskt lagad med en "list" av eltejp.
En mek på Volvo sa i veckan att han hört talas om några som monterat en gummilist från V70N i samband med rutbyten och att det skulle finnas glasfirmor som gör sådana moddar.
Det skulle ju innebära att man skulle kunna pensellaga stenskotten på takkanten och listen skulle täcka det mesta av lagningarna, dvs den klart billigaste lösningen.
Låter som en smart fix om den funkar.
Någon som vet något om det?
#1317401
Jag vet inget om hur man får dit en sådan list, för jag har inte gjort det. Men jag vet att det finns de som har gjort så, just för att minska stenskottsrisken på takets framkant. En del tejpar en genomskinlig tejpremsa av "antistenskottstyp".
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?