- tor 13 dec 2018, 18:50
#1286239
Jag har frågat Volvo i Gävle, men här säger man att man tidigare försökt få det som Goodwill men inte lyckats, så det är ingen idé säger man, det är självrisk som gäller.
I mitt fall har jag dessutom ett litet stenskott i kanten ovanför rutan som gjort ett lacksläpp som krypit ner under rutans limning.
Från början trodde jag att det var det som gjorde att det läckte, eller möjligtvis att takluckan läckte, men tack vare denna tråd så inser jag att det är limningen som är dålig.
Det läcker vanligtvis inte mer än att det kan komma en droppe då man tvättar bilen, men det finns alltid ett spår av en rinning på rutans insida på ett visst ställe även om det inte är blött.
Men förra våren då sista slasksnön kom hade jag en pöl på instrument brädan. Man kan fundera på hur mycket som letade sig ner bakom...
Så läckaget varierar tydligen.
Jag måste alltså passa på att slipa och lackera i samband med rutbytet.
Enklast är ju då att göra det på Volvo som kan göra allt på samma ställe.
Fick ett pris förra vintern på 1500kr för blästring och lack av kanten mot taket.
Jag skulle då få acceptera en liten synligt skarv i lacken.
Men den killen rådde mig att avvakta tills det skulle komma ut en ny skyddsfilm mot stenskott för takets framkant, som enligt honom var på G.
Han tyckte jag skulle sätta dit en sådan direkt efter lackeringen.
Denna film har tydligen ännu inte kommit ut, så jag måste göra något mot läckaget nu.
Har en tid nu till i början av februari.
Killen som gav mig ett pris på 1500kr för lacklagningen har slutat.
Nu får jag ett nytt pris av den nya killen på ca 3500kr!
Han säger att man vill lacka från vindrutan till halva takluckan och göra skarven där, alternativet är hela taket, men det blir mycket dyrare.
Detta bara för ett lacksläpp under vindrutans limning!
Vad ska man göra? Blir det ok att få en lackskarv vid sidorna på takluckan?
V70II 2,5FT Summum++ MY11 15000mil
945 Turbo MY98 17500mil