Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1157662
Jag har redan fått rutan bytt. Men nu ska vi ta detta från start så ni hänger med.

Rutan som byttes ut var den fabriksmonterade rutan.

Det läckte in vatten på förarsidan upptill vänster så det hade runnit ned längs med rutan på insidan.
Jag läste om alla som råkat ut för samma sak och alla utom en har fått det åtgärdat gratis av Volvo.

När jag bokade rutbyte p.g.a läckaget så frågade jag om detta kan åtgärdas så att Volvo får stå för kalaset. Rutan var ju inte sprucken så någon försäkring tar ju knappast detta tänkte jag. Då sa min tekniker till att börja med att det är nog inte värt att skicka en förfrågan till Volvo. Nh´ähäpp tänkte jag och tänkte inte mera på det. Sedan sa min tekniker åt mig att kolla om den sitter löst genom att pressa rutan lite inifrån och se om det rör sig.
Detta gjorde jag och detta är resultatet:



När jag sedan lämnade in bilen på rutbyte så bad jag teknikern att skicka in en förfrågan till Volvo om dom kan stå för kalaset i alla fall. Jag hade ju som sagt läst om alla som fått detta åtgärdat inklusive bilar som gått längre än min och är äldre än min vid bytestilfället. Då lämnade jag verkstaden.

Senare ringde min tekniker upp och meddelade att han hade frågat någon "ledare" på verkstaden som vägrade skicka in en rapport eftersom bilen "var så pass gammal" (2011 och har gått 7900 mil i skrivande stund) som om han hade bedömt att det aldrig skulle gå igenom själv.
Då fick jag ringa upp denna person själv och övertala honom att skicka en rapport till Volvo vilket han då skulle göra. Men detta efter olika "nej" "kommer aldrig gå" "vi har gjort detta förr och aldrig fått det godkänt" mm, (blev förbannad inombords) (har även spelat in samtalet).
Tillslut så gick det då att skicka en rapport efter jag nämnt att väldigt många har fått detta åtgärdat enligt en facebookgrupp jag är med i (V70II owners).

Sedan ringde min tekniker upp vid lunch den dagen och sa att denna person (som jag pratat med på telefonen och övertalat att skicka in en rapport) hade sagt "nej rutan är för sliten" så då kunde inte Volvo ta det. Men om han hade sagt detta så är det ju fel? Det är ju Volvo som ska ta detta beslutet?

Och då kommer ju frågan upp. Hur kan en sliten ruta ha något att göra med att den släpper i limningen? Skulle vilja höra den förklaringen av Volvo!
Den var absolut inte sprucken. Och jag hade ett litet stenskott längre ned på rutan. Annars allmänt sliten med små porer från sten och lite repor från torkarna. Men rutan hade jag då inte bytt på säkert två år om inte denna läcka hade kommit upp. Så förklaringen kan ju inte vara "rutan var ändå så sliten så det var dags att byta". NEJ! det var den inte enligt mig. Och det har inget med limningen att göra. Skulle säga: "Prata inte bort er nu om en helt annan sak." Volvo ska stå för detta enligt mig!

Hur som så bad jag teknikern att fota hur limningen såg ut. Och det visade sig att rutan hade släppt nästan hela vägen i ovankant. Det ser man tydligt på fotona. Teknikern tyckte även att limningen såg väldigt konstig ut nedtill. Som om maskinen som gör detta på fabriken var felinställd. Bifogar några bilder här. Man ser tydligt på bilderna att det glansiga där är där rutan släppt i limningen. Man ser även att rutans "primer" har lossnat. Det är den som sitter kvar på limmet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Då undrar nu jag, vad har en sliten ruta med att göra att limmet släpper?! Haha! Det är det konstigaste jag hört på länge?
Det som är ännu märkligare är att jag fick betala självrisken för bytet. Men rutan var ju inte sprucken? Då gäller väl inte försäkringen? Bedrägeri? :-)-)

Jag har i dagarna begärt att få se denna konversation som verkstaden haft med Volvo i Göteborg. Jag vill se att han verkligen har skickat in detta som han påstår. Och om så detta har gjorts så vill jag kontakta Volvo och ställa frågan till dom. Fick dock ej tag på personen idag. Jag skulle återkomma nästa vecka.

vad tror och tycker ni om allt detta?
Senast redigerad av 1 Denesfay, redigerad totalt 0 gånger.
av Nelsson
#1157688
Detta är ju ett känt problem på vissa årsmodeller och detta går på goodwill enligt volvo utan någon rapport. Hade rutan varit sprucken eller haft stenskott i synfältet = försäkringsbolaget.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av Denesfay
#1157691
Nelsson skrev:Detta är ju ett känt problem på vissa årsmodeller och detta går på goodwill enligt volvo utan någon rapport. Hade rutan varit sprucken eller haft stenskott i synfältet = försäkringsbolaget.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Vart vänder jag mig för att få bevis till min verkstad på att Volvo tar detta på goodwill?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1157746
Nelsson skrev:Detta är ju ett känt problem på vissa årsmodeller och detta går på goodwill enligt volvo utan någon rapport
Nog behövs det rapport alltid, det behövdes 3 st. Först en skriven, sedan en med foton, sedan en 3:e med filmning innan det gick på goodwill-

Men man lyckades visst inte limma nya rutan för nu läcker det där nere istället.
#1157779
Exakt vad de gjorde på verkstaden för att få Volvo att stå för mitt rutbyte, det vet jag inte. Men jag vet att de ville ha bilder på rutan, så att det syntes att det var originalrutan som satt kvar, att den inte var sprucken eller skadad på annat vis samt något som visade att det läckte.

För att visa själva läckan hällde jag helt enkelt vatten på skarven tak-ruta, och så fotograferade jag vattnet som rann på insidan av rutan samt dropparna som uppstod i stolen och på golvmattan.
Rutan byttes hösten 2016, på en bil uttagen vid midsommar 2011 och som gått ungefär 20000 mil vid bytet.

Nu har det visat sig att i den nya rutan är värmeslingan till kameran framför backspegeln trasig, så jag får larm om att det immar igen där. Men det är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
av jockenord
#1157784
Vart vänder jag mig för att få bevis till min verkstad på att Volvo tar detta på goodwill?[/quote]

Jag fick min ruta utbytt i okt 2016 på goodwill av Volvo, och den är en 12:a producerad 1106 så i princip lika gammal som din,
teknikern fotade rutan o glipan som blev där det läckte, inget snack så länge rutan inte var utbytt av volvo tidigare,
hon skickade in rapport till Volvo medans jag var på plats, sedan bokade vi datum för rutbyte.

Kan du inte ringa kundsupporten på volvo och höra om de har nån uppfattning om ett ev åtagande, alternativt ringa en annan volvoverkstad o bara fråga.
Bilagor
2017-03-14 08-40-54.png
2017-03-14 08-40-54.png (16.96 KiB) Visad 19720 gånger
av Denesfay
#1157791
jockenord skrev:Vart vänder jag mig för att få bevis till min verkstad på att Volvo tar detta på goodwill?


Jag fick min ruta utbytt i okt 2016 på goodwill av Volvo, och den är en 12:a producerad 1106 så i princip lika gammal som din,
teknikern fotade rutan o glipan som blev där det läckte, inget snack så länge rutan inte var utbytt av volvo tidigare,
hon skickade in rapport till Volvo medans jag var på plats, sedan bokade vi datum för rutbyte.

Kan du inte ringa kundsupporten på volvo och höra om de har nån uppfattning om ett ev åtagande, alternativt ringa en annan volvoverkstad o bara fråga.

Blir isåfall till att ringa annan verkstad. För volvos kundsupport hänvisar tillbaka till verkstaden. Volvo säger att det inte är dom som styr det hela. Utan verkstaden får svara på mina frågor mm.
#1157906
apersson850 skrev:Exakt vad de gjorde på verkstaden för att få Volvo att stå för mitt rutbyte, det vet jag inte. Men jag vet att de ville ha bilder på rutan, så att det syntes att det var originalrutan som satt kvar, att den inte var sprucken eller skadad på annat vis samt något som visade att det läckte.

För att visa själva läckan hällde jag helt enkelt vatten på skarven tak-ruta, och så fotograferade jag vattnet som rann på insidan av rutan samt dropparna som uppstod i stolen och på golvmattan.
Rutan byttes hösten 2016, på en bil uttagen vid midsommar 2011 och som gått ungefär 20000 mil vid bytet.

Nu har det visat sig att i den nya rutan är värmeslingan till kameran framför backspegeln trasig, så jag får larm om att det immar igen där. Men det är en helt annan sak.
Ja jag har ju foton och film på att den var lös i ovankant. Så jag förstår inte hur dom kan neka detta från Volvo. Verkstaden måste ha myglat med detta. Det är vad jag tror iaf. Därför vill jag se konversationen mellan dom och Volvo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]