- tor 23 feb 2017, 23:09
#1152200
Hej!
Har en V70 -11 med demonterbart originaldrag.
På senaste besiktningen fick jag 2a för att det gick att frigöra kroken utan att först trycka in spärr-vredet/handtaget.
Normalt måste man trycka in vredet och sedan vrida det, men i mitt fall går det att lossa kroken utan att trycka in det. Det spelar alltså ingen roll om handtaget är låst eller inte.
Draget går lätt att montera och det klickar på plats och blir grönt. Mekanismen är smörjd och kärvar inte nämnvärt.
Enligt ett par av "kärvande drag"-trådarna så verkar inte själva tjuvlåset behövas för besiktningen, men det ska vara minst två lås/moment som ska göras för att få upp det om det ska bli godkänt.
Förra året hade jag inne bilen på Volvo (Rejmes, Linköping) för att lossa draget, de godkände själva 2an jag hade fått, och efter det har det inte varit problem att montera av/på den. Men jag har inte tänkt på att inte låsa upp innan jag demonterar, så jag vet inte om det gick att demontera i låst läge, dvs utan att trycka in förut. Hur som spelar varken låset, eller intryckning någon roll längre (testat alla kombinationer).
Vill dock minnas att för länge sedan så gick det inte att trycka in speciellt mycket om man inte låste upp. Inte vrida heller...
Det får mig att fundera på om det ska sitta en platta eller något mellan det mystiska hålet (6) och ytan där låspinnen tar i (4) som har blivit bortplockat för att slippa kärvande mekanism...
Någon som har en bild på hur det ser ut under spärrhandtaget för referens? Om det saknas någon del för mig, eller är något böjt/sönder?
Som det ser ut på min, kan jag inte förstå hur det ska spela roll om man trycker in eller inte, och det låset gör, är bara att sista 1 mm inte går att trycka in, de första 4 mm går ändå att trycka in. Men det spelar som sagt ingen roll.
Här kommer bilder på mitt (spärrarmen i grönt läge).
Har en V70 -11 med demonterbart originaldrag.
På senaste besiktningen fick jag 2a för att det gick att frigöra kroken utan att först trycka in spärr-vredet/handtaget.
Normalt måste man trycka in vredet och sedan vrida det, men i mitt fall går det att lossa kroken utan att trycka in det. Det spelar alltså ingen roll om handtaget är låst eller inte.
Draget går lätt att montera och det klickar på plats och blir grönt. Mekanismen är smörjd och kärvar inte nämnvärt.
Enligt ett par av "kärvande drag"-trådarna så verkar inte själva tjuvlåset behövas för besiktningen, men det ska vara minst två lås/moment som ska göras för att få upp det om det ska bli godkänt.
Förra året hade jag inne bilen på Volvo (Rejmes, Linköping) för att lossa draget, de godkände själva 2an jag hade fått, och efter det har det inte varit problem att montera av/på den. Men jag har inte tänkt på att inte låsa upp innan jag demonterar, så jag vet inte om det gick att demontera i låst läge, dvs utan att trycka in förut. Hur som spelar varken låset, eller intryckning någon roll längre (testat alla kombinationer).
Vill dock minnas att för länge sedan så gick det inte att trycka in speciellt mycket om man inte låste upp. Inte vrida heller...
Det får mig att fundera på om det ska sitta en platta eller något mellan det mystiska hålet (6) och ytan där låspinnen tar i (4) som har blivit bortplockat för att slippa kärvande mekanism...
Någon som har en bild på hur det ser ut under spärrhandtaget för referens? Om det saknas någon del för mig, eller är något böjt/sönder?
Som det ser ut på min, kan jag inte förstå hur det ska spela roll om man trycker in eller inte, och det låset gör, är bara att sista 1 mm inte går att trycka in, de första 4 mm går ändå att trycka in. Men det spelar som sagt ingen roll.
Här kommer bilder på mitt (spärrarmen i grönt läge).