Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1152200
Hej!

Har en V70 -11 med demonterbart originaldrag.
På senaste besiktningen fick jag 2a för att det gick att frigöra kroken utan att först trycka in spärr-vredet/handtaget.
Normalt måste man trycka in vredet och sedan vrida det, men i mitt fall går det att lossa kroken utan att trycka in det. Det spelar alltså ingen roll om handtaget är låst eller inte.
Draget går lätt att montera och det klickar på plats och blir grönt. Mekanismen är smörjd och kärvar inte nämnvärt.

Enligt ett par av "kärvande drag"-trådarna så verkar inte själva tjuvlåset behövas för besiktningen, men det ska vara minst två lås/moment som ska göras för att få upp det om det ska bli godkänt.

Förra året hade jag inne bilen på Volvo (Rejmes, Linköping) för att lossa draget, de godkände själva 2an jag hade fått, och efter det har det inte varit problem att montera av/på den. Men jag har inte tänkt på att inte låsa upp innan jag demonterar, så jag vet inte om det gick att demontera i låst läge, dvs utan att trycka in förut. Hur som spelar varken låset, eller intryckning någon roll längre (testat alla kombinationer).
Vill dock minnas att för länge sedan så gick det inte att trycka in speciellt mycket om man inte låste upp. Inte vrida heller...
Det får mig att fundera på om det ska sitta en platta eller något mellan det mystiska hålet (6) och ytan där låspinnen tar i (4) som har blivit bortplockat för att slippa kärvande mekanism...

Någon som har en bild på hur det ser ut under spärrhandtaget för referens? Om det saknas någon del för mig, eller är något böjt/sönder?
Som det ser ut på min, kan jag inte förstå hur det ska spela roll om man trycker in eller inte, och det låset gör, är bara att sista 1 mm inte går att trycka in, de första 4 mm går ändå att trycka in. Men det spelar som sagt ingen roll.

Här kommer bilder på mitt (spärrarmen i grönt läge).
drag1.PNG
Innanför vredet på dragkroken
1. Väldigt tight mellan vredfjäder och spärrarm

drag1.PNG (1.93 MiB) Visad 17729 gånger
drag2.PNG
Plastvred/handtag
2. Låspinne som rör sig ca 5 mm vid lås upplåsning
3. Stålcylinder som pressas mot spärrarmen när man vrider.

drag2.PNG (1.15 MiB) Visad 17722 gånger
drag3.PNG
4. Yta där låspinnen tar i när man trycker in vredet
5. Klack som låspinne tar i, i grönt läge

drag3.PNG (1.12 MiB) Visad 17719 gånger
drag4.PNG
6. Mystiskt hål
7. Ser nästan ut att vara böjd mot mitten

drag4.PNG (1.53 MiB) Visad 17722 gånger
#1152250
Jag har inte behövt öppna mitt vred, så hur det ser ut inuti vet jag inte. Men när det fungerar som det ska, då måste man trycka in och vrida innan draget går att lyfta av.
Min första krok gick däremot att ta av utan att vrida på vredet alls, om man tog i utav bara fan. Då menar jag alltså med mer våld än vad man fixar för hand, typ köra med en rejäl husvagn över ett gupp eller så.
#1153259
Hade liknande problem när jag besiktigade bilen, men kanske inte samma "fel" som i denna tråd. Då räckte det att skrapa bort lite rost på "hakarna" som kroken ska "ner i". Besiktningskillen gjorde det t.o.m på plats åt mig.
#1229501
Misstänker att jag har samma problem. Köpt ett nytt vred idag, har inte hunnit montera. Såhär ser det nya ut. Misstänker slitage i plasten.

Uppdatering :
Nu är vredet bytt och fungerar som den ska. Fjädrar upp till grönt vid montering. Fjädrar från rött till grönt då vredet vrids ned samt går inte att frigöra utan att trycka in vredet mot kulan.

Ta en titt på monteringsanvisningen som följde med, obs fjäderns läge.
Bilagor
20180131_184954.jpg
Skiss 2
20180131_184954.jpg (1.78 MiB) Visad 17616 gånger
20180131_184947.jpg
Skiss
20180131_184947.jpg (1.74 MiB) Visad 17622 gånger
20180130_184008.jpg
Vred
20180130_184008.jpg (1.13 MiB) Visad 17622 gånger

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]