Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1548559
hasseA skrev: ons 21 okt 2020, 17:13 Jag har samma problem. D.v.s. det går att demontera draget utan att trycka in vredet. Det verkar som att armen under locket/vredet inte viker ner tillräckligt mycket.
Är det någon som vet hur det skall se ut under locket när draget är låst ?
När jag skruvade av vredet genom att skruva på muttern så följde mittskruven med (dvs muttern satt hårdare i mittskruven än vad mittskruven satt i botten). Har lite problem att återmontera det nu, att få fjädrar i rätt läge. Läge för att sätta mittskruven på plats först innan jag sätter på själva vredet?

En annan grej: Stången som låser fast draget (som man påverkar med vredet), vad har den för läge när draget är monterat? Ytterligare längre ut? Det måste ju vara läget på stången som gör att vredet kan hoppa över till grönt.
#1548617
Ja, låsstiftet i änden på dragkulan åker ut en bit när kulan monteras. Du kan prova det här genom att knacka låsstiftet i något hårt, typ en sten eller betongtrappa, när du har dragkulan lös och redo för montering.
#1549752
OK, det var ett bra tag sedan jag hade problem med dragkroken. Det slutade med att firman som jag köpte bilen av ersatte kroken med en ny.
Däremot fick jag nyligen problem med även denna. Den ville inte låsa när man monterade den. Efter lite brysk hantering åkte tappen in en liten bit där den fastnade och sedan gick det inta att lossa den.
Jag var tvungen att montera loss fästet, sätta upp det i skruvstycket och banka loss tappen som låser framåt. Efter rengöring och lite filande på fästet åker tappen fint in hela vägen och låser som den ska.
#1575863
Har en V70 av den äldre modellen men med samma dragkrok och fick också en 2:a på besiktningen.
När jag demonterade vredet såg jag att det grövre av de två stiften i vredet stack längre ut än vad det gör på bilder av nya. Pressade tillbaka stiftet och nu fungerar det igen!
Fick även med mig mittenpinnen när jag skruvade loss muttern men den var bara att skruva tillbaka i sitt hål igen. Kanske en combo av ovanstående fel(?)

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]