Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Donrosales
#1147097
hej har en v70 av årsmod 13 och har ett litet problem. Det är så att bakluckan inte går och öppna,varken från nyckeldosan eller knappen inne i bilen.någon som varit med om det innan?ej elmanövererad lucka
av andersuw
#1147104
På åtminstone vissa luckor finns ett litet hål på insidan av låsbygeln som man kan använda för att nödöppna luckan. Om hålet inte använts tidigare är det täckt av ett tunt lager gummi. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p956944

Är dock osäker på om det gäller alla årsmodeller och modellvarianter. Hör med din Volvo ÅF om du är osäker. De känner med all sannolikhet till vilka knep det finns att öppna luckan utan att förstöra klädselpanelen. När man väl fått upp luckan och fått bort klädselpanelen får man sedan vidta de åtgärder som behövs för att laga felet.
av dannesk
#1147126
Ska baklucka öppna på dessa knappar då huvudtaget utan elmanövrering? På min my11 så låser de upp bakluckan om bilen i övrig är låst..
av andersuw
#1147135
Jag antog att TS menar "låsa upp" snarare än "öppna". Något annat än upplåsning kan man ju inte förvänta sig om inte luckan är elmanövrerad.
av evertsson
#1147198
Är det kanske så att privatlåsning av baklucka finna på bilen? Isf är det styrt från handskfacket. Är handskfacket låst går det ej att öppna bagageluckan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av andersuw
#1147200
Privatlåsning (även kallad sekretesslåsning) är förstås en punkt värd att kolla upp. Dock räcker det inte med att låsa handskfacket på vanligt sätt (90 graders vridning av nyckeln) för att den låsningen skall träda i kraft, i alla fall på min V70 -15. Man måste låsa handskfacket med en 180 graders vridning och får då också meddelande om saken i kombinationsinstrumentet.
av Kindahl
#1221545
sketch-1514717675472.png
sketch-1514717675472.png (1.69 MiB) Visad 27004 gånger
sketch-1514717635780.png
sketch-1514717635780.png (1.9 MiB) Visad 26999 gånger
På min (V70 2014) hade en kabel ärgat av vid knappen i bakluckan.

Tog bort klädseln/plasten på insidan av bakluckan, lossade kontakten och de fyra muttrarna som håller öppningsknappen/regbelysningen.

Klippte av kabeln (den gröna) och skarvade den.
Det gröna gegget är ärgad koppar. Kabeln måste ha blivit skadad vid monteringen i fabriken och sedan har den sakta men säkert tagit in fukt. Höll nästan fem år.

På min funkade varken knappen på larmdosan eller den inne i bilen.
#1564191
Vet att det är ett gammalt inlägg, men hittade en lösning på detta på youtube.
Det är själva jordkabeln som går till bakluckan då den är i komposit som är boven för detta problem.
Länk till videon:
#1564259
Lättaste sättet att kolla det på är att koppla in en separat jordkabel till axeln till bakrutetorkaren. Den är jordad ute i luckan, nämligen. Det är lätt när man petat bort plastlocket över axeltappen. Mycket lättare än att nödöppna inifrån.
#1567627
Nypostar denna så folk hittar den lättare, vet att liknande postats tidigare.

Haft återkommande problem med bakluckan på min V70 2013, den har i perioder inte kunnat öppnas och samtidigt har bakrutetorkaren slutat fungera och på displayen flimmrar den av/på att luckan är öppen. Efter ett par dagar så har det kommit igång igen. Inte fixat det då det oftast fungerat snart igen men slutligen blev problemet permanent.

Problemet är som tidigare nämnts högst sannolikt i flertalet fall, jordfel i en kopplingsdosa i taket vid bakluckan. Nämnda video går igenom i detalj hur man gör, även om man inte är supermek så kan man fixa det med lite mod och beslutsamhet. En verkstad skulle ha en mindre förmögenhet att fixa detta permanent för mig så känns bra.

Om bilen startar med utbyteslåset men dö[…]

Är det inte att platsen för deras egen t[…]

Tack Lennart, bra att veta. Jag läste nu n&ar[…]

växellådsbalk

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/vaxelladak[…]