Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders2017
#1146434
Hej


Jag har en felkod som jag fått ut. Det står B108177 left/right N/A CABIN TEMPERATURE DAMPER MOTOR

Bilen är en Volvo V70 D5 2008/2009

Det ter sig så att bilen blir varm i kupen när man startar den och den varit kall. Men efter en längre stund så börjar det bli kallt i kupen och man får till slut ha max värme på och då blir det varmt på golvet men fortfarande blåser kalluft från inst.panelens utblås. Börjar förstå att det hänger ihop med någon typ reglermotor/Spjäll för kuppluften skall ha önskad temperatur. Kan det vara så att den motorn blivit bortkopplad av misstag vid byte av kuppfilter , typ att strömmatningen hoppat loss eller liknande. Eller kan det vara så att den behöver en "Reset" eller har den helt enkelt pajat.

Kan man isåfall byta den själv eller är det svårt att komma åt.

/Anders

P.S
Jag har köpt en ELM 327 och undrar om man kan se dessa koder med den. Får inte upp just dessa felkoderna med den i nuläget.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1146462
Temperaturspjällsmotorerna sitter någorlunda åtkomligt på vänster resp. höger sida av värmepaketet. Kan nås med lite god vilja och flexibla fingrar när man tagit bort panelen.
Jag kom just på att den jag lossat sitter på en V70N, men enligt elschemat ser det snarlikt ut på senaste generationen.
Felkoden verkar ju inte peka ut vilken motor det är, alltså höger eller vänster, men om du lider av värmen, eller rättare sagt avsaknad av, när du kör lär det ju vara vänster. Det är förstås lättare att komma åt på passagerarsidan, för där har du inte ratt och pedalställ att slåss med.

En generisk kodläsare visar bara de koder som lagen kräver att alla ska kunna läsa ut, alltså sådana som har med motorstyrning och avgaser att göra.
av Anders2017
#1146474
Ok,Tack
Det står att både höger och vänster är N/A och det uppstod efter en service så jag misstänker att det hänt något kanske med kablaget eller nått.
av andersuw
#1147257
Anders2017 skrev:Jag har en felkod som jag fått ut. Det står B108177 left/right N/A CABIN TEMPERATURE DAMPER MOTOR
Den som läst felkoder åt dig har inte givit dig någon särskilt ingående beskrivning av vad koden betyder. Så här säger VIDA (Volvos eget verkstadsprogram):

871: CCM-B108177 Left Temperature Damper Motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable

Diagnostic trouble code (DTC) information CCM-B108177

Condition
Climate control module (CCM) checks end-positions for Damper motor module (DMM).

The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
End-positions do not match with the expected positions.

The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of:
Calibrating the damper motors.

Substitute value
None.

Possible source
Blocked damper.
Climate control unit calibrated at incorrect temperature.
Internal fault in Damper motor module (DMM) temperature left.

Fault symptom[s]
Cabin temperature does not correspond to value set

Fault-tracing

Checking the component
The climate control module (CCM) has registered that the damper motor module (DMM), temperature, left, has an incorrect number of steps between the end positions during damper regulation.

Check that the damper motor is correctly installed.

Check that the damper is not blocked and that is has not become stuck. Look, for example, for a screw, cable or foam rubber gasket.

Felet sitter alltså på vänster sida. Om problemet uppstod direkt efter service kan man misstänka att verkstaden gjort något tokigt av misstag, lite beroende på vad det var som gjordes i samband med servicen. Om det verkar rimligt att tro att de kommit åt något som har med saken att göra, t.ex. kablaget till den aktuella motorn, bör man åka tillbaka till verkstaden och försöka reklamera.
av Anders2017
#1190390
Tack för svaret, jag ska kolla upp detta.Jag har inte varit in här på forumet på länge men problemet är kvar. Nu när det är sommar så beter det sig lika märkligt fast det märks tydligare när det är riktigt varm ute.
Kan detta uppståt när jag fick problem med mitt gamla bilbatteri som plötsligt gick sönder. Batteriet visade 12V vid mätning men vid belastning så fans ingen ström vilket fick hela bilen att blinka och instr.panelen var som ett blinkande disco. Kan spjälmotorn ha tappat sin kalibrering då kanske?

Kan det vara så enkelt. Den verkar fungera men gör inte som jag förväntar mig beroende på temperatur i kupan.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1190578
Eller så kan det vara som i en V70N jag grävde i. Där hade spänsten i skumpackningen mellan plaströren i värmeanläggningen gett upp, så packningen hade kommit in i spjällets rörelseområde. Precis som det står i felbeskrivningen. Jag drog av röret i skarven, rättade till packingen och satte ihop det igen. Sen fungerade det.
av andersuw
#1192089
Tyvärr är det enligt VIDA (Volvos datorprogram för verkstadsarbete) inte så lätt att komma åt ställmotorn på förarsidan, i alla fall om man vill komma åt den tillräckligt för att kunna demontera den. Kombinationsinstrumentet måste bort och det ser inte särskilt knepigt ut men också styrkolonnen, vilket i sin tur först kräver demontering av ratten och rattstyrenheten. Styrkolonnen och dess delar är förstås rätt riskfyllt att ge sig på om man inte är en relativt erfaren mekaniker. Man vill inte gärna att det skall bli något fel vid återmonteringen som gör att styrningen sedan inte fungerar som den borde och kanske beter sig fel på ett överraskande sätt.
av Anders2017
#1209448
Nu är det fixat och det var givaren som sitter nere till höger bakom instrumentpanelen som skapade problemet och förmodligen skickade fel värden. Den är bytt och nu fungerar det som det ska.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]