Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herminator
#1162748
Köpte detta verktyg för att byta på en ford Mondeo som har samma lager. Gick sisådär, fick slipa bort likadant för att få det att passa. Men det värsta var att få bort halvorna när man pressat i lagret, de var för tjocka så att de gick inte att få bort utan att ta fram kaprondellen för att kapa bort
Skiten . Var det lika på Volvos lager?
av berrabus
#1162759
Herminator skrev:Köpte detta verktyg för att byta på en ford Mondeo som har samma lager. Gick sisådär, fick slipa bort likadant för att få det att passa. Men det värsta var att få bort halvorna när man pressat i lagret, de var för tjocka så att de gick inte att få bort utan att ta fram kaprondellen för att kapa bort
Skiten . Var det lika på Volvos lager?
Nej hade inga sådana problem. Skruvade bort insexskruvarna och tog bara isär halvorna.
Kontrollerade även att lagret var helt ipressat.
av Herminator
#1163069
Nu kom jag på varför det inte gick att ta bort halvorna på mitt lager. Ser nu att volvo har ju hjulbultar och ford har hjulmuttrar, pinnbulltarna har ju skalle på baksidan som gör att de sticker ut lite på baksidan av hjullnavet. Blir till att reklamera satsen och tala om för de att det inte passar ford.
av berrabus
#1168439
Surt. Nu låter det som en stenkross från främre hjullager igen :evil:

Hissade upp bilen för att byta till sommardäck och för att kolla vilket lager som är paj.
Det är andrasidan (B) Var orolig för att det var den sidan jag bytte på.

Skumt att bägge lägger av inom ett par hundra mil.
av berrabus
#1168452
StefanN skrev:Dom har ju rullat lika långt.
Beror ju på om jag svängt mest vänster eller höger :lol:

Jo de har ju rullat ungefär lika långt men att efter 20.000 mil, att båda går sönder inom ett par hundra mil tycker iallafall jag är lite märkligt.
Användarvisningsbild
av Rimborambo
#1179167
Hej alla!
Intressant o informativ tråd.
Framhjulslagren börjar ge upp på min V70 och den lokala Volvoverkstan vill ha
9000:- för att byta bägge lagren, och väntetiden är lång.
Funderar på hur man får loss lagret med det föreslagna kitet från vidaXL?
Hur man får dit det nya är jag nog med på.
Följer det med nån information med kitet?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]