Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WallEnberg
#1142987
Hej!

Funderar på att göra mig av med min VW multivan 09. Är lite trött på VAG och tänker mig att en Xc70 från 2008 och framåt passar bra.
Jag är ute efter den bästa kombon av driftsäkerhet och ekonomi. Har tidigare haft en V70ii d5, och måste säga att den motorn var fantastisk.
Kör ca 1500-2000 mil per år. Korta körningar varje dag, och ibland till fjälls. Som jag förstått är det alltid 5cyl i awd. Vad är bäst? Gamla d5 med hög skatt eller d4 med lägre skatt? Känns som att en så stor bil med så låga förbrukningssiffror och utsläpp måste kunna skapa problem på sikt? Min nuvarande bil börjar krångla, dem har gått 22000mil. Finns det nån motor eller årsmodell som anses som relativt problemfri på just Xc70?
Budget Max 250'
Per
Användarvisningsbild
av apersson850
#1143025
För XC70 stämmer det att fyrhjulsdrift är liktydigt med femcylindrigt, så länge det gäller diesel.
Förbrukning och utsläpp på D5 skiljer sig en hel del mellan åren. Skatten på min 2012:a är bara drygt hälften av den för en 2008. Jag var själv inne på att köpa en några år gammal, typ en 2008 eller så, men efter att ha provat och jämfört blev det en ny 2012:a istället. Motorgången skiljer sig åt rätt dramatiskt.
Fram till 2012 sitter det Haldex 4 i de med AWD.
D4 finns inte förrän 2013, och är då samma sak som D3 förra året.
av ChristerN
#1143073
Jag bytte 2015 in min 2008 XC70 mot en 2012 XC70, bägge AWD, för att få en hyfsat ny beggad bil men fortfarande med gen 4 på Haldexen. Tyckte det var viktigt på den tiden vi hade mycket snö :).
Skatten billigare men förbrukningen lite upp (bytte från man till aut).
av Lövet
#1143082
För 250' kan du få en mycket nyare XC70 än 2008. Den budgeten räcker långt.
av WallEnberg
#1143135
Tackar för många bra synpunkter. Det verkar som ifall man väljer en årsmodell ca 2012 så kan man komma ner lite i pris samtidigt som det går att hitta exemplar som gått ca 10000 mil. 2014 verkar det ha hänt lite grejer med utseendet: digitala mätare, lite annat bakparti. Gör man avkall på mycket om man väljer en äldre än 2014? Har det hänt nåt radikalt på senare år? Det skadar ju inte om bilen blir lite billigare.
Det verkar ju inte finnas någon modell man bör sky som pesten, som det är med vissa vag bilar. Min multivan har jag, i urval: renoverat hela ac'n inkl ledningar som rostat sönder, ny webasto, nya fjädrar som gått av, nya lyktor, nya bromsar mm. Det är ju inte bara pengarna som ryker, utan tid! Bil på verkstad är nog det tråkigaste som finns.
Återigen, tack för tips!
av andersuw
#1143157
2012 är väl en bra utgångspunkt. Då gjordes ju en facelift internt på mittkonsolen inklusive nytt infotainmentsystem (Sensus, vars navigationssystem numera har tillgång till fria uppgraderingar av kartorna via Internet) och den officiella förbrukningen sjönk en aning (bra för skatten om inte annat). Det kollisionsvarningssystem med autobroms som finns på bilar med adaptiv konstantfarthållare klarar även av att upptäcka fotgängare. Den adaptiva konstantfarthållaren får köassistensfunktion på bilar med automatlåda. VoC blir appstyrd.

Det viktigaste som händer därefter är så vitt jag vet följande:

2013
Haldex 4 ersätts av Haldex 5 som inte har lika bra rykte
Ny utformning av växelväljaren med belyst knopp och lägesindikering i knoppen
City Safety uppgraderas till generation 2 som fungerar i farter upp till 50 km/h istället för som tidigare 30 km/h.
Vägmärkesinformation (Road Sign Information, RSI) och aktivt helljus tillkommer som en del av Driver Alert System

2014
Facelift fram och bak med DRL istället för dimljus fram
Nya kombinationsinstrument varav det ena digitalt; lägesindikeringen i växelväljarknoppen flyttas upp i instrumentet
Eluppvärmd vindruta, rattvärme och växlingspaddlar finns som tillval
Det kollisionsvarningssystem med autobroms som finns på bilar med adaptiv konstantfarthållare klarar även av att upptäcka cyklister
Forward Collision Warning tillkommer som en del av Driver Alert System
Nya drivlinor (VEA, ny åttastegad automat) börjar monteras på framhjulsdrivna bilar i slutet av modellåret

2015
Nytt infotainmentsystem, Sensus Connect med Internetförbindelse, finns som tillval
Däcktrycksövervakning blir standard under modellåret, först med hjälp av särskilda sensorer i hjulen (dTPMS) och sedan med hjälp av ABS-sensorerna (iTPMS)

2016
Four-C finns inte längre som tillval
Inscriptionklädsel finns inte längre som tillval
BLIS försvinner som tillval under modellåret
Senast redigerad av 9 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1143560
Den jag har fungerar till belåtenhet än så länge. Kör nog ett tag till med den, om inget oförutsett händer. Den brukar ta sig fram dit jag vill.

Med släp
av WallEnberg
#1144018
Hmm, det finns ju en del fina Xc70 med d5 och automat som rullat uppåt 15000 mil. Frågan är om det är för långt. Pris runt
170k. Är man dumsnål om man väljer en sån?
av Lövet
#1144030
Det är inte dumt alls. Den enda stora grej som automatiskt kommer då är ett kamremsbyte i övrigt kan en bil med 10.000 mil på mätaren kosta dig lika mycket pengar i underhåll som en som gått dubbelt så långt. Det är inte så enkelt att underhållskostnaderna korrelerar direkt med miltalet, det går snarare i perioder.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]