Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1137437
Yaniz

MisterAut leverantör

Flerspårsremssats GATES k085PK1123 Rubbet även frihjul
Flerspårsrem (AC) CONTITECH 3PK628 ELAST
Vattenpump + Kuggremssats GATES KP15580XS (bara för denna så skulle Mekonomen ha 3095kr och det hade jag köpt om de inte hade tagit bort den ur sortimentet/hemsidan)

EXPRESSFRAKT från DHL till dörren in ales 2465kr

AC-Lagret tog jag det du rekomenderade då han på firman sa att det till 98% säkert var det lagret
#1137452
oldtimersmc skrev:Yaniz

MisterAut leverantör

Flerspårsremssats GATES k085PK1123 Rubbet även frihjul
Flerspårsrem (AC) CONTITECH 3PK628 ELAST
Vattenpump + Kuggremssats GATES KP15580XS (bara för denna så skulle Mekonomen ha 3095kr och det hade jag köpt om de inte hade tagit bort den ur sortimentet/hemsidan)

EXPRESSFRAKT från DHL till dörren in ales 2465kr

AC-Lagret tog jag det du rekomenderade då han på firman sa att det till 98% säkert var det lagret
Tack för infon. Det var grymt bra priser. Har aldrig själv handlat på MisterAuto men gör det tveklöst nästa gång.

Skulle du behöva verktyg till generatorns frihjul, så finns de här:

1) Tolvtandshylsa storlek M10 med lång tapp http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... r/1032367/

2) Mothåll 33-tand http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... r/1032365/

Har för mig att åtdragning ska vara 80 Nm (om jag minns rätt).
#1137466
Biltema har en sats med sådana verktyg för en Röding ca men får låna av en på jobbet som har bilverkstad
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022661/
#1137728
DTJ skrev:Frihjulsremskivan är väl vänstergängad på generatoraxeln har jag för mej, har bytt på min V40.
Kan ju vara bra att ta reda på innan man börjar skruva

Hyfsat relevant info :D
#1138927
AC-Lagret till SANDEN kompressorn MY10 är 35 52 20.
Så det blir att byta
#1141212
Ja då skulle AC-remmen dit, förbannat trångt och lika djävligt som allt annat på den här motorn. Testade olika hjälpmedel avsedda för montering av dessa elastiska remmar men det är inte anpassade för den här konstruktionen.
Blev till att lossa ac kompen och vicka den i sidled så att man kunde klämma dit remmen sen så var det ett litet helvete att vicka den i rätt läge ånyo då renen stretade emot. Tipps försök att få dit ngn av bultarna när du är färdig att bryta ihop...
#1141273
Bra att du återkommer med info om problem som uppstår under arbetets gång och hur du löst dem.

Är det någon som måhända vet vad verkstäderna använder för verktyg för demontering och montering av ac-remmen i fråga?
#1141293
På min V70 MY09 går det och få på AC-remmen utan verktyg. Bara snurra båda hjul och tränga på remmen spår för spår. Det tar mig runt 10 min. och lite talamod. Med det funkar...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1141360
oldtimersmc skrev:Ja då skulle AC-remmen dit, förbannat trångt och lika djävligt som allt annat på den här motorn. Testade olika hjälpmedel avsedda för montering av dessa elastiska remmar men det är inte anpassade för den här konstruktionen.
Blev till att lossa ac kompen och vicka den i sidled så att man kunde klämma dit remmen sen så var det ett litet helvete att vicka den i rätt läge ånyo då renen stretade emot. Tipps försök att få dit ngn av bultarna när du är färdig att bryta ihop...
oldtimersmc, tror du följande monteringsverktyg nedan skulle fungera?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)