Sida 1 av 6
Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 12:08
av JohanV70-98
Igår varvade jag upp bilen lite kraftigt - inte våldsamt. Efter det började det liksom knastra "under bilen", som små stenar. Ytterligare efter några kilometer lät det ännu mer. Jag stannade bilen och såg att multiremmen hade delvis hoppat av. Jag hade någon kilometer kvar hem och bestämde fortsätta. Dock började bilen gå riktigt dåligt. "Alla" displaylampor tändes och ett meddelande visades "reducerad motoreffekt". Sedan stannade motorn. Då såg jag att multiremmen var helt av. Displayen visade också låg batterieffekt (knappt två år gammal Varta). Motorn vill inte starta heller - möjligen gick det runt lite dåligt.
En kompis bogserade hem bilen. "låg batterispänning" lyste hela tiden.Batteriet laddas just nu.
Några funderingar som jag har:
- varför går multiremmen av? Bilen har gått 18.000 mil och remmen är nog inte bytt.
- Kan remmen slira och ladda batteriet dåligt?
- Kan jag köra bilen till verkstan (max 3 kilometer)? Jag tycket att den skall gå köra.
Tacksam för synpunkter.
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 14:01
av Perra83
Sök på V70+multirem!!
Har du tur så har motorn klarat sig. 18000mil är för mycket för remmen som skulle bytts efter hälften aå många mil.
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 16:58
av peterh3
Bogsera du bilen till verkstad om det inte är längre !
Kan vara frihjulslager på generator (remhjulet) som är slitet o går trögt varpå remmen kan slira
eller bara det faktum att multiremen suttit där dubbelt så många mil som den borde
När du ändå är i farten med ett verkstadsbesök kolla om det är dags för kamremsbyte samtidigt?
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 17:14
av JohanV70-98
Tack för svaren. Jag köpte bilen när den hade gått 13.000 mil på ett stort amerikanskt företag servad av Bilia hela tiden - så de har nog bytt multiremmen - även om jag har inga papper på det.
jag försöker få bilen på en trailer. Då skall kamremmen bytas också. Jag ber verkstan kolla generatorn extra noga.
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 17:19
av Daniel73
Hoppas kamremmen klarade sig!!!
Vill inte starta skriver du, går startmotorn runt eller orkade inte batteriet?
Gick startmotorn men utan att motorn startar så har du nog även kamremsbrott dvs totalt motorhaveri.
Multiremmen har en tendens att trassla in sig i kamremmen när den går av och då går även kamremmen av.
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 17:39
av JohanV70-98
@Daniel73. Jag tror att batteriet orkade inte. Displayen "Låg batterinivå" lyste. Så jag hoppas att kamremmen har klarat sig. Jag skall inte starta motorn...
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 20:17
av andersuw
Perra83 skrev:18000mil är för mycket för remmen som skulle bytts efter hälften aå många mil.
Nej. Hjälpaggregatsremmen skall enligt serviceschemat för TS bil (V70 II 2.5T -08) bytas just var 18000:e mil. Samma sak gäller kamrem med remspännare och brytrulle. Det är alltså dags att byta allt detta nu men remmen borde inte ha gått sönder utan borde ha klarat lite över 18000 mil utan problem.
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 20:46
av Perra83
Remmen borde ha sett sliten ut. Vet ju hur kort intervall det är på vissa dieslar.
Re: Multiremproblem
Postat: sön 27 nov 2016, 21:17
av andersuw
Vilket bytesintervall det är varierar från fall till fall. Vissa dieslar i den generation som är aktuell här, t.ex. den fyrcylindriga D4204T, har ännu längre intervall än 18000 mil för bytet. På den motorn skall det inte behövas förrän vid 24000 mil. Samma sak gäller min egen V70 D4 -15 med VEA-motor (D4204T5). Sedan kan det förstås vara så i TS fall att det är fel på någon av de rullar/aggregat remmen skall driva och att den därför slitits ut i förtid.
Re: Multiremproblem
Postat: mån 28 nov 2016, 10:43
av Yaniz
Det absolut vanligaste på tidiga V70 av 3: generationen (alltså 2008-2010) är att lagret i ac-kompressorns frihjul skär och sedan wobblar eller ställer sig i vinkel i förhållande till multiremmens löpbana, varpå remmen trasas sönder dels pga av värmen som bildas av friktionen mellan det "trögare" frihjulet och dels pga frihjulets onaturliga vinkel. Slutar frihjulet att snurra helt så fungerar det "vinklade" frihjulet som ett "strimmelverktyg" med eventuellt förödande resultat om delar av multiremmen letar sig in till kamremmen och orsakar totalt haveri. Inte alls ovanligt. Finns mycket skrivet om detta fenomen på forumet.