Sida 1 av 2
Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 12:42
av kelan
Hej.
Jag kommer under jul och nyår vara bortrest i nästan en månad och jag parkerar min V70 DRIVe 2011, som kanske alla här vet har elektronisk p-broms, utomhus.
Jag har alltid hört att man ska undvika p-broms på vintern i och med att den kan frysa fast om det blir bitande kallt. Gäller samma sak om p-bromsen är elektronisk?
Om jag bör undvika p-broms, är bästa sättet att kanske sätta in 1ans växel istället under vintern? Jag kör in på min parkering
Tack
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 12:44
av StefanN
Har aldrig hört att den kan frysa, det är ju vanliga färdbromsen som aktiveras med en motor bara.
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 12:46
av MartinS
Skall den stå en månad hade jag nog skippat handbromsen, om den inte behövs för att hålla fast bilen?
Men annars är de elektroniska bromsarna bättre bättre i detta avseendet än de gamla. Det finns inga vajrar som kan frysa fast, och det är inga trummor i bakre skivorna där bromsdelarna kan frysa fast. Jag skulle vilja säga att risken för att de fryser fast är minimal.
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 13:00
av apersson850
Lite fukt på skivorna när du stannar och den rostar fast. Sen får du ett "räligt" märke på skivorna, som tar ett tag att slipa bort.
Nej, om det inte behövs för att bilen ska stå still, så dra inte parkeringsbromsen i det läget.
Eller som min gamle far brukade säga (efter 40 år som yrkeschaufför): "Parkeringsbromsen ska åtdragas vid allt stannande, för att därefter omedelbart lossas".
Med den behandlingen fungerar även mekaniska bromsar, när de verkligen behövs.
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 15:16
av Yaniz
apersson850 skrev: Sen får du ett "räligt" märke på skivorna,
Det var länge sedan jag hörde det adjektivet. Så låter det även i mina forna hemtrakter :-E
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 15:20
av andersuw
apersson850 skrev:Eller som min gamle far brukade säga (efter 40 år som yrkeschaufför): "Parkeringsbromsen ska åtdragas vid allt stannande, för att därefter omedelbart lossas".
Hmm. En intressant variant av den gamla vanliga devisen. :D Att "handbromsen" behöver motionera för att fungera har jag länge varit medveten om. Men att motionen strikt bör skiljas från funktionen så länge den senare inte verkligen behövs var nytt för mig. Kanske särskilt värt att beakta, i alla fall vid långtidsuppställning, med tanke på vad du säger om rostrisken när det numera är en utanpåliggande skivbroms det handlar om. Jag gör nu en mental minnesnotering rörande detta och hoppas att den fungerar när den verkligen behövs. Problemet med mentala minnesnoteringar är att de också behöver motion för att fungera men av någon anledning inte alltid får det. :D
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 15:25
av andersuw
Yaniz skrev:apersson850 skrev: Sen får du ett "räligt" märke på skivorna,
Det var länge sedan jag hörde det adjektivet. Så låter det även i mina forna hemtrakter :-E
Inte i mina. Men efter den minnesvärda sketch jag länkar till nedan är detta dialektala uttryck ändå för evigt inpräntat i min vokabulär, självfallet alltid uttalat med skorrande r. :D
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=r%C3%A4lig+groda
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 15:27
av apersson850
Min fars åsikt baserades förstås på erfarenheter av parkeringsbromsar i tyngre fordon från slutet av 40-talet och framåt. Det var inte förrän 1969 som han köpte den första bilen med fjäderansatt parkeringsbroms, där man alltså inte själv kunde välja om den skulle dras eller ej, när väl tryckluften pyst ut.
Re: Elektronisk p-broms frysa fast på vintern?
Postat: ons 23 nov 2016, 15:44
av andersuw
Jag anade mot bakgrund av tidigare meningsutbyten oss emellan att det var lastbilar modell tyngre som avsågs. Däremot är min kunskap om sådana fordon så ringa att jag inte visste att de hade automatiserad p-broms (via färdbromsen om jag förstår dig rätt) redan från slutet av 60-talet.
Varning för kringgång av ämnet
Postat: ons 23 nov 2016, 16:59
av apersson850
Den var inte automatiserad på sådant sätt att parkeringsbromsen ansattes så fort man stannade.
Färdbromsarna fungerade med tryckluft redan på den här tiden. Det är ju ett system som är lätt att ansluta även en släpvagn till. Men parkeringsbromsen drog man mekaniskt. I början på 60-talet (de äldsta lastbilarna jag minns/kört) drog man bromsen med en vanlig handbromsspak, låt vara en lång rackare. Scania hade en självspännande lösning, där man drog upp en vajer på en rulle genom att dra en 3-4 drag i spaken. Men den ersattes av ett drag när L75 moderniserades till L76. Om man inte hade tryckluft till färdbromsen var detta den enda broms som fanns. Speciellt i L75 tog det ju en stund att dra åt den. Spaken passerade dessutom nära stolens underrede. Jag kände en herre som "bara skulle köra lite" och som flådde knogarna rätt rejält när han insåg att det gick för fort. Han hade börjat köra med varningssummern tjutande och lampan blinkande, men det gick ändå att köra, trots att lufttrycket inte hunnit pumpas upp av kompressorn. Den färden slutade i en husvägg...
Det som var nytt när modellen bytte namn till L110 var att parkeringsbromsen sattes an med en fjäder, men lossades med tryckluft. För att dra parkeringsbromsen släppte man alltså ut luften ur klockan. Läckte luften ut när bilen stod drogs bromsen åt automatiskt. Tanken var alltså inte att bilen skulle stå kvar så fort man stannade, utan att man inte skulle kunna börja köra igen innan lufttrycket hunnit upp till 4 bar eller så, vilket var ungefär hälften av normalt drifttryck.
Detta gör ju att det inte går att få bilen ur fläcken utan tryckluft. Särskilt på Scania som var tidigt ute med parkeringsbroms på två axlar. I den händelse motorn inte gick att starta fick man tillföra tryckluft utifrån. I nödfall från ett framhjul. Bilen levererades med en särskild nödslang för denna manöver.
För inte så länge sedan kom jag till en lastbil som stod gränsle över linjen mellan körfälten på motorvägen (E4). Han hade fått en luftläcka som tömde systemet, och då drogs parkeringsbromen så han inte kunde få bilen till sidan, trots att motorn gick.