Sida 1 av 2
Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 06:54
av RoyalKort
Nu har snön kommit till oss också för ett tag sen. Då tänkte jag för försökte gången testa motorvärmaren för min Volvo s80 2.5T
I stereo menyn har jag också något som heter återxirxulationstimer. Har det att göra något med motorvärmaren?
Hur funkar motorvärmaren? Tacksam för svar
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 07:21
av Rådlös
Motorvärmare finns i princip av två olika slag: Elektriska som man ansluter till ett eluttag utanför bilen i ett garage eller på sin villavägg. Några kollektiva parkeringsplatser på arbetsplatser och i bostadsområden kan också ha sådana eluttag. Elektriska motorvärmare kan ofta byggas ut med ett antal tillbehör, timer, batteriladdare, kupévärmare etc. etc. Men allt detta drivs av energi från eluttaget där bilen är ansluten.
Den andra möjligheten är en bränsledriven motorvärmare som sitter monterad i bilen. Den drivs av bilens bränsle och av bilens batteri. Dessa värmare ger mer effekt än dom elektriska, men tar energi från bilens eget system, varför man måste ersätta batteriet med den uttagna energin. Alltså kompletteringsladda batteriet.
Vilken sorts värmare har du eller har du tänkt dig?
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 08:10
av Cox
Återcirkulation väljs för att utestänga dålig luft, avgaser etc. från kupén, dvs. ingen luft från utsidan sugs in i bilen när funktionen är aktiverad. Om luften i bilen återcirkuleras för länge finns det risk för imbildning på rutornas insidor.
Med timerfunktionen aktiverad kommer anläggningen att lämna manuellt aktiverat återcirkulationsläge efter en tid som beror på yttertemperaturen. Det minskar risken för is, imma och dålig luft.
Saxat från den mest olästa lilla tillbehöret som följer med bilen.
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 08:49
av RoyalKort
Tacksam för svar! En kollega till mig sa att återcirculationstimer är för kopplad med motorvärmaren. Märker den att det börjar bli kallt inne i bilen sätts den på. Han hade förmodligen fel då. Jag har en elektrisk motorvärmare! Hur vet jag när den är på? Tack för de snabba svaren uppskattas verkligen!
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 08:59
av Mumsmums
Den elektriska motorvärmaren är igång när strömkabeln är ansluten.
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 11:12
av linusloev
RoyalKort skrev:Tacksam för svar! En kollega till mig sa att återcirculationstimer är för kopplad med motorvärmaren. Märker den att det börjar bli kallt inne i bilen sätts den på. Han hade förmodligen fel då. Jag har en elektrisk motorvärmare! Hur vet jag när den är på? Tack för de snabba svaren uppskattas verkligen!
Du hör när den är på. Lägg ett öra mot motorhuven så hör du.. eller öppna huven så hör du direkt :)
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 11:38
av apersson850
RoyalKort skrev:En kollega till mig sa att återcirculationstimer är för kopplad med motorvärmaren. Märker den att det börjar bli kallt inne i bilen sätts den på.
Kanske han tänker på dieselbilar, som har en bränsledriven värmare. Den kan ställas in så att om motorn inte orkar hålla normal arbetstemperatur under körning, så kan värmaren starta och hjälpa till.
Men så fungerar det normalt inte på bensinmodeller, och det har inte med återcirkulatonstimern att göra heller.
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 13:41
av Rådlös
OK! Du har alltså en elektrisk motorvärmare som du måste koppla ihop en " specialkabel" med ett eluttag?
Som MumsMums sa, värmaren startar när du ansluter kabeln i båda ändarna, uttaget på stolpen/väggen och en intagskontakt på bilen. Vad har du för bil? På min V70 -08 sitter intaget långt ner i vänster framskärm, framför framhjulet. En svart "plastgrej" med ett litet lock. Där kopplar man in kabeln och du ser att det är en specialkontakt. Bara rätt kabel passar där. Högst troligt är det lika på alla andra jämnåriga Volvo men intaget kan sitta på något annat ställe?
Nu är det emellertid så här: Elektriska motorvärmare är inte tänkta för långtidsdrift. Om dom sitter anslutna i flera veckor eller månader så bränns dom sönder och värmen uteblir. Samtidigt är det så här att en elektrisk motorvärmare värmer inte motorn hur mycket som helst. Den värmer upp till en viss temperatur och det blir inte varmare efter det. Det brukar handla om 2 - 3 timmar ungefär och tillverkaren har tänkt sig så också med drifttiden. Därför har ofta många kollektiva bostadsföreningar/bolag som har monterat eluttag på parkeringsplatserna någon form av timer på eluttagen. Det sparar energi på det viset. Även arbetsplatser kan ha liknande system. Kolla upp hur det fungerar på dina aktuella platser, bostad och arbete. Som jag skrev tidigare, kan man även ha en timer inbyggd i bilen. Men sådant kostar. Men det är fullt möjligt. Vill man sedan ha värme i kupén är det fullt möjligt att ha en värmefläkt där, men som förut, det kostar.
Lite allmänna svar. Om du beskriver lite mer hur du har tillgång till eluttag, bilmodell o.s.v. så får du bättre och mer detaljerade svar.
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: tor 10 nov 2016, 13:47
av andersuw
Rådlös skrev:Den andra möjligheten är en bränsledriven motorvärmare som sitter monterad i bilen. Den drivs av bilens bränsle och av bilens batteri. Dessa värmare ger mer effekt än dom elektriska, men tar energi från bilens eget system, varför man måste ersätta batteriet med den uttagna energin. Alltså kompletteringsladda batteriet.
Kör man lika minst lika länge som värmaren fått gå före start behöver man inte underhållsladda batteriet. Jag vet eftersom jag kört bränsledriven värmare i många år nu och saknar rimligt bekväma möjligheter till underhållsladdning varför det normalt inte blir någon sådan. Däremot bör man se till att ha största möjliga och bästa möjliga batteri (det största AGM-batteri som ryms) om man vill att batteriet skall stå rycken i ett rimligt antal år. Det AGM-batteri jag stoppade in i min V70 -02 höll i sju år trots flitig bränslevärmarkörning vintertid och utebliven underhållsladdning.
Re: Hur funkar det?? - motorvärmare
Postat: ons 17 dec 2025, 23:51
av LexLux
Jag har en bensin-Volvo från 2015 och har nyligen fått installerat direktstart av motor- och kupévärmare via fjärrnyckeln. När jag kommer till bilen och startar fortsätter värmaren att gå. Har ca 20 minuter till jobbet och brukar sätta igång den kanske 20 minuter innan avfärd. Bör jag låta den gå hela sträckan till jobbet eller stänga av den vid avfärden?