Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1104672
Hej, detta blir mitt första inlägg här i forumet.
Köpte för en vecka sedan min första Volvo på bilfirma, det blev en röd v70 t4f 2012 med r-design och automatlåda(powershift?) som har gått 15000 mil.
bilen är hur fin som helst.
Så långt allt bra, nu till det tråkiga.
Igår när familjen skulle ut och åka en lite runda så hände något märkligt. Vi hade kört ett par minuter och skulle ner på en motorvägspåfart, en sån som svänger hela vägen ner till motorvägen, ni fattar vad jag menar. haha
När vi nästan är ute ur kurvan så kommer det upp ett meddelande i displayen "nedsatt funktion växellåda" och bilen slutade direkt att driva. Inga missljud eller något alls, och motorn lät inget konstigt på tomgång heller. Varken drive eller backen driver. Tyckte dock att varvmätaren rörde sig lite upp och ner när jag la drive och gasade lite.
Sagt och gjort, bärgade bilen raka vägen till liljas. Och nu undrar jag vad det är som har hänt? Har innan tyckt att bilen vid enstaka tillfällen tagit lite väl lång tid på sig att starta, men absolut inget konstigt med växellådan.

någon som råkat ut för samma sak, eller har någon aning om vad som kan vara fel?

/Jonas
Användarvisningsbild
av js1
#1104934
Har du riktig tur är det oljenivån i växellådan som är fel och ett oljebyte kanske räcker, annars är det omöjligt att spekulera.
#1104937
Hej

Har exakt samma bil och detta har hänt mig med, det var med på en sådan där motorvägspåfart som svänger hela
vägen och precis i slutet hände samma grej. Men efter att ha stängt av motorn och satt igång den igen var bilen
som vanligt, detta hände mig över 2000 mil sedan och det har aldrig återkommit, har förvisso aldrig kört en liknande
motorvägspåfart heller (Detta var på en semester uppåt i landet).

Frågade min volvo-tekniker och han trodde att det kunde varit ett felaktigt meddelande som ev berodde på
olika rotationer på hjulen i och med den tvära påfarten samt hastigheten.

Har som sagt aldrig återkommit...
#1104952
js1 skrev:Har du riktig tur är det oljenivån i växellådan som är fel och ett oljebyte kanske räcker, annars är det omöjligt att spekulera.


Kan bilen sluta driva för att oljenivån i lådan är låg?
Är det isf någon spärr för att skydda lådan?
Får se vad dom säger på liljas imorgon.
Kollas inte oljenivån när man servar bilen? Den är fullservad på Volvo.

/Jonas
#1104956
Wolfyswe skrev:Hej

Har exakt samma bil och detta har hänt mig med, det var med på en sådan där motorvägspåfart som svänger hela
vägen och precis i slutet hände samma grej. Men efter att ha stängt av motorn och satt igång den igen var bilen
som vanligt, detta hände mig över 2000 mil sedan och det har aldrig återkommit, har förvisso aldrig kört en liknande
motorvägspåfart heller (Detta var på en semester uppåt i landet).

Frågade min volvo-tekniker och han trodde att det kunde varit ett felaktigt meddelande som ev berodde på
olika rotationer på hjulen i och med den tvära påfarten samt hastigheten.

Har som sagt aldrig återkommit...
Tycker det verkar mycket märkligt. Men hoppas såklart på att det inte är något allvarligt fel.
Testade att stänga av motorn, men kanske skulle man vänta en liten stund innan man startade igen.
Det verkade nästan som om den gick in i nåt safemode.
Vad fick du för felkod hos Volvo?
Kanske även kunde testat att koppla ifrån batteriet en stund för att "nollställa".
Men situationen var lätt stressande med 2 barn och sambo i bilen. Ståendes på en hårt trafikerad motorväg. Haha

/Jonas
#1105160
Jag har funderat och försökt minnas situationen, men det var ett tag sedan. Bilen slutade nog aldrig att driva, utan det om bara upp ett meddelande om nersatt funktion, men efter at ha rullat in mot vägkanten och bara startat om bilen snabbt så var meddelandet borta. Min PT kunde inte heller hitta något i loggarna minns jag, därför avfärdade vi det.
#1105917
[quote="volvovesjuttio"]Hej, detta blir mitt första inlägg här i forumet.
Köpte för en vecka sedan min första Volvo på bilfirma, det blev en röd v70 t4f 2012 med r-design och automatlåda(powershift?) som har gått 15000 mil.
bilen är hur fin som helst.
Så långt allt bra, nu till det tråkiga.
Igår när familjen skulle ut och åka en lite runda så hände något märkligt. Vi hade kört ett par minuter och skulle ner på en motorvägspåfart, en sån som svänger hela vägen ner till motorvägen, ni fattar vad jag menar. haha
När vi nästan är ute ur kurvan så kommer det upp ett meddelande i displayen "nedsatt funktion växellåda" och bilen slutade direkt att driva. Inga missljud eller något alls, och motorn lät inget konstigt på tomgång heller. Varken drive eller backen driver. Tyckte dock att varvmätaren rörde sig lite upp och ner när jag la drive och gasade lite.
Sagt och gjort, bärgade bilen raka vägen till liljas. Och nu undrar jag vad det är som har hänt? Har innan tyckt att bilen vid enstaka tillfällen tagit lite väl lång tid på sig att starta, men absolut inget konstigt med växellådan.

någon som råkat ut för samma sak, eller har någon aning om vad som kan vara fel?

/Jonas[/

Nu har jag fått svar från Volvo. Dom säger att det är byte av låda som gäller.
Är tydligen en mindre oljeläcka inne i lådan och det har kommit ut några droppar då och då. Och tillslut blev det för lite och då slutade bilen driva.

Som jag har förstått det så kom de första felkoderna som är TCM-077100 och TCM-06600 redan 2014. Och det sa killarna på Volvo att man kunde tyda som tryckfall i lådan. Och tryckfall = oljeläcka.

Dom felkoder jag fick när bilen nu slutade driva i lördags var ECM-P215B64 och ECM-P215B00 det sa dom var felkoder som berodde på för lite olja i lådan.
Alltså berodde mitt haveri på dom första koderna som kom redan 2014. Läckan var så pass lite så den inte syntes under skyddet till växellådan. Och så liten att skyddet sugit upp den lilla mängd olja som läckt ut. Surt. Tryckfallet kan dessutom ha gjort att varningarna om låg oljenivå i lådan kan ha ute blivit sa dom.

Bilhandlaren jag köpte bilen av vägrar att stå för kostnaden som reparationen kommer kosta, även om jag kan bevisa genom felkoderna att felet startade redan 2014. Alltså fanns felet redan där när jag köpte den för en vecka sedan.
Han tycker istället att vi ska gå genom Arn och se vad dom beslutar. Jag vet att jag kommer få rätt av Arn, men det är ju duktigt surt att behöva vänta minst 6 månader på ett beslut.

Håller på för fullt att samla in all info jag har däribland utskriften av felkoderna för att skicka med min anmälan till Arn.
Roligare kan man ha. Att inte en bilhandlaren kan fatta att felet funnits hela tiden bara att det inte märkts förrens nu.
Och det här med moral kan man ju diskutera.

Sista samtalet jag fick ifrån företaget ifråga idag gick nästan ut på att försöka skrämma upp mig.
Sa att en anmälning till Arn kommer bli väldigt jobbigt för dig osv.
Men jag står på mig och går efter konsumentvägledarens rekommendationer. (Som jag hade ett personligt möte med idag).
Han rekommendation var att ge tre val
1.betala hela reparationen
2.ge mig en likvärdig bil i samma prisklass
3.häva köpet.

Fortsättning följer. Kanske blir till att ringa Sverker Olofsson eller Janne Josefsson. Haha
#1105953
Köpte du en bil utan garanti från en bilhandlare? De brukar ju skicka med minst 3månader. Inte konstigt att han vägrar stå för de 50 lax det lär hamna på.
Detta är ju faran med att köpa bil där maskinskadegarantin inte finns pga milgräns.
Dock är det väl solklart att bilhandlaren ska ta kostnaden efter en vecka.

Dags o utfärda varning på powershift som rullat mycket verkar det som.
av least
#1105970
Låter som en riktigt oseriös handlare. Var i landet finns denna firman?

Här gäller det att se upp så att inte firman går i konkurs under tiden som fallet ligger hos ARN.

Jag skulle göra allt för att få firman att ta skadan utan ARN. Även om det skulle kosta mig en del pengar.
Det spelar ju ingen roll om ARN ger dig rätt, men firman har gått i konkurs.

Tillägg.

Det verkar som att bilen inte har servats hos en autoriserad firma, då felkoden har satts redan 2014.
Eller? Kan vara bra att kolla upp historiken på servicen.
Ifall en autoriserad firma har gjort servicen men missat dessa grova felkoder, så kan man ha en chans att de hjälper till med kostnaden.
#1105973
W.A.P.E. skrev:Köpte du en bil utan garanti från en bilhandlare? De brukar ju skicka med minst 3månader. Inte konstigt att han vägrar stå för de 50 lax det lär hamna på.
Detta är ju faran med att köpa bil där maskinskadegarantin inte finns pga milgräns.
Dock är det väl solklart att bilhandlaren ska ta kostnaden efter en vecka.

Dags o utfärda varning på powershift som rullat mycket verkar det som.
Självklart har jag garanti på bilen. Dom skickade med en 3 månadersgaranti på bilen.
Denna garanti står klart och tydligt att den ska täcka fel som var vid leveransen. Vilket detta var.
Kruxet är att handlaren hävdar att bilen var felfri när jag åkte därifrån.
Men med detta felet som man kan härleda till felkoderna från 2014 är det ganska uppenbart att så är fallet.
Även om inte felet skulle ha varit ursprungligt ska inte en växellåda rasa en vecka efter köp.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]