Sida 1 av 2

Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 07:08
av Jimpen89
Hej!

Någon som har erfarenhet av detta? Jag har problemet att bromsljuset inte vill lysa när jag bromsar på släpvagnen och jag misstänker något glapp/elfel i uttaget på bilen. Problemet blir på alla släpvagnar jag testat. Då jag inte är elektrisk lagd så känns det som det enklaste alternativet. (H)

Jag har en 7-polig anslutning. Jag har då tänkt att köpa en ny sats med uttag och kablage. Frågan som dyker upp är om det är lika bra att byta till 13-polig anslutning? Vad ska i så fall inhandlas? Måste jag byta ut befintlig TRM också? Måste jag även in till Volvo för mjukvara till den nya?

Något som dock skulle vara kul att veta är hur man mäter om det kommer någon ström i kabeln för bromsljus. Hur mäter jag det med en multimeter?
Antar att hur kablarna är dragna till uttaget går efter en standard så infogar en bild på ett uttag.

Bild

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 07:31
av VolvoB20
Sättmultimetern på spänning/volt/likström och mät mellan 31 jord och 54 bromsljus när tändningen är på och en kompis håller foten på pedalen.

bdw 54 är inte bromsljus högre utan både höger o vänster.

Innan du byter rubbet, ofta är det bara glapp/rost/avbrott i kontakten som fått sitta i allt smuts/vattenn/saltsprut så den brukar man få byta ibland.

Bild

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 07:36
av Jimpen89
Tack för snabbt svar! Då vet jag hur jag ska mäta.

Jag snodde första googlebilden, men den var ju nästan rätt då :).

Är det lätt att byta? Måste jag klippa kablar osv då eller?

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 08:02
av Jimpen89
Bild

Tror mig har hittat problemet. Kom på att jag såg något för ett tag sedan och tog bild. Antar att lika bra att köpa ny sats. Skarva ny kabel är ingen bra lösning va?

Vilken värdelös lösning Volvo tagit fram. Måste ha varit bättre att ha skyddat kablarna hela vägen in i kontakten? :-(O)

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 08:09
av VolvoB20
Är kabeln så kort att du inte bara kan klippa bort typ 5 cm som är dåligt, Slacket brukar ju räcka till både ett och två byten av kontakten.

Visst går det att skarva, löder man ihop kablarna, lägger vulktape innerst som är vattentät och tålig tape ytterst håller skarven längre än kabeln.

Allt beror ju på hur dyrt/krångligt det är att byta kabelsatsen.

BTW, vilken skräp montering, kabeln ska ju gå in i kontaken och vara skyddad av ytterhöljet innan man splittrar upp den inne i kontakten.

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 08:55
av Jimpen89
När jag mäter får jag 9.2V på bromsljus och 11.8V på allt annat. Vad betyder det?

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 09:39
av VolvoB20
Jimpen89 skrev:När jag mäter får jag 9.2V på bromsljus och 11.8V på allt annat. Vad betyder det?
Något är trasigt,

9,2 v är förmodlingen krypström/läckström som tar sig fram till kontakten när du bromsar tex pga dålig kontakt eller trasig trm. om du hänger på ett släp/lampor drar de lite ström så det rasar ned till 0 volt. du har 9,2 volt men bara någon milliampere som kan ta sig fram via rosten i kontakt/kabel

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 10:25
av volvo244gle
På bilden syns en tydlig skada på den röda ledningen (bromsljuset) så där är sannolikt problemet. Kardelerna inuti har ärgat av och det är bara en svag krypström som tar sig fram.
Ofta så har kabeln ärgat en bra bit upp och det kan vara svårt att få till en bra skarv när det ser ut på det viset.

Finns det lite slack i kablaget så klipp det jäms med den gamla kontakten och skala ledarna, men var som sagt beredd på att få byta ut den röda ända upp i bagaget.
Den nya kontakten kletar du full med vaselin så håller det några år iallafall.

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 12:51
av apersson850
Jimpen89 skrev:Vilken värdelös lösning Volvo tagit fram.
Nej, tvärtom. Här handlar det om klenspänning, så det yttre höljet har ingen annan funktion än som hopsamling av de enskilda trådarna och som mekaniskt skydd. I själva kontaktdonet vill man ha en gastät anslutning mellan varje tråd och kontaktdonet. Det får man genom att först crimpa stiften/hylsorna på trådarna och sen fylla bottendelen av kontaktdonet med gjutmassa. Ytterhöljet ska inte vara med i ett sånt fall, för då får man inte tätning mot varje enskild tråd.

Ska man skarva här ska det göras "inomhus", alltså inne i bagaget. När man väl är där kan man numera oftast lika gärna byta alltihop. Det var ju länge sedan man var tvungen att dra kablar ända fram till instrumentbrädan/pedalstället för att koppla in dragkroksuttaget.
Köper man ett löst uttag får man aldrig i någon gjutmassa, så det ger sig rätt fort. Rådet att peta in vaselin är meningslöst att följa. Det stelnar aldrig, så det rör sig och fukten kryper rätt snart in ändå. Det finns ju inget annat mekaniskt skydd över kletet heller. Att spreja med rostskyddsmedel fungerar i så fall bättre, för det tjocknar till lite efter ett tag.

Det är som det skrivs ovan, en kontakt fylld med vaselin håller i bästa fall i några år. Volvos gjutna har jag i flera fall varit med om att den fungerar lika bra efter 20 år. Nu är det möjligt att det är som det skrivs ovan, att den röda tråden har en skada i isoleringen. Det ser så ut, med reservation för att bilden är lite gryning. Kanske en telefonbild?

Hur mäter du? Har du släpet inkopplat när du mäter? Med dagens elektroniska utgångar till de olika funktionerna säger det inte så mycket att mäta utan belastning. Dessutom är det ibland så att man inte får någon funktion alls på blinkers, bromsljus etc. om inte bilen märkt att ett släp är anslutet. Vilket den gör genom att se att det börjar ta ström på bakljuset.

Volvo har bara en TRM, som klarar fyr-, sju och 13-poligt i samma enhet. Men det kan hända att den behöver programmeras om, ifall du väljer att gå till 13-poligt. Det verkar ha funnits lite olika varianter på de är boxarna genom åren.

Re: Byte av 7-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 27 aug 2016, 15:07
av volvo244gle
Köper man ny kontakt av universalmodell så brukar det följa med (eller finnas att köpa till) ett gummiskydd. Vaselinet stannar med andra ord kvar och skyddar utmärkt mot korrosion.
Men mer än några års hållbarhet kan man som sagt inte räkna med. Kontakten sitter väldigt utsatt till och miljön är den sämsta tänkbara med fukt och vägsalt som stänker upp.

Finns givetvis produkter som är bättre lämpade att köra i kontakten, men har man inte en redan öppnad patron med kladd i närheten så är det kanske dumt/dyrt att knäcka upp en.
Gå upp i sängkammaren och hämta stora vaselinburken kan vara mer praktiskt. :P