Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Westerberg71
#1100068
Malmstroem skrev:Jo, det är sträckgränsen vi pratar om.

Vid sträckgränsen börjar materialet sträckas, men du har fortfarande kvar spänning. Har du inte någon spänning alls kvar så fortsätter deformationen tills materialet gått av.

Det är som sagt var inte alls ovanligt att dra skruvförband till sträckgränsen. En indikation på att du drar till sträckgränsen är att du först drar till ett visst moment, och sedan vinkeldrar skruven.
Du har säkert rätt.
Jag är mer van vid sträckgränser vid konstruktion av tryckkärl, där vill man verkligen inte nå sträckgränsen.
av Malmstroem
#1100078
Du har helt rätt att du inte vill nå sträckgränsen vid tryckkärl. Där kommer kraften inte att minska bara för att du når sträckgränsen, utan materialet kommer att flyta till brottgränsen. Det är helk klart obra. :wink:

Vid ett skruvförband som minskar kraften när materialet börjar flyta (sträcks). Det är därför ett enkelt sätt att dra till sträckgränsen för att se till att skruvförbandet är tillräckligt åtdraget. Det är därför t.ex. topplock ofta först dras till ett visst moment, och sedan vinkeldras ytterligare. Då kommer man ofta till sträckgränsen, och alla bultar blir lika "hårt" åtdragna.
av Raketen13
#1311369
Jag delade mina ok via torxskruvarna också. Stoppade i nya belägg och skruvade ihop igen. Nu sjunker bromspedalen och bromsarna känns lite svampiga. När bilen är avstängd och man trycker med bromsen är den stum. Kunde inte heller se hur det skulle kunna bli läckage då det inte finns några oljekalnalen osv. Förstår inte riktigt vad jag gjort fel?? Någon som känner igen problemet.
BIlen är en Volvo V60 D4 AWD -15
av S6024t
#1311432
tror inte att du gjort något fel, OM du inte fått in luft på något vis..Finns bilar som pedalen "sjunker/svampig" när du står still med motorn på o håller hårt på pedalen, men är helt bra när du kör..
av William85
#1311463
Tycker det kan kännas lite svampigt med nya belägg på en gammal skiva några dagar tills beläggen slitit in sig någorlunda mot skivorna. Om bromsarna tar bra så kör ett tag och se :-)

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]