Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1088472
MarcusJ skrev:Jag har letat efter R-Designspeglar och gör det fortfarande, men inte lyckats hitta några. Du måste haft ordentligt med tur! Hittar inte ens vanliga speglar med rätt spec billigare än en sats med nya speglar.

Jag ringde JB så dom lokaliserade 2 till mig och la ut dom på bildelsbasen och gav mig referens nr , sökte upp dom och köpte dom :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1088487
Jag har kollat både med min lokala Volvohandlare och med Bilias webshop.
Komplett sats med två backspeglar (exklusive kåpor), elinfällbara och med markbelysning. Har t.o.m. utskriften med artikelnumret och priset liggandes här hemma någonstans.
Att köpa en lös backspegel är mkt dyrare än tillbehörspaketet.
#1088593
Finns stor nackdel med att pula in LED i speglarnas blinkers, dom syns för djävligt tydligt jmfr. "osynliga"/kromade W5W. Testat T10 5-smd samt en med konvex huva på och båda syns på tok för mycket då dom sitter för nära glaset och för långt in i insatsen. Eller så är detta bara i blafforna till blinkers i speglarna på XC70/90.
#1088604
Tycker inte mina dioder syns tydligt bakom glaset, visst ser man dem om man vet att de är där och tittar efter noggrannt. Däremot blinkar de betydligt starkare än silver vision-lampor.
Har varit ute och åkt en del idag och sett flera V70 och V/S60 med LED-blinkers. Blinkersens syns knappt! Tror inte jag vill ha speglarna med den smala LED-blinkersen...
Visst är spegeln snygg, men vill samtidigt ha en blinkers som syns. Vet inte riktigt hur jag ska göra...
#1088620
Här är länk till Volvos tillbehörssida. Artikelnumret som gäller min bil är 31414372 (har inga elstolar med minne).
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 80804/2012
Enligt informationen är det en komplett sats "inklusive yttre backspeglar, strömställare och monteringsanvisning. Behöver inte lackeras då befintliga täckkåpor flyttas vid montering."
Alltså två speglar. Enda tveksamheten är om blinkersinsatsen ingår, men det sade min Volvohandlare att det skulle vara inkluderat.
#1088730
Marcus_J: Ptja, bilder? Jag är lite sugen på att byta till LED-speglarna faktiskt.

sthlm: XC70 har en glödlampa på alla årsmodeller; V70 och S80 likaså t.o.m MY11. MY12 och senare är det en smal LED-list. Den är antagligen en egen reservdel då man antagligen har någon specialbyggd LED. Glödlampan däremot är en vanlig W5W.

När vi ändå är inne på speglar: Måste jag riva ner båda mina främre dörrsidor och räkna antalet sladdar eller räcker det om jag beställer spegel utifrån artikelnummer? Kollar man i VIDA finns det tre kategorier speglar för LHD-bilar: Med BLIS, elektriskt fällbar och manuellt fällbar. BLIS verkar innefatta elektriskt fällbar och båda de två verkar innefatta markbelysning eftersom endast de manuella specificeras som med/utan markbelysning.

Jag har alltså med markbelysning, utan BLIS, elektriskt fällbara och med minne. Räcker med att köpa motsvarande MY12+-speglar då?
#1088740
Nej det räcker inte . Originala My 12 speglar är 8 kontakt vilket är utan alla funktioner och bara med led blinkers .

Jag har elinfällbara , mark belysning , då är det 14 kontakt på vänster och 12 på höger .
Minne i speglarna har man ju bara om man har minne i stolen :).

Det bästa är o bara dra av sidan o kolla kontakterna :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]