Sida 1 av 1

Handbromsvire S80 Justering / smörjning / byte?

Postat: lör 28 maj 2016, 08:22
av Superfly
Hej.
Ny på forumet och första posten :-)
Har nyligen köpt en S80N efter flera år av flummande bland andra bilmärke.

Bilen har mekanisk handbroms och den verkar kärva, mekanismen där bak vid bakaxel är rostig så när man släpper på handbromsen vill den ej altid (på det första) åka tillbaka. Det verkar vara den högra vajern som inte släpper, som kärvar. Har smörjt lite på justerskruven, men det hjälpte bara lite-lite.
Handbromsen i sig tar bra,besiktade nyss och det var bra värde.

Volvo säger att jag inte ska byta bara högra vajern utan de vill byta alla tre för priset av 7000+ kronor. De har inte kollat på bromsen, men säger säg vara säkra på att det är nog så att det inte hjälper byta bara en vajer.

En annan firma säger att byta högra bromsvajern tar minst 3 timmar då det är typ "tre vajrar som går ihopp" och" hela bakbromsen måste typ demonteras..."
Ska vara "hästjobb"enligt de att byta en vajer

Kan man byta bara högra vajern och vad bör det kosta?
Är det verkligen så att" alla tre vajrar måste bytas " samtidigt enligt Volvo för att det ska hjälpa ?
Och som den andra firman säger -att byta ena vajer,ska ta typ minst 3 timmar?

Vajern (högra) ska volvo ha ca 800:- för, och gick byte på säg en timme- hade jag nog bet de genast byta... Men när de säger så här....? Man börjar på undra...

Re: Handbromsvire S80 Justering / smörjning / byte?

Postat: lör 28 maj 2016, 10:03
av Bosse78
Känns ju rent spontant som att om ingenting är trasigt borde det ju gå smörja och reka så det funkar igen.

Re: Handbromsvire S80 Justering / smörjning / byte?

Postat: lör 28 maj 2016, 10:32
av apersson850
På andra Volvomodeller (V70N och 850) har jag råkat ut för exakt samma sak. Vajern går trögt och vad man än gör, utom byter vajern, så blir det inte bra.
Så långt har Volvo nog rätt. Däremot har jag aldrig varit med om något annat än att det hjälpt att byta den vajer som faktiskt är problemet.

En annan sak är att de här konstruktionerna kräver service för att fungera klanderfritt. Om man plockar isär det som går att komma åt varje gång man byter mellan vinter- och sommardäck, så fungerar de länge.

Re: Handbromsvire S80 Justering / smörjning / byte?

Postat: lör 28 maj 2016, 11:02
av Rådlös
En bekant hade som rutin att motionera handbromsvajrarna varje gång han kom till ett rödljus. När han ändå tvingades stå stilla och vänta drog han i spaken och släppte den igen. På så vis blev det lite "motion" på alla ingående rörliga delar. Och det var mindre risk att dom skulle rosta ihop. Detta var på "handbromsvajrarnas tid".

Re: Handbromsvire S80 Justering / smörjning / byte?

Postat: lör 28 maj 2016, 11:11
av StefanN
Varje rödljus, då sliter man ju snarare ut vajern än motionerar den. Varje gång man parkerar är ju mer rimligt.

Re: Handbromsvire S80 Justering / smörjning / byte?

Postat: lör 28 maj 2016, 11:53
av Knota
Nja, förr visste man knappt vad rödljus och rondeller var utanför storstäderna. :)